اقدام عجیب ایران خودرو در افزایش ۲۰۰ میلیون تومانی قیمت هایما

0 4,026
برخلاف وعده و وعیدهای مختلف درباره عدم افزایش قیمت‌ها و تلاش برای حفظ ثبات در بازار خودرو، وزارت صمت برای نخستین بار در سال، با افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها موافقت کرده است. با اینکه این مجوز برای محصولات پرتیراژ و زیان‌ده صادر شده، ولی ایران خودرو به یکباره اقدام به افزایش ۲۰۰ میلیون تومانی قیمت هایما کرده است.

افزایش قیمت خودروها به صورت جزئی بوده و بیشتر مربوط به محصولاتی می‌شود که تولید آن‌ها با زیان کارخانه‌ای همراه است. به عنوان مثال، پیش‌تر اعلام شده بود که خودروی تیبا حدود ۷۰ میلیون تومان زیان به تولیدکننده وارد می‌کند.

ماشین‌های متعددی همچون شاهین، کوییک، ساینا، تیبا، سمند، پژو، رانا و دنا جزو خودروهای پرتیراژ و البته زیان‌ده به حساب می‌آیند و بدون شک مشمول افزایش قیمت می‌شوند. اما مدل‌های مختلف هایما به سبب قیمت بالا، مشتریان خاص خود را داشته و چندان در دسته خودروهای پرتیراژ قرار نمی‌گیرند.

به هر حال، ایران خودرو قیمت هایما s5 و هایما s7 را حدود ۲۰۰ میلیون تومان افزایش داده و این کار باعث انتقاد و نارضایتی مشتریان شده است.

در راستای افزایش ۲۰۰ میلیون تومانی قیمت هایما مشکلاتی نیز برای برندگان این خودرو در مرحله اول قرعه‌کشی سامانه یکپارچه تخصیص به وجود آمده است. ظاهرا حواله داران برای تکمیل وجه، ملزم به واریز ۲۰۰ میلیون تومان پول بیشتر به حساب خودروساز هستند.

همچنین طرح پیش‌فروش بدون قرعه‌کشی هایما s7 با قیمت ۸۴۳ میلیون تومان چندی پیش بدون هیچ پاسخی از سوی شرکت لغو شد. هر چند حالا توجیه بسیار خوبی برای لغو این طرح وجود دارد. به نظر می‌رسد ایران خودرو منتظر مجوز افزایش قیمت بوده تا بتواند محصول خود را گران‌تر کند تا مبادا از قافله عقب بماند!

ناگفته نماند که علیرغم افزایش ۲۰۰ میلیون تومانی، خودروی هایما s7 به تازگی در بورس کالا با قیمت پایه ۷۴۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به حراج گذاشته شده است. بورس کالا بهترین فرصت برای مشتریان واقعی است تا خودروی موردنظر خود را ارزان‌تر از قیمت بازار آزاد خریداری کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.