بررسی مزایا و معایب اختصاص بنزین ۱۵۰۰ تومانی به هر کارت ملی

0 1,046

طرح اختصاص بنزین به افراد به‌جای خودروها مزایا و معایب خاص خود را داشته که امید می‌رود دولت با سنجش هر دو کفه ترازو بهترین تصمیم را در این خصوص اتخاذ کند. مطابق با این طرح هر کارت ملی ایرانی ماهانه ۱۵ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی دریافت خواهد کرد و دیگر خبری از اختصاص بنزین به خودروها نیست.

این طرح قرار است در ابتدا در کیش‌ و قشم پیاده‌سازی شده و در صورتی که دولت ببیند از پس اجرای آن برخواهد آمد به‌مرور در کل کشور اجرایی خواهد شد.

اگرچه هنوز جزئیات این طرح مشخص نیست اما قرار است سازوکاری راه‌اندازی شود تا یارانه پرداخت‌شده در این حوزه قابل خرید و فروش باشد تا افرادی که خودرو ندارند بتوانند این یارانه را به مابقی افراد و یا حتی به دولت بفروشند.

اما مزایا و معایب طرح اختصاص بنزین به افراد به جای خودروها چیست؟ برای یافتن پاسخ این سوال با ما همراه باشید.

اختصاص بنزین ۱۵۰۰ تومانی به هر کارت ملی چه مزایا و معایبی دارد؟

بررسی آمارهای منتشرشده در این خصوص نشان می‌دهد که در حال حاضر تنها ۴۸ درصد از جمعیت کل کشور به‌واسطه داشتن خودرو یارانه بنزین دریافت کرده و ۵۲ درصد دیگر سهمی در این خصوص ندارند.

مدافعان این طرح معتقد هستند که اگر طرح مذکور پیاده‌سازی شود دیگر دولت به خودروسواران یارانه بنزین نخواهد داد و این افراد هستند که یارانه دریافت می‌کنند. با این کار جمعیت کل کشور به یارانه بنزین دسترسی داشته و دیگر فقط متموّلان نیستند که یارانه دولتی دریافت می‌کنند.

این نکته را نباید فراموش کرد که دولت سالانه ۳۶۵ هزار میلیارد تومان یارانه بنزین به مالکان خودروها یا همان ۴۸ درصد ذکر شده پرداخت کرده و ۵۲ درصد باقی‌مانده جمعیت کشور از این یارانه محروم هستند.

مخالفان طرح مذکور اما اختصاص یارانه نقدی به افراد را اشتباه خوانده و معتقد هستند که این کار موجب افت اقتصاد شده و بر میزان تورم فعلی کشور می‌افزاید.

عده‌ای از مخالفان حتی مدعی هستند که اگر بنزین تا ۳ هزار تومان گران‌تر شده و به همه تعلق گیرد ضرر کمتری به اقتصاد کشور وارد خواهد کرد.

مخالفان می‌گویند اختصاص یارانه نقدی بنزین به افراد سبب خروج آن‌ها از فقر نشده و ثروتی را با خود به همراه نخواهد آورد. یارانه بنزین باید در راستای ایجاد اشتغال، تولید و درآمد صرف شده تا سبب افزایش ثروت و خروج مردم از فقر شود.

به عقیده آن‌ها اختصاص یارانه آن‌هم یارانه نقدی به افراد اوضاع را وخیم‌تر کرده و سبب می‌شود که رکود و تورم بیشتری در فضای اقتصادی کشور جاری شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.