اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

مقایسه کیا اپتیما، تویوتا کمری و هیوندای سوناتا

زمانی که به‌دنبال خودروی خانوادگی با سایز متوسط راحت و جادار با ظاهری مناسب هستید که نسبت به کیفیت ارائه شده قیمت مناسبی داشته باشد، احتمالا خودروهای کره‌ای و امریکایی نظرتان را جلب می‌کنند. در این مطلب به مقایسه اپتیما و سوناتا، مقایسه اپتیما و کمری و مقایسه سوناتا و کمری می‌پردازیم و معایب و مزایای هر کدام از این‌ خودروها را هم بررسی می‌کنیم. تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

کیا اپتیما

کیا اپتیما یک ماشین راحت و مجهز با کابینی شیک و سایز متوسط شبیه به فورد موندئو و فولکس واگن است که نسبت به قیمت خود فضا، کیفیت و امکانات خوبی در حد برند کیا در اختیارتان قرار می‌دهد. بنابراین اگر به‌دنبال یک خودروی خانوادگی مقرون‌به‌صرفه و باارزش هستید، بهتر است این خودرو را در فهرست بررسی‌هایتان قرار دهید و اگر نگران بودجه نیستید آخرین مدل کیا اپتیما را به شما پیشنهاد می‌دهیم. ظاهر این خودرو با چراغ‌های ال.ای.دی (LED) آن بسیار خیره‌کننده است و داخل داشبورد آن هم ظاهر خوب و کیفیت بالایی دارد. مدل کاربردی‌تر کیا اپتیما هردو پیشرانه دیزلی و پلاگین هیبریدی را با هم دارد. سالن اپتیما یک کابین جادار و فضای مناسب برای چمدان است. درحالی که بیشتر خودروهای خانوادگی محبوبیتشان را بین مردم از دست داده‌اند اما کیا اپتیما همچنان شایستگی‌های خود را دارد و نسبت به خودروهایی با اندازه‌های مشابه مصرف سوخت بهتری دارد. از طرف دیگر یک خودروی شیک و ظریف است و با ظاهری معمولی روبه‌رو نیستید.

طراحی داشبورد مهم‌ترین تغییر کیا اپتیما نسبت به اسپورتیج و کیا سورنتو است. همچنین کیفیت فضای داخلی نسبت به تولیدات قبلی بهبود پیدا کرده است و صفحه نمایش لمسی بزرگتر برای سیستم اطلاعات سرگرمی باعث می‌شود دکمه‌های کمتری در داشبورد ردیف شده باشند. همچنین اپتیمای جدید به‌دلیل طول بیشتر، جادارتر است. البته همچنان از نظر کیفیت به پای فورد و مزدا نمی‌رسد. بااین حال در بزرگراه‌ها راحت و بی‌صداست. از طرفی اپتیمای جدید چابک‌تر است و با تغییر جهت سریع به مشکل نمی‌خورد.

مشخصات فنی کیا اپتیما

  • گیربکس: ۶ دنده؛
  • پیشرانه: ۴ سیلندر؛
  • حجم موتور: ۲ لیتری؛
  • مصرف سوخت ترکیبی: ۸٫۱ در هر ۱۰۰ کیلومتر؛
  • فاصله بین دو محور: ۲۸۰۵ میلی‌متر.

مزایای کیا اپتیما

  • ظاهر خوب؛
  • فضای داخلی مناسب؛
  • کیفیت خوب نسبت به قیمت.

