بازار خودرو در ماهی که گذشت؛ واردات خودرو سرانجام آزاد شد

رویدادهای مهم بازار خودرو در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱

0 1,279

بازار خودروی ایران مدتی طولانی است که با فراز و نشیب‌های متعددی دست‌وپنجه نرم می‌کند. ولی خوشبختانه علیرغم حوادث بد و ناخوشایند، اخبار امیدبخش و دلگرم‌کننده‌ای تاکنون در مورد بازار خودرو در اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۱ منتشر شده که در ادامه به مرور آن‌ها می‌پردازیم.

ممنوعیت واردات خودرو سرانجام لغو شد

قانون منع واردات خودرو که از سال ۱۳۹۷ و پس از اعمال مجدد تحریم‌ها از سوی قوای سه‌گانه به تصویب رسید، تا چند روