سهمیه ۱۰ درصدی مالکین خودروهای فرسوده در فرایند قرعه‌کشی

0 2,655
اسقاط خودروهای فرسوده جزو فرامین هشتگانه رئیس‌جمهوری و یکی از مهم‌ترین اهداف وزارت صمت جهت نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور در سال جاری به‌شمار می‌آید. در همین راستا، وزیر صنعت، معدن و تجارت به‌تازگی از تعریف سهمیه ۱۰ درصدی مالکین خودروهای فرسوده در فرایند قرعه‌کشی خبر داده است.

طبق پیش‌بینی‌های انجام‌شده بر اساس تبصره ۷ قانون بودجه سال جاری، ۱۰ درصد خودروهایی که در سامانه یکپارچه تخصیص عرضه می‌شوند، به متقاضیانی تخصیص می‌یابد که مالک خودروهای فرسوده و اسقاطی هستند. این تصمیم با هدف نوسازی وسایل نقلیه شخصی و حذف خودروهای فرسوده و در نتیجه بهبود وضعیت ایمنی و کیفی خودروهای در حال تردد در جاده‌های کشور گرفته شده است.

به گفته وزیر صمت، زیرساخت‌های مربوط به تخصیص سهمیه ۱۰ درصدی به مالکین خودروهای اسقاطی و فرسوده مهیا شده و این طرح از شهریورماه به مرحله اجرا درمی‌آید.

بر اساس آمار اخیر، ۶۶ درصد خودروهای سواری در کشور جزو ماشین‌های فرسوده به حساب می‌آیند و باید اسقاط شوند. با این وجود پیش‌بینی می‌شود تا سال ۱۴۰۴ تعداد کل خودروهای فرسوده (اعم از ناوگان باری، اتوبوس‌رانی، مینی‌بوس‌ها و خودروهای سواری) به هشت میلیون دستگاه برسد، مگر اینکه تا آن زمان راه‌حل‌های مناسب‌تری برای از دور خارج کردن خودروهای اسقاطی مطرح شود. در غیر این صورت باید منتظر تحمیل هزینه‌های اقتصادی هنگفتی به مردم و همین‌طور دولت باشیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.