معایب کیا اپتیما

  • برای رانندگی حرفه‌ای گزینه چندان خوبی نیست.
  • مصرف سوخت بالا
  • پیشرانه کم‌قدرت

تویوتا کمری

تویوتا کمری یک خودروی خانوادگی بسیار جذاب است. تویوتا کمری ۲۰۲۲ نقاط مشترکی با مدل‌های قبلی دارد اما ظاهر جذاب و نحوه عمل آن این اشتراکات را غیرقابل تشخیص می‌کند. دلیل این امر این است که کمری فعلی بدون شک متقاعدکننده‌ترین مدلی است که تا به حال بوده است. پیشرانه ۴ سیلندری آن اما برای رانندگی روزمره مقرون‌به‌صرفه و مناسب است. در این خودرو ۴ موتور استاندارد و یک اتومات هشت-سرعته وجود دارد. نسخه کم‌قدرت‌تر آن با یک باتری و دو موتور الکتریکی کار می‌کند. سواری کنترل‌شده و هندلینگ مناسبی دارد. فرمان وزن مناسبی دارد که در پیچ‌ها و هنگام مانور در پارکینگ به مشکل نمی‌خورید. پدال ترمز حتی در مدل هیبریدی آن هم مناسب و پاسخگو است. با این حال، در سرعت‌های پایین‌تر، پدال ترمز هیبریدی بیش از حد حساس است و مانورهای پارک را کمی سخت می‌کند. مدل ایکس.ال.ای (XLE) کاملا مجلل است.

یک تفاوت چشمگیر بین مدل‌های بالاتر و مدل‌های پایین‌تر کمری از نظر کیفیت مواد مصرفی و قسمت مرکزی داشبورد وجود دارد. البته کمری یک خودروی بزرگ است و فضای بار و فضای داخلی زیادی هم در صندوق عقب و هم در کابین دارد که با تا شدن صندلی عقب ایجاد می‌شود و می‌تواند با بسیاری از خودروها رقابت کند. تویوتا باتری کمری هیبریدی را از صندوق عقب به زیر صندلی‌های عقب منتقل کرده است تا فضای بیشتری در اختیار مسافران قرار بگیرد.

سیستم اطلاعات سرگرمی صفحه نمایش لمسی تویوتا به نام Entune به‌صورت استاندارد در خط تولید کمری وجود دارد و نسخه پیشرفته آن به‌عنوان یک آپشن موجود است. این صفحه نمایش ویژگی‌های زیادی دارد و به ورودی‌های کاربر به‌خوبی پاسخ می‌دهد و Apple CarPlay و Android Auto سازگار هستند. دو صفحه نمایش لمسی ۷ اینچی استاندارد و ۹ اینچی اختیاری اطلاعات سرگرمی قابل خواندن و کارکردن هستند. ساختار کمری کمی اسپرت و برای یک رانندگی معمولی مناسب است.

حتما بخوانید: ۵ عادت رانندگی با خودروهای دنده‌ای که به ضررتان تمام می‌شود

مشخصات فنی تویوتا کمری

  • گیربکس: ۵ دنده؛
  • پیشرانه: ۴ سیلندر؛
  • حجم موتور: ۲۳۶۲ سی سی؛
  • مصرف سوخت ترکیبی: ۸٫۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر؛
  • فاصله بین دو محور: ۲۷۷۵ میلی‌متر.

مزایای تویوتا کمری

  • مصرف سوخت بالا از موتور ۴ سیلندری؛
  • موتور مناسب با قدرت ۱۷۶ تا ۲۲۰ اسب بخار؛
  • فضای مناسب کابین و بار؛
  • مقرون‌به‌صرفه بودن با توجه به امکانات؛
  • ظاهر جذاب پهن‌تر و اسپرت‌تر؛
  • تجهیزات فراوان مثل صندلی‌های جلو با قابلیت تنظیم برقی، نمایشگر هدآپ، سیستم صوتی JBL با ۹ بلندگو، کنترل آب و هوای سه منطقه‌ای، شارژ بی‌سیم گوشی هوشمند، ستون فرمان با قابلیت تنظیم الکتریکی، ۹ کیسه هوا، ABS و کنترل کشش؛
  • رانندگی راحت و ایمنی مناسب؛
  • صندلی‌های خوب با فضای دید مناسب برای رانندگی؛
  • مجموعه‌ای جامع از کمک‌های ایمنی راننده به صورت استاندارد.

