مدارک و مراحل ترخیص موتورسیکلت از پارکینگ

0 19,624

موتورسیکلت به دلایل مختلفی به پارکینگ منتقل می‌شود. مثلا موتورهای سرقتی پیداشده را به پارکینگ می‌برند یا اگر موتورسوار کلاه ایمنی نداشته باشد یا برای مردم مزاحمت ایجاد کند، موتورش توقیف می‌شود. معمولا از ۳ روز تا ۳ ماه فرصت دارید موتور توقیف‌شده‌تان را از پارکینگ ترخیص کنید. همراه‌مان بمانید؛ در این مطلب درباره قوانین و مدارک لازم برای ترخیص موتور از پارکینگ، طرح‌های ترخیص موتورسیکلت‌ها رسوبی و مراکز ترخیص موتورسیکلت در تهران برایتان گفته‌ایم.

رایج‌ترین علت‌های توقیف موتورسیکلت

  • استفاده نکردن از کلاه ایمنی: متداول‌ترین دلیل توقیف موتورسیکلت، نداشتن کلاه ایمنی است.
  • همراه‌نداشتن مدارک موتور: موتورسواران فقط در صورتی مجازند در شهر تردد کنند که گواهینامه رانندگی با موتور، کارت و بیمه‌نامه موتورسیکلت را به‌همراه داشته باشند. در غیر این‌صورت موتورشان توقیف و به پارکینگ منتقل می‌شود.
  • انجام حرکات نمایشی در خیابان: اگر موتورسوار در معابر و خیابان‌ها حرکات نمایشی و خطرناک انجام دهد به‌دلیل به‌خطر انداختن جان خودش و دیگرن، پلیس موتورش را توقیف می‌کند.
  • مزاحمت برای سایر شهروندان: اگر موتورسوار برای عابرین و سایر شهروندان مزاحمتی ایجاد کند، نه‌تنها موتورش توقیف می‌شود، بلکه برایش پرونده قضایی هم تشکیل می‌شود.
  • تردد با پلاک قدیمی: موتورسواران حتما در اولین فرصت باید برای تعویض پلاک قدیمی موتور خود اقدام کنند. اگر پلیس متوجه شود پلاک قدیمی است، موتور را توقیف می‌کند.
  • رعایت نکردن قوانین راهنمایی‌ورانندگی: توقف نکردن پشت چراغ قرمز، سبقت از سمت راست، تردد از پیاده‌رو، سرعت غیرمجاز، حرکت در خطوط ویژه و … باعث توقیف موتور می‌شود.
  • منقضی شدن تاریخ مدارک موتور: اگر پلیس راهنمایی‌ورانندگی متوجه شود از تاریخ اعتبار بیمه و گواهینامه موتورسوار گذشته است، موتورش را توقیف می‌کند.
  • ناخوانا بودن پلاک موتور: درصورتی‌که شماره پلاک موتور دست‌کاری شده یا ناخوانا باشد، پلیس راهنمایی‌ورانندگی موتور را توقیف می‌کند.

مدارک لازم برای ترخیص موتورسیکلت

اگر موتورسیکلت شما توقیف شد، باید حداقل ۳ روز منتظر بمانید و سپس برای ترخیص موتور به‌همراه مدارک زیر به پلیس +۱۰ مراجعه کنید. فراموش نکنید که در زمان مراجعه باید مالک موتور هم حضور داشته باشد.

  • شناسنامه راننده موتورسیکلت و کپی آن؛
  • گواهینامه راننده و کپی آن؛
  • کارت ملی مالک موتور و کپی آن؛
  • شناسنامه مالک موتورسیکلت و کپی آن؛
  • کارت موتور و کپی آن؛
  • سند موتور؛
  • برگه تسویه خلافی؛
  • برگه تسویه عوارض شهرداری؛
  • برگه پارکینگ و کپی آن.
promotion banner

قوانین ترخیص موتورسیکلت در حالت‌های مختلف

ترخیص موتورسیکلت سرقتی و توقیفی از پارکینگ

برای ترخیص موتورسیکلت سرقتی و توقیفی از پارکینگ باید ابتدا به مرکز پلیس +۱۰ مراجعه کنید و در آنجا درخواست ترخیص را ثبت کنید. البته پیشنهاد می‌شود که ۳ روز منتظر بمانید و سپس به این مرکز بروید. فراموش نکنید که هنگام مراجعه باید مدارک شناسایی و مدارک موتور را به‌همراه داشته باشید و به ستاد ترخیص موتورسیکلت تحویل دهید.

