باتری به باتری کردن ماشین؛ لوازم ضروری، مراحل و خطرات بالقوه آن

0 1,627

تابه‌حال برایتان پیش آمده است که سوار ماشین شوید و استارت بزنید، اما ماشین روشن نشود؟ روشن نشدن ماشین دلایل زیادی می‌تواند داشته باشد که یکی از آنها، خالی شدن باتری است. خبر خوب اینکه اگر شارژ باتری خودرو تمام شود، از راه‌های مختلفی می‌توانید آن را شارژ کنید. ساده‌ترین راه برای رهایی از چنین وضعیتی این است که باتری خودرو را با کمک وسیله نقلیه دیگری شارژ کنید. روشن کردن خودرو با کمک یک خودروی دیگر، جامپ استارت نامیده می‌شود و از طریق باتری به باتری کردن انجام می‌شود. همراه‌مان بمانید؛ در این مطلب هرآنچه را که لازم است درباره باتری به باتری کردن بدانید، برایتان می‌گوییم.

وسایل موردنیاز برای باتری به باتری کردن ماشین

  • یک کابل اتصال
  • دستکش لاستیکی
  • خودرویی با باتری کاملا شارژشده

نکات مهم قبل از شروع:

  • مطمئن شوید که باتری، نشتی یا ترک نداشته باشد.
  • انگشتر یا وسائل فلزی مثل ساعت مچی‌تان را دربیاورید و مطمئن شوید که هیچ فلزی با پایانه‌های باتری تماس نداشته باشد.
اگر با نکات فنی مربوط به باتری خودرو آشنایی ندارید، توصیه می‌کنیم این فرآیند را در حضور یک متخصص خودرو انجام دهید.

مراحل باتری به باتری کردن ماشین

باتری به باتری کردن ماشین بسیار ساده و سرراست است. برای انجامش، کابل‌ اتصال را آماده و این مراحل را دنبال کنید:

۱. خودرویی را که می‌خواهید با کمک آن ماشین خود را روشن کنید، به موازات خودرویتان یا روبه‌روی آن، پارک کنید.

۲. کاپوت هر دو خودرو را بالا بزنید و پایانه‌های مثبت و منفی باتری را که به ترتیب با علامت‌های + و – مشخص شده‌اند، پیدا کنید.

تشخیص دقیق پایانه‌ها بسیار مهم است. اگر اشتباه کنید، ممکن است در محل اتصال پایانه‌ها، جرقه زده شود یا آتش‌سوزی شود.

۳. کابل اتصال مثبت را که معمولاً قرمزرنگ است،‌ به ترمینال + باتری خالی و سر دیگر آن را به پایانه + باتری خودروی دیگر وصل کنید.

۴. کابل اتصال منفی را که معمولاً سیاه‌رنگ است، به ترمینال منفی باتری خودروی سالم وصل کنید. سر دیگر کابل منفی را می‌توانید به هر سطح فلزی در ماشین خود وصل کنید. فقط دقت کنید سطحی که انتخاب می‌کنید، زنگ‌زدگی یا رنگ‌شدگی نداشته باشد.

۵. ماشینی را که باتری آن شارژ است، روشن کنید تا باتری خالی از طریق کابل اتصال شروع به شارژ کند. اجازه دهید موتور حدود ۲-۳ دقیقه کار کند.

۶. حال، ماشین خود را (که باتری آن کار نمی‌کرد) روشن کنید و هر دو ماشین را حداقل پنج تا ده دقیقه روشن نگه دارید. این کار به باتری خالی کمک می‌کند کمی شارژ شود.

نیازی نیست باتری را به‌طور کامل شارژ کنید. شارژ کامل مدت زیادی طول می‌کشد.

جدا کردن ایمن کابل‌ها بسیار مهم است. لطفا مراحل زیر را با دقت بیشتری انجام دهید تا حادثه‌ای رخ ندهد.

۷. هر دو خودرو را خاموش کنید.