حتما بخوانید: با زشت‌ترین خودروهای دنیا آشنا شوید 

معایب تویوتا کمری

  • نامناسب بودن برای جاده‌های برفی؛
  • ایجاد صدای نامناسب بیشتر در بزرگراه ها نسبت به سایر خودروهای هم ردیف؛
  • استفاده زیاد از پلاستیک سخت که از نظر بصری جذاب نیست؛
  • برای رانندگی هیجانی مناسب نیست.

مقایسه کیا اپتیما و تویوتا کمری

رقابت بین کیا اپتیما و تویوتا کمری همچنان ادامه دارد. هر دوی این خودروها وسایل نقلیه قابل اعتمادی هستند که تصمیم‌گیری را سخت می‌کند. بنابراین بهتر است با جزئیات بیشتری آنها را بررسی کنیم. فکر می‌کنید در مقایسه کیا اپتیما و تویوتا کمری کدام‌یک برنده می‌شود؟

۱. ظاهر

کیا اپتیما در سه سبک مختلف از جمله EX، LX  و SX موجود است. هر سه این مدل‌ها چهار در دارند. از طرف دیگر تویوتا کمری شش سبک مختلف در اختیارتان قرار می‌دهد که شامل L، LE، SE، SE V6،XLE  و XLE V6 است.

۲. موتور

همه مدل‌ها در هر دو خودرو دارای موتورهای چهار سیلندر هستند، به جز SE V6 و XLE V6 که هر دو با شش سیلندر عرضه می‌شوند. اسب بخار جایی است که تفاوت‌های زیادی هم در وسایل نقلیه و هم در سبک‌ها ایجاد می‌کند که قدرت آن از ۱۷۳ اسب بخار در مدل‌های L،LE  و SE تویوتا کمری تا ۱۹۲ اسب بخار در سبک‌های EX و LX کیا اپتیما متغیر است. سپس در مدل‌های V6 تویوتا کمری و SX کیا اپتیما با ۲۷۴ اسب بخار افزایش قابل‌توجهی پیدا می‌کند. در نهایت خودرویی که بهترین مسافت پیموده شده را دارد تویوتا کمری است.

۳. قیمت

وقتی نوبت به قیمت می‌رسد، در مقایسه کیا اپتیما و تویوتا کمری بحث زیادی وجود ندارد. قیمت این خودروها بسته به تریم متفاوت است اما درنهایت تویوتا کمری گران‌تر خواهد بود.

۴. ایمنی

این دو خودرو در بخش ایمنی رتبه خوبی کسب کرده‌اند. هر دو با تفاوت‌های کوچک رتبه‌بندی پنج ستاره را دریافت کردند.

پس در نهایت این سلیقه و بودجه شما است که می‌تواند تصمیم نهایی را بین کیا اپتیما و تویوتا کمری بگیرد.

هیوندای سوناتا

هیوندای سوناتا یه خودروی خانوادگی مقرون‌به‌صرفه، پر زرق و برق و مجهز است که بالاترین امتیاز برای بهره‌وری سوخت، فضای داخلی زیبا و ویژگی‌های فنی مناسب را کسب کرده است و دارای موتور ۴ توربو ۲۹۰ اسب بخاری و سیستم تعلیق اسپرت است. صندلی‌های راحت و مکان‌های جادار آن، سواری محکم آن را جبران می‌کند – که در مدل عملکرد N Line برجسته‌تر است. اگرچه سوناتا ۲۰۲۲ به اندازه هوندا آکورد برای راننده رضایت‌بخش نیست، اما همچنان یکی از گزینه‌های برتر و یک خودروی محکم در کلاس خود است.

برای سال ۲۰۲۲، هیوندای هیچ تغییر قابل‌توجهی در خط تولید سوناتا ایجاد نکرده است. تنها تفاوت این مدل با مدل قبلی اضافه شدن Night Edition است، اما این مدل فقط در تریم اسپرت N Line ارائه می‌شود که تولید محدودی دارد.

