صدور گواهینامه رانندگی بین المللی؛ گرفتن گواهینامه بین‌المللی چقدر هزینه دارد؟

1 16,609

قصد دارید در کشوری غیر از ایران رانندگی کنید؟ قصدداشتن کافی نیست؛ شما به گواهینامه بین‌المللی نیاز دارید. گواهینامه بین‌المللی مدرکی است که امکان رانندگی در کشورهای مختلف را مقدور می‌کند و اعتباری یک تا سه‌ساله دارد. اگر دلتان می‌خواهد که درباره صدور گواهینامه رانندگی بین المللی بیشتر بدانید، این مقاله را از دست ندهید.

گواهینامه بین‌المللی چیست؟

اگر قصد رانندگی در کشور دیگری دارید، باید گواهینامه آن مکان را داشته باشید. کسانی که اهل سفرند، دست‌فرمان خوبی دارند و به کشورهایی با امکان اجاره خودرو و گشت‌زدن با آن سفر می‌کنند، بهتر است که به فکر دریافت گواهینامه بین‌المللی باشند.

درست است که این فرایند هزینه‌هایی دارد، اما می‌تواند لذت سفر را بیشتر کند. این را هم در نظر بگیرید که در بسیاری از مواقع، هزینه داشتن گواهینامه و رانندگی‌کردن در کشوری دیگر بسیار کمتر از هزینه حمل‌ونقل معمولی و بدون ماشین می‌شود. برخی از کشورهای نزدیک مانند ترکیه هم شرایطی دارند که داشتن خودرو و گواهینامه برای تردد در شهرهایشان جذاب و تا حد زیادی مقرون‌به‌صرفه است.

خرید و قیمت خودروی دست دوم و کارشناسی شده

promotion banner

بین‌المللی کردن گواهینامه رانندگی

سازمانی به نام سازمان جهانی اتومبیل‌رانی وجود دارد. این سازمان استانداردهایی تعریف کرده است و براساس آنها مدرک رسمی و گواهینامه بین‌المللی صادر می‌کند. حدود ۱۹۶ کشور عضو این سازمان‌اند و خوشبختانه، ایران هم در میان کشورهای عضو قرار دارد.

با دریافت گواهینامه بین‌المللی از این سازمان در خود ایران، امکان رانندگی‌کردن در تمام کشورهایی که عضو سازمان هستند، مقدور خواهد بود. مدرکی که در داخل کشور از سازمان مذکور دریافت می‌کنید، قابلیت ترجمه به زبان‌های زیر را دارد:

  • انگلیسی
  • فرانسوی
  • روسی
  • عربی
  • آلمانی
  • اسپانیایی
  • چینی

کسانی که در کشور خودشان گواهینامه دریافت نکرده‌اند، امکان دریافت گواهینامه بین‌المللی هم نخواهند داشت. همین‌جا خیالتان را هم راحت کنیم که برای صدور گواهینامه رانندگی بین‌المللی نیازی نیست دوباره امتحان رانندگی بدهید.

صدور گواهینامه رانندگی بین المللی

اعتبار گواهینامه بین المللی و کشورهای پذیرنده آن را می‌شناسید؟

گواهینامه بین‌المللی رانندگی می‌تواند یک تا سه سال اعتبار داشته باشد. همه‌چیز در این‌باره در گروی انتخاب شماست. اگر گواهینامه‌ای یک یا سه‌ساله دریافت کردید، پس از اتمام دوره اعتبارش باید از ابتدا برای دریافت آن اقدام کنید. یادتان باشد که خبری از تمدید گواهینامه رانندگی بین المللی و تجدید نخواهد بود.

هزینه دریافت گواهینامه یک‌ساله کمتر از سه‌ساله است. در ادامه درباره قیمت‌ها و هزینه‌ها هم برایتان خواهیم گفت. البته یک یا سه‌ساله‌بودن گواهینامه فقط وابسته به انتخاب شما نیست؛ باید ببینید که کشور موردنظرتان کدام‌ مورد را می‌پذیرد. بعضی از کشورها گواهینامه سه‌ساله را قبول نمی‌کنند.

حتما بخوانید: نادرترین خودروهای دنیا که شما را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند

انواع گواهینامه بین‌المللی رانندگی

آشنایی با قوانین راهنمایی‌ورانندگی و دریافت و استفاده از گواهینامه هر کشوری بسیار واجب است. قبل از سفر و اقدام برای دریافت گواهینامه حتما بدانید که با چه مقرراتی روبه‌رو خواهید بود. برای مثال، آمریکا، کانادا و استرالیا از کشورهایی هستند که گواهینامه سه‌ساله را نمی‌پذیرند. به‌طور کلی، تحقیقاتتان را درباره رانندگی و دریافت گواهینامه رانندگی بین‌المللی تکمیل کنید تا در سفر با اتفاقات غیرمنتظره روبه‌رو نشوید.

در تصویر زیر می‌توانید کشورهایی را ببینید که گواهینامه یک‌ساله را می‌پذیرند.

صدور گواهینامه بین المللی رانندگی

در تصویر زیر می‌توانید کشورهایی را ببینید که گواهینامه سه‌ساله را می‌پذیرند.