ترخیص موتورسیکلت بدون گواهینامه

اگر گواهینامه موتورسیکلت ندارید اما می‌خواهید موتورتان را ترخیص کنید، باید مبلغی را به‌عنوان جریمه به پلیس +۱۰ پرداخت کنید. سپس با ارائه مدارک شناسایی و مدارک مالکیت وسیله نقلیه اقدام به ترخیص آن کنید.

ترخیص موتورسیکلت با قولنامه

ترحیص موتورسیکلت فقط با سند مالکیت امکان‌پذیر است و نمی‌توان با قولنامه موتورسیکلت را ترخیص کرد. بنابراین به‌همراه داشتن سند مالکیت یا وکالت‌نامه صاحب سند الزامی است.

ترخیص موتورسیکلت با پلاک قدیم

مراحل ترخیص موتور با پلاک قدیمی کمی پیچیده‌تر است چون باید برای تهیه پلاک جدید هم اقدام کنید و تعهد بدهید تا زمانی که پلاک جدید نگرفته‌اید، از موتورتان استفاده نمی‌کنید. اما به‌هرحال می‌توان با احراز مالکیت، موتور را ترخیص کرد. برای ترخیص موتورسیکلت با پلاک قدیم هم باید تمامی مدارک شناسایی و مالکیت آن را به پلیس +۱۰ تحویل دهید.

ترخیص موتورسیکلت از کلانتری

اگر پلیس، موتورسیکلت شما را توقیف کند و به کلانتری ببرد، باید همان مراحل ترخیص موتور از پارکینگ را دنبال کنید و با در دست داشتن مدارک شناسایی و اسناد مربوط به مالکیت موتور به کلانتری مراجعه کنید. در کلانتری با تأیید هویت و مالکیت موتور، می‌توانید موتورتان را ترخیص کنید.

هزینه ترخیص و هزینه پارکینگ موتورسیکلت توقیف شده در سال ۱۴۰۳

هنگام ترخیص موتور سیکلت، علاوه‌بر هزینه‌های مربوط به عوارض شهرداری و تسویه خلافی موتور، هزینه‌ای هم برای مدت توقیف موتور در پارکینگ باید پرداخت کنید. تعرفه خوابیدن موتور در پارکینگ در سال ۱۴۰۲ بین ۲ تا ۳ هزار تومان به‌ازای هر شب اعلام شده است.

در چه صورتی موتورسیکلت را ترخیص نمی‌کنند؟

اگر همه مدارک لازم برای ترخیص موتور سیکلت را به همراه نداشته باشید یا نتوانید مالکیت موتور را اثبات کنید، نمی‌توانید خودرو را ترخیص کنید. علاوه‌بر این، موتور سیکلت‌های بالای ۲۵۰ سی‌سی غیرمجازند و ترخیص نمی‌شوند. همچنین، درصورتی‌که موتورسیکلت برای مدت معینی توقیف شده باشد، نمی‌توان زودتر از آن برای ترخیص اقدام کرد.

موتور سیکلت‌های با پلاک قدیم را ترخیص می‌کنند، اما از موتورسوار تعهد می‌گیرند که تا زمان دریافت پلاک جدید، با آن در شهر تردد نکند.

باید تمامی بدهی‌ها ازجمله عوارض شهرداری و خلافی موتور را پرداخت کنید تا فرایند ترخیص تکمیل و موتور به شما تحویل داده شود.

موتورسیکلت تا کی در پارکینگ می‌ماند؟

بعد از گذشت ۳ روز از توقیف موتورسیکلت، می‌توانید برای ترخیص آن اقدام کنید. شما نهایتا ۳ ماه فرصت دارید تا فرایند ترخیص را به پایان برسانید و موتورتان را ترخیص کنید.

ازآنجایی‌که تعداد موتورهایی که روزانه توقیف می‌شوند زیاد است، ممکن است فرایند ترخیص از زمانی که اقدام می‌کنید تا زمانی که موتور را تحویل می‌گیرید، کمی طولانی شود.