سوناتا همچنین دارای یک کلاستر ۱۲٫۳ اینچی کاملا دیجیتال، روکش‌های چرم و میکروجیر، دریچه‌های هوای صندلی عقب و درگاه USB، و شارژ بی‌سیم، دستگاه استریوی ۱۲ بلندگوی Bose، سیستم سرگرمی اطلاعاتی با صفحه نمایش لمسی ۱۰٫۳ اینچی، سانروف پانوراما و حالت رانندگی نیمه خودران است.

مشخصات فنی هیوندای سوناتا

  • گیربکس: ۶ دنده اتومات؛
  • پیشرانه: ۴ سیلندر؛
  • حجم موتور: ۲.۵ لیتر؛
  • مصرف سوخت ترکیبی: ۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر؛
  • فاصله بین دو محور: ۲۸۰۵ میلی‌متر.

مزایای هیوندای سوناتا

  • ارزش‌گذاری خوب؛
  • صندلی عقب جادار.

حتما بخوانید: خودروهای بازی GTA از کدام خودروهای واقعی الهام گرفته‌ شده‌اند؟

معایب هیوندای سوناتا

  • گیربکس نامناسب؛
  • ظاهر ماهی‌مانند؛
  • کیفیت سواری.

مقایسه کیا اپتیما و هیوندای سوناتا

می‌رسیم به مقایسه کیا اپتیما و هیوندای سوناتا. این دو برند کره‌جنوبی خودروهای مشابهی در خط تولید خود دارند که با وجود شباهت‌های کوچک و بزرگ، این دو برند خودروهایی را می‌سازند که تفاوت فاحشی با یکدیگر دارند. اما کدام یک بهتر است؟

پاسخ آنقدرها هم که به نظر می‌رسد ساده نیست. کیا لیست ویژگی‌های استاندارد و آپشن اپتیما را تقویت کرد، اما این خودرو همچنان بر روی مدل نسل چهارمی که در سال ۲۰۱۶ معرفی شد ساخته می‌شود. از طرف دیگر، هیوندای یک سوناتا کاملا جدید را برای مدل سال ۲۰۲۰ معرفی کرد. طراحی چشمگیرتر و ویژگی‌های فنی بیشتری نسبت به قبل دارد. بااین حال کیا اپتیما نسبت به سوناتا از نظر قیمت برتری دارد. به‌طوری که اپتیما در بالاترین سطح، بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر از سوناتا است.

وقتی صحبت از عملکرد به میان می‌آید، اپتیما گزینه بهتری است. در حالی که سوناتا با دو موتور در دسترس است، اپتیما یک موتور ۲ لیتری توربو شارژ چهار سیلندر با ۲۴۵ اسب بخار قدرت است، در حالی که قدرتمندترین موتور سوناتا تنها ۱۹۱ اسب بخار قدرت تولید می‌کند.

یکی از جنبه‌های شخصی‌تر یک ماشین، استایل آن است. در حالی که برخی ممکن است ظاهر اپتیما را دوست داشته باشند، هیوندای سوناتا از نظر ما یکی از خودروهای با ظاهر بهتر در بازار است. همچنین وقتی صحبت از ویژگی‌های فنی به میان می‌آید، سوناتا بهتر از اپتیما است. سوناتا صفحه نمایش لمسی ۱۰٫۲۵ اینچی، صفحه نمایش LCD ۱۲٫۳ اینچی در دسته ابزار، دستیار پارک هوشمند از راه دور، نمایشگر هد آپ و دستار رانندگی در بزرگراه (که از دنبال‌کننده خطوط استفاده می‌کند) دارد.

