جایگزین حذف قرعه‌کشی در طرح‌های فروش فوری چیست؟

1 2,533

آن‌طور که وزارت صمت می‌گوید از سال آینده قرعه‌کشی خودرو از فرآیند فروش فوری خودروها حذف خواهد شد اما جایگزین این روش چیست و خودروسازان چه برنامه‌ای برای پیش‌برد طرح‌های فروش فوری خود دارند؟

وزیر صنعت پیش از این اعلام کرده بود که اگر عرضه خودرو در بازار افزایش یافته و تقاضا به‌درستی پاسخگویی شود نیاز کاذب شکل گرفته در بازار از بین خواهد رفت و همین موضوع منجر به مدیریت بهتر بازار خودرو می‌شود.

تنها در ۶ ماهه نخست امسال ۳۵ میلیون نفر برای طرح‌های فروش فوری خودروسازان ثبت‌نام کرده‌اند که از میان این افراد نیز متقاضیانی به خودروی خود می‌رسند که در فرآیند قرعه‌کشی برنده شوند. همین موضوع به‌خوبی نشان می‌دهد که چه نیاز کاذبی در بازار خودرو شکل گرفته است. پر واضح است متقاضیانی که برنده قرعه‌کشی خودروها شوند سود قابل‌توجهی را کسب خواهند کرد.

چه راهکاری مناسب است؟

عده‌ای از کارشناسان می‌گویند اگر وزارت صمت به‌صورت جدی به‌دنبال حذف قرعه‌کشی از فرآیند فروش فوری خودروهاست برای طرح‌های جایگزین باید به‌سراغ آزادسازی واردات خودرو و توقف پیاده‌سازی سیاست قیمت‌گذاری دستوری رود.

به عبارت دیگر اگر خودروسازان قیمت کارخانه‌ای خودروهای خود را بر اساس نیاز بازار و متناسب با نظام عرضه و تقاضا مشخص کنند و از طرف دیگر نیز واردات خودرو آزاد شود شاهد خواهیم بود که تولید خودروسازان افزایش یافته، نقدینگی واصله به آن‌ها بیشتر شده و رانت موجود در بازار خودرو از بین خواهد رفت.

عده‌ای دیگر از کارشناسان اما عرضه خودرو در بازار بورس را راهکار جایگزین برای حذف قرعه‌کشی خودروها می‌دانند. به عقیده آن‌ها عرضه خودرو در بورس کالا سبب خواهد شد که دست دلالان از بازار خودرو کوتاه شده و دیگر سرمایه‌های سرگردان راهی این بازار نشود.

جالب است بدانید نمایشگاه‌داران نظر متفاوتی داشته و بسیاری از آن‌ها علت شرایط فعلی بازار خودرو را عرضه قطره‌چکانی محصولات خودروسازان می‌‌دانند. به عقیده این فعالان بازار خودرو اگر عرضه خودرو از سوی خودروسازان افزایش یافته و کفه ترازوی عرضه و تقاضا در یک راستا قرار گیرد به‌طور قطع قیمت‌ها در بازار خودرو متناسب شده و وضعیت کمی بهبود خواهد یافت. البته که عرضه کم خودرو گرانی آن را در پی دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. ساسان
    ساسان می گوید

    تنها راه واریز وجه هنگام ثبت نام است در این صورت یک نفر نمیتوانند به اسم کل فامیل واجدالشرایط ثبت نام کنید
    یا ثبت نام کنید و اگر برنده شد با فروش امتیاز پول را گرفته و واریز کند

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.