واردات خودرو با بیت‌کوین؛ از شایعه تا واقعیت

0 2,225
یش از این انجام معامله با بیت‌کوین پای خود را به بازار مسکن و ویلاهای لاکچری باز کرده بود و مسئولین از غیرقانونی بودن انجام معامله خودرو با بیت‌کوین سخن می‌گفتند. حالا اما شایعه واردات خودرو با بیت‌کوین مطرح شده است. اما این شایعه چقدر درست است و در صورت درستی، چه راهکاری برای اجرا و پیاد‌ه‌سازی آن در نظر گرفته شده است؟

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در این خصوص توضیح داد: تا اطلاع ثانوی نه تنها واردات خودرو با بیت‌کوین که با تمامی ارزها به داخل کشور ممنوع است و واردات ممکن است که در دولت بعدی آزاد شود. در صورت آزادسازی واردات نیز احتمال معامله با بیت‌کوین بسیار کم است چرا که اولا این نوع معامله حداقل درباره خودروسازهایی مانند کیا، هیوندایی و تویوتا غیرمعمول است و دوما ارزهای دیجیتال معمولا برای خریدهای کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرند و به نظر نمی‌رسد که در خصوص بازار ایران چندان کارایی داشته باشند.

لازم به یادآوری است فقط تعداد خودروهای وارد شده توسط بخش خصوصی به کشور بیش از ۸۵ هزار دستگاه خودرو به مبلغ ۲ میلیارد و ۴۵۰ میلیون دلار بوده و در حال حاضر نیز در کمترین حالت نیاز به واردات بیش از شش میلیارد دلار قطعه خودرو است.

چندی پیش تعدادی از خبرگزاری‌های خارجی اعلام کردند که ایران برای دور زدن تحریم‌ها و واردات کالا از بیت‌کوین کمک می‌گیرد. اما به نظر می‌رسد که این احتمال در خصوص کالاهایی همچون جو، گندم، دارو و مواد اولیه برخی کارخانه‌ها صدق می‌کند و چندان در حوزه صنعت خودروسازی مطرح نیست.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.