صدور گواهینامه بین المللی رانندگی

مدارک لازم برای صدور گواهینامه بین المللی چیست؟

برای صدور گواهینامه رانندگی بین‌المللی باید مدارک زیر را داشته باشید:

  • اگر قصد دارید گواهینامه‌ای با اعتبار یک‌ساله بگیرید، باید گواهینامه وطنی‌تان دست‌کم یک‌ماه اعتبار داشته باشد.
  • اگر قصد دارید گواهینامه‌ای با اعتبار سه‌ساله بگیرید، باید گواهینامه وطنی‌تان دست‌کم سه‌سال اعتبار داشته باشد.
  • یک قطعه عکس سه‌در‌چهار (خانم‌ها باید در تصویر حجاب کامل داشته باشند).
  • اصل یا رونوشتی از صفحه نخست گذرنامه.
  • ارائه گواهینامه قبلی در صورت معتبربودن.
  • تکمیل فرم درخواست گواهینامه بین‌المللی.
  • پرداخت هزینه‌های لازم.

نکته: اگر قبلا گواهینامه بین‌المللی داشته‌اید برای دریافت گواهینامه جدید باید گواهینامه قبلی را هم همراه داشته باشید. اگر گواهینامه معتبرتان را گم کرده‌اید، باید برای دریافت المثنی اقدام کنید. اگر هم گواهینامه‌تان را گم کرده‌اید و اعتبارش هم تمام شده بوده، نیازی به دریافت المثنی نیست و باید از ابتدا برای دریافت موردی جدید اقدام کنید.

حتما بخوانید: استعلام خلافی خودرو؛ چگونه خلافی خودرو را کم کنیم؟

مراحل صدور گواهینامه بین المللی رانندگی چیست؟

برای صدور گواهینامه بین‌المللی رانندگی باید به سازمان گردشگری و اتومبیل‌رانی جمهوری‌ اسلامی مراجعه کنید. البته خبر خوش این است که دو شیوه برای دریافت گواهینامه وجود دارد:

  • حضوری
  • اینترنتی

مراجعه حضوری

  • حضوری؛ صدور گواهینامه و دریافت آن به این شکل پس از یک ساعت مقدور است.

مراکز اصلی یا نمایندگی‌های سازمان گردشگری و اتومبیل‌رانی در تمام نقاط کشور حضور دارند. برای اینکه بتوانید در وقت صرفه‌جویی و به نزدیک‌ترین شعبه مراجعه کنید، سری به سایت زیر بزنید:

کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی جمهوری اسلامی ایران

در این پایگاه اینترنتی، امکان واردکردن شهرتان وجود دارد. با این کار، نزدیک‌ترین شعبه‌ها به شما معرفی می‌شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره صدور گواهینامه رانندگی بین‌المللی می‌توانید با شماره ۰۹۶۲۹ هم تماس بگیرید. مدارکی را که در مرحله قبل گفته شد، آماده و به نزدیک‌ترین شعبه مراجعه کنید تا گواهینامه‌تان صادر شود.

مراجعه اینترنتی

  • اینترنتی؛ در این روش، گواهینامه طی فرایندی هفت‌ تا ده روزه آماده و درب منزل فرستاده می‌شود.

اگر می‌خواهید بدون مراجعه حضوری برای دریافت گواهینامه اقدام کنید، لازم است که مدارک را در سایت بارگذاری کنید. این مدارک باید اسکن و به شکل عکس در سایت قرار بگیرند. حتما می‌پرسید که چه سایت و پایگاهی؟ نشانی سایت صدور گواهینامه رانندگی بین المللی در زیر آمده است:

سامانه آنلاین صدور گواهینامه بین‌المللی

با مراجعه به این سایت هم مراحل پیش رویتان قرار دارد:

  • شرایط ثبت‌نام برای صدور گواهینامه بین المللی را بخوانید و بعد گزینه ثبت‌نام را انتخاب کنید.
  • پس از مطالعه قوانین، گزینه خرید را انتخاب کنید.
  • فرم‌ها را تکمیل و مدارک اسکن‌شده را بارگذاری کنید.
  • در مرحله بعد نیاز به پرداخت هزینه است. با داشتن کارت‌های شتاب می‌توانید در صفحه پرداخت اینترنتی هزینه لازم را بپردازید.

هزینه گواهینامه بین المللی چقدر است؟

دقت کنید هزینه‌هایی که گفته می‌شود، متعلق به سال ۱۴۰۰ است.

  • هزینه صدور گواهینامه بین المللی رانندگی یک‌ساله ۱۴۱هزار تومان است.
  • برای گواهینامه بین‌المللی سه‌ساله باید ۴۱۴هزار تومان پرداخت کنید.
  • هزینه دریافت گواهینامه پایه یک بین‌المللی هم ۱۳۲هزار تومان است.
  • برای گواهینامه بین‌المللی موتورسیکلت هم باید ۱۴۱هزار تومان بپردازید.

حتما بخوانید: استعلام نمره منفی گواهینامه و نحوه پاک کردن آن

 تمدید گواهینامه بین المللی

همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شد، گواهینامه‌های بین‌المللی رانندگی تمدید نمی‌شوند و بعد از تمام‌شدن اعتبار گواهینامه باید دوباره مراحل را برای صدور موردی جدید طی کنید.

فروش سریع خودروی شما راحت و بی‌دردسر

در آخر

دریافت گواهینامه بین‌المللی و رانندگی‌کردن در کشوری دیگر برایتان رفاه و البته تجربه‌های تازه به‌همراه خواهد داشت. مهم است که قبل از اقدام برای دریافت گواهینامه از قوانین مربوط به هر کشور آگاه شوید. دوست دارید که چنین تجربه‌ای داشته باشید؟ لذت رانندگی در نقطه‌ای دیگر از دنیا را تجربه کرده‌اید؟

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. مهراب
    مهراب می گوید

    سلام من هنگام ثبت نام در سایت کانون گردشگری اسم فارسیم رو اشتباه وارد کردم میخواستم ببینم چجوری میشه اصلاحش کرد

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.