وقتی خودروسازان از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند

0 882

مدتی است که خودروسازان از طریق سامانه یکپارچه فروش به دریافت پیش‌پرداخت علی‌الحساب برای خودرو روی آورده‌اند. سامانه‌ای که تنها روش مجاز برای عرضه خودرو به حساب می‌آید و محدودیت‌های بسیاری در آن قید شده‌اند.

پیش‌پرداخت علی‌الحساب برای خودرو همان مبلغی است که شرکت تولیدکننده پیش از صدور دعوت‌نامه برای تسویه‌حساب و تحویل خودرو، از مشتری دریافت می‌کند. به عبارت دیگر، خودروساز در ابتدا بخشی از قیمت ماشین را به‌عنوان پیش‌پرداخت علی‌الحساب از خریدار دریافت کردند و مابقی را پس از ارسال دعوت‌نامه، تسویه می‌کند و سپس خودرو را تحویل مشتری می‌دهد.

همه‌چیز از پیش‌پرداخت ۵۰۰ میلیونی فونیکس شروع شد

در هنگام راه‌اندازی سامانه یکپارچه، قرار بر این شد که هیچ پیش‌پرداختی بابت خرید خودرو از متقاضی دریافت نشود. ولی ظاهرا این رویه تغییر کرده است و حالا خودروسازان علاوه‌بر اجبار مسدودسازی ۱۰۰ میلیون تومان پول در حساب وکالتی، مبلغی را به‌عنوان پیش‌پرداخت علی‌الحساب از مشتری دریافت می‌کنند. نخستین بار مدیران خودرو در شرایط فروش فونیکس FX مبلغی حدود ۵۰۰ میلیون تومان را به‌عنوان پیش‌پرداخت علی‌الحساب برای خودرو از مشتریان گرفت.

این رویه به مذاق ایران‌خودرو و سایپا هم خوش آمده است. این دو خودروساز دولتی در طرح‌های فروش اخیر، خودروهای سورن پلاس دوگانه‌سوز، دنا پلاس، پژو ۲۰۷ دستی، پژو ۲۰۷ اتوماتیک، دنا پلاس توربوشارژ دستی، کوییک R‌ دستی و ساینا S را به شرط پرداخت مبلغ اولیه به عرضه درآورده‌اند. البته ایران‌خودرو در ازای دریافت پیش‌پرداخت، مبلغی را به‌عنوان سود مشارکت و همین‌طور سود انصراف در نظر گرفته، ولی سایپا در شرایط فروش خود اشاره‌ای به سود مشارکت یا انصراف نکرده است.

این‌طور که به نظر می‌رسد، ترفند دریافت پیش‌پرداخت علی‌الحساب برای خودرو رفته‌رفته به یک هنجار در بین خودروسازان تبدیل شده است و سامانه یکپارچه تخصیص هم عملا مشکلی با این قضیه ندارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.