گاهی موتورسیکلت به دلایلی همچون ناتوانایی مالک در پرداخت هزینه‌ها چند سال در پارکینگ می‌ماند. به این موتورسیکلت‌های توقیفی، موتورسیکلت رسوبی می‌گویند. نگهداری از وسایل نقلیه در پارکینگ هزینه‌هایی دارد. به همین خاطر هر چندوقت یک‌بار، تخفیف‌هایی برای پرداخت هزینه‌ها اعلام می‌کنند.

طرح ترخیص موتور سیکلت رسوبی و بخشودگی جرائم

هرازگاهی طرح‌های ترخیص موتورسیکلت‌های رسوبی و توقیفی برگزار می‌شود. در این طرح‌ها معمولا دیگر لازم نیست جریمه دیرکرد پرداخت هزینه‌ها را بدهید. کافی است با پرداخت اصل جریمه فرایند ترخیص را دنبال کنید. علاوه بر این، در این طرح‌ها معمولا می‌توانید جریمه را ۱۲ قسط کنید و یک‌ساله آن را پرداخت کنید.

در این طرح‌ها معمولا در صورت نداشتن بیمه شخص ثالث یا قدیمی بودن پلاک همچنان امکان ترخیص وجود دارد. فقط نمی‌توانید از موتور استفاده کنید و باید با امضای تعهدنامه‌ای، تضمین کنید که آن را با وانت بار جا‌به‌جا می‌کنید.

درصورتی‌که در این طرح‌ها هم نتوانید موتورسیکلت رسوبی خود را ترخیص کنید، با دستور قضایی موتور سیکلت اسقاط یا مصادره می‌شود.

طرح ترخیص موتورسیکلت هر چندوقت یکبار اجرا می‌شود که تا حدود دوماه می‌توان از شرایط آن برای ترخیص استفاده کرد.

مراکز ترخیص موتورسیکلت در تهران

منطقه آدرس
۱،۲ و ۳ بزرگراه حقانی، روبه‌روی پارک آب و آتش، منطقه سه پلیس راهور
۱۲،۱۱،۶ و ۱۷ میدان قزوین، جنب پارک رازی، خیابان شهید مرادی، منطقه ۱۱ راهنمایی‌ورانندگی
۱۴،۱۳ و ۱۵ خاوران، ابتدای خیابان ابوذر، منطقه ۱۵ راهنمایی‌ورانندگی
۴ و ۸ بزرگراه رسالت، تقاطع باقری، منطقه ۸ پلیس راهور
۱۷،۹ و ۱۸ خیابان آیت‌الله سعیدی، نبش خیابان شهید کاشانی، منطقه ۱۷ پلیس راهور
۱۹،۱۶ و ۲۰ خیابان شهید رجایی، خیابان سازمان هلال احمر، منطقه ۱۶ پلیس راهنمایی‌ورانندگی
۲۰،۱۰،۵ و ۲۱ خیابان خلیج فارس، خیابان رهنما

سؤالات متداول

۱. آیا در زمان ترخیص موتور، مالک باید حضور داشته باشد؟

بله. جضور مالک در زمان ترخیص موتور الزامی است. تنها در صورتی شخص دیگری به‌جای مالک می‌تواند حضور داشته باشد که قبلا مالک در دفتر اسناد رسمی به او وکالت رسمی داده باشد.

۲. نحوه قسطی کردن جرایم موتورسیکلت توقیفی رسوبی چگونه است؟

شما می‌توانید با مراجعه به مراکز پلیس +۱۰ نسبت به پرداخت قسطی یک ساله جرائم موتور سیکلت خود اقدام کنید.

۳. تا کی فرصت داریم برای ترخیص موتور رسوبی اقدام کنیم؟

شما دوماه فرصت دارید که برای ترخیص موتورسیکلت رسوبی خود اقدام کنید. در غیر این صورت موتورتان به‌عنوان موتور بدون صاحب شناخته می‌شود و می‌توانند آن را فروخته و مبلغ را به مالک داده یا به نفع بیت المال هزینه کنند.

۴. در چه ساعاتی می‌توان برای ترخیص موتور مراجعه کرد؟

ستادهای ترخیص موتورسیکلت از روز شنبه تا چهارشنبه فعال هستند و می‌توان بین ساعات ۷ تا ۱۴ به آنها مراجعه کرد. همچنین، روز پنچشنبه از ساعت ۷ تا ۱۲ در خدمت شما هستند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.