همان‌طور که از مقایسه کیا اپتیما و هیوندای سوناتا معلوم شد، این دو خودرو در رقابتی رودررو به‌شدت به یکدیگر نزدیک هستند. اگر یک تفاوت واضح بین این دو وجود داشته باشد، این است که اپتیما دارای موتور ۲۴۵ اسب بخاری است، در حالی که قوی‌ترین موتور سوناتا تنها ۱۹۱ اسب بخار قدرت دارد. اپتیما تیزترین خودروی سایز متوسط برای رانندگی در پیچ‌ها نیست، اما از سوناتا ورزشی‌تر است. اما در نهایت هیوندای سوناتا برنده این مقایسه است زیرا جدیدتر است، طراحی ظاهری بهتری دارد و می‌تواند با فناوری بسیار بیشتری نسبت به اپتیما رقابت کند و تنها جایی که ممکن است از سوناتا ناامید شوید زمانی است که بحث قدرت می‌شود.

حتما بخوانید: گران‌قیمت‌ترین خودروهای دنیا در سال ۲۰۲۱ را بشناسید

مقایسه تویوتا کمری و هیوندای سوناتا

تویوتا کمری ۲۰۲۲ و هیوندای سوناتا ۲۰۲۲ دو خودروی سایز متوسط هستند که از نظر اندازه مشابه هستند، اما از نظر سبک و پیشرانه تفاوت‌های اساسی دارند. تویوتا کمری برای مدت‌ها طرفداران زیادی دارد، در حالی که هیوندای پس از طراحی مجدد تهاجمی در سال ۲۰۲۲ بسیار رقابتی‌تر شده است. این دو خودروی سایز متوسط به لطف سیستم‌های سرگرمی، کابین‌های جادار و موتورهای کم‌مصرف و در عین حال پرقدرت، شانه به شانه هم حرکت می‌کنند.

در مقایسه تویوتا کمری و هیوندای سوناتا نکته دیگری هم حائز اهمیت است. هیوندای سوناتا و تویوتا کمری هر دو دارای رتبه‌بندی خوبی در مورد ایمنی ترافیک در بزرگراه هستند و هر دو امتیاز پنج را کسب کرده‌اند. با این حال، سوناتا برای عملکرد ایمنی راننده در تصادف از جلو چهار ستاره کسب کرد، در حالی که کمری پنج ستاره دریافت کرد. اما هر دو مدل در سایر دسته‌بندی‌های کلیدی عملکرد تصادف پنج ستاره کسب کرد. تویوتا همچنین از سوی مؤسسه بیمه ایمنی بزرگراه‌ها بهترین انتخاب ایمنی است.

 

کلام آخر

در مقایسه اپتیما و سوناتا، مقایسه اپتیما و کمری و مقایسه سوناتا و کمری دیدیم در حالی که رقبایی مانند هیوندای سوناتا به‌طور کلی پیشرفته‌تر و رضایت‌بخش‌تر از تویوتا هستند، اما تویوتا ویژگی‌های مطلوب خود را دارد، مانند مجموعه کاملی از ویژگی‌های ایمنی فعال استاندارد و حسن نیت حاصل از چندین دهه قابلیت اطمینان اثبات‌شده. هرچند رقبایی مانند هیوندای سوناتا و کیا اپتیما دوره‌های گارانتی طولانی‌تری در این کلاس دارند، تویوتا دو سال تعمیر و نگهداری برنامه‌ریزی شده رایگان خود را حفظ کرده است. با این حال موتور چهار سیلندر تویوتا کمری کمی ضعیف است و خودرویی مثل هیوندا سوناتا امتیاز بالاتری را کسب می‌کند. در بین خودروهای کره‌ای سوناتا انتخاب مناسب‌تری نسبت به اپتیما است. اما در نهایت این انتخاب شما است که بهترین خودروی خانواده را مشخص می‌کند.

از بین این سه خودروی معرفی شده کدام مورد برای شما جذاب‌تر است؟‌ آیا تجربه رانندگی با هیچ‌کدام از این سه مورد را داشتید؟‌ در صورت تمایل می‌توانید تجربه و نظرتان را در قسمت ارسال دیدگاه برایمان بنویسید و این مطلب را از طریق شبکه‌های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

راهنمای خرید خودرو
کارشناسی رنگ،بدنه،فنی و بیش از 430 نقطه در خودرو
ثبت درخواست
نظرات (0)
نظر بدهید