سهم ۳۰ درصدی مشتریان عادی در قرعه‌کشی خودرو

0 2,368
سومین دوره عرضه خودرو در سامانه یکپارچه فروش از تاریخ ۱۶ شهریور آغاز شده و به مدت سه روز ادامه دارد. البته در این دوره، شانس مشتریان عادی در برنده شدن در لاتاری نسبت به مراحل قبلی کاهش یافته است. در همین راستا، سخنگوی وزارت صمت از سهم ۳۰ درصدی مشتریان عادی در قرعه‌کشی خودرو خبر داد.

افزودن طرح خودروهای اسقاطی و سهم ۲۰ درصدی مالکین خودروهای فرسوده و همچنین شانس ۵۰ درصدی مادران دارای دو فرزند و بیشتر در طرح جوانی جمعیت، موجب سهم ۳۰ درصدی مشتریان عادی از ظرفیت خودروهای عرضه‌شده با رویه قرعه‌کشی شده است.

طرح جوانی جمعیت در دوره‌های قبلی نیز وجود داشت، اما شانس برنده شدن مادران و افراد عادی یکسان بود. اما در مرحله سوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه تخصیص، طرح دیگری به میان آمده که ۲۰ درصد از ظرفیت خودروها را به مالکین ماشین‌های اسقاطی تخصیص می‌دهد. بدین ترتیب سهم مشتریان عادی از ۵۰ به ۳۰ درصد کاهش یافته است.

علیرغم اخبار متعدد مبنی بر افزایش تیراژ خودروسازان، بد نیست بدانید که تنها ۶۰ هزار دستگاه خودرو در سومین مرحله فروش یکپارچه عرضه شده‌اند. این در حالی است که در مرحله اول حدود ۱۷۶۹۰۰ دستگاه، و در مرحله دوم ۱۰۴ هزار دستگاه بر اساس رویه قرعه کشی در دسترس خریداران بالقوه قرار داشت.

بدین ترتیب از ظرفیت ۶۰ هزار خودروی عرضه‌شده در سامانه یکپارچه فروش، ۳۰ هزار دستگاه از طریق اجرای قرعه کشی در اختیار مادران واجد شرایط قرار می‌گیرد. از سوی دیگر، ۱۲ هزار دستگاه به طرح اسقاط خودروهای فرسوده اختصاص می‌یابد و سهم مشتریان عادی تنها ۱۸ هزار دستگاه است.

با توجه به آمار دوره قبلی (۲۰۰ هزار مادر و ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار مشتری عادی)، اگر فرض کنیم در این دوره حدود ۴ میلیون مشتری عادی وجود داشته باشد، آنگاه از هر ۲۲۲ نفر تنها ۱ نفر شانس بُرد در لاتاری را خواهد داشت.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.