۸. سیم مشکی متصل به خودرویی را که باتری آن خوابیده بود، جدا کنید. سر دیگر سیم مشکی را از وسیله نقلیه سالم جدا کنید. سیم قرمز رنگ متصل به وسیله نقلیه سالم را جدا کنید. انتهای دیگر سر سیم قرمز جامپر را از باتری مرده خودروی خود جدا کنید.

۹. ماشین با باتری مرده را روشن کنید و حدود نیم‌ساعت در جاده‌ای خلوت با آن رانندگی کنید تا باتری از طریق دینام خودرو، کمی شارژ شود.

 

promotion banner

آیا باتری به باتری کردن ماشین، باعث خرابی باتری می‌شود؟

پاسخ به این سؤال کمی پیچیده‌تر از یک بله یا خیر ساده است. اگر باتری به باتری کردن خودرو به‌درستی انجام شود، هیچ آسیبی به ماشین وارد نمی‌شود. اما اگر خودروی مدرنی دارید که چند واحد کنترل الکترونیکی دارد، خطر آسیب دیدنش وجود دارد. اگر در حین باتری به باتری کردن ماشین، جریان برق افزایش یابد، ممکن است ECU آسیب ببیند و سیستم‌هایی که با آن کنترل می‌شوند، دیگر کار نکنند. مثلا ممکن است به دلیل آسیب‌های وارد شده به ECU، کروز کنترل دچار مشکل شود.

برای جلوگیری از خرابی ECU به‌علت افزایش جریان برق هنگام باتری به باتری کردن:

  • از باتری‌ای با ولتاژ مشابه استفاده کنید.
  • قبل از وصل کردن کابل‌ها، مطمئن شوید که ماشین با باتری سالم، خاموش است.
  • از کابل‌های باکیفیت استفاده کنید.
  • اجازه ندهید که ماشین‌ها با هم در تماس باشند.
  • فندک، کبریت یا … روشن نکنید.
بعد از اینکه خودرویتان روشن شد، باید علت خوابیدن باتری را پیدا آن را برطرف کنید. انجام دوباره‌ باتری به باتری کردن، ممکن است به باتری آسیب برساند.

 

خطرات باتری به باتری کردن ماشین

به‌طور معمول، یک‌بار باتری به باتری کردن ماشین، مطابق شرایطی که در بالا توضیح دادیم، به هیچ‌کدام از ماشین‌ها آسیبی نمی‌رساند. بااین‌حال، اگر مراحل بالا به‌درستی رعایت نشود، ممکن است این خطرات را داشته باشد:

۱. اشکال در سیستم الکتریکی به‌علت تغییر ناگهانی ولتاژ و جریان

اگر به‌محض اتصال کابل‌ها به خودروها استارت بزنید، یک جهش ناگهانی در ولتاژ به‌وجود می‌آید و جریان به یک‌باره تغییر می‌کند که ممکن است به مشکلات الکتریکی منجر شود.

۲. آسیب دیدن سیستم‌های الکتریکی

اگر کابل مثبت یا منفی را به ترمینال اشتباهی وصل کنید، ممکن است که سیستم‌های الکتریکی خودرو، اتصال کوتاه شوند و آسیب ببینند. از آنجایی‌که بسیاری از سیستم‌های خودروی شما توسط ECU کنترل می‌شوند، باید در زمان باتری به باتری کردن حسابی حواس‌تان را جمع کنید و سیم‌ها را با دقت وصل کنید.

۳. انفجار

همیشه باید ابتدا کابل قرمز (مثبت) را به هر دو خودرو وصل کنید و سپس کابل منفی را به پایانه منفی باتری شارژشده و یک نقطه فلزی در خودروی با باتری مرده وصل کنید. اگر کابل منفی را به ترمینال منفی خودروی خراب وصل کنید، خطر انفجار وجود خواهد داشت. چراکه ممکن است محل اتصال جرقه بزند و گاز هیدروژن بی‌صدا از ترمینال منفی نشت کند.

هرگونه جرقه در نزدیکی باتری ماشین خطرناک است و ممکن است باعث انفجار باتری ماشین شود؛ حصوصا اگر گازهایی از باتری خارج شوند، حتی یک جرقه کوچک می‌تواند به انفجار بینجامد.

 

چرا باتری خودرو خالی می‌شود؟

باتری ماشین به دلایل مختلفی ممکن است خالی شود؛ مثلا:

  • روشن ماندن چراغ‌های خودرو: گاهی ممکن است فراموش کنید بعد از پارک کردن، چراغ‌های جلو یا کابین را خاموش کنید.
  • شارژ دستگاه‌های الکترونیکی با خودرو: یکی از دلایل رایج خالی شدن باتری، استفاده از خودرو برای شارژ کردن تلفن همراه یا دیگر وسایل الکترونیکی است.
  • روشن کردن سیستم صوتی: گاهی ممکن است صدای موسقی را تا آخر کم کنید تا بتوانید با کسی صحبت کنید یا تلفن خود را جواب دهید؛ ولی بعد فراموش می‌کنید سیستم صوتی خودرو را خاموش کنید. روشن ماندن سیستم صوتی می‌تواند باتری را خالی کند.

نکاتی برای سالم نگه داشتن باتری خودرو

  • به‌طور مرتب سطح اسید باتری را بررسی کنید.
  • اگر سطح الکترولیت کم شده است، در آن آب مقطر بریزید.
  • از مکانیک برای تست بار باتری کمک بگیرید.
  • باتری و پایانه‌های آن را تمیز نگه دارید.
  • اگر برای مدت طولانی از ماشین استفاده نمی‌کنید، باتری‌اش را جدا کنید.
  • باتری را بیش‌ازحد شارژ نکنید.

سؤالات متداول

۱. چطور متوجه شویم باتری ماشین تمام شده است؟

اگر هنگامی که استارت می‌زنید، صدای ناله‌ای از موتور استارت شنیده می‌شود و قدرت کافی برای راه‌اندازی خودرو ندارد یا چراغ‌های داشبورد و چراغ‌های جلو کم‌نور شده‌اند، یعنی احتمالا باتری ماشین خالی شده است.

۲. آیا می‌توانم از هر ماشینی برای باتری به باتری کردن کمک بگیرم؟

بهتر است ولتاژ باتری‌ها به یک‌اندازه باشد تا مشکلی به‌وجود نیاید. همچنین، باتری باید سالم باشد و شارژ کافی داشته باشد.

۳. بعد از باتری به باتری کردن، چه کار کنم؟

هنگامی که ماشین خود را روشن کردید، قبل از خاموش کردن آن باید حداقل ۳۰ دقیقه (در شرایط عادی رانندگی، نه ترافیک سنگین) رانندگی کنید تا باتری به‌اندازه کافی شارژ شود. در غیر این صورت، دوباره باتری به باتری کردن لازم می‌شود و به خودرو فشار وارد می‌کند.

۴. آیا امکان دارد ماشین بعد از باتری به باتری کردن، همچنان روشن نشود؟

اگر خودروی شما بعد از باتری به باتری کردن روشن نشود، احتمالا باتری یا سیستم الکتریکی خودرو مشکلی اساسی دارد.

۵. آیا می‌توان با استفاده از یک خودروی هیبریدی، باتری ماشین دیگری را شارژ کرد؟

خیر، نمی‌توان از خودروی هیبریدی برای باتری به باتری کردن استفاده کرد.

سخن آخر

در این مطلب با باتری به باتری کردن ماشین و خطرات بالقوه آن آشنا شدیم. امیدواریم با مطالعه این مطلب، پاسخ تمام سؤالاتتان را گرفته باشید. اگر هنوز سؤالی درباره این موضوع دارید که بی‌جواب مانده است، حتما در بخش نظرات آن را برایمان بنویسید. کارشناسان ما در کارنامه آماده پاسخگویی به سؤالاتتان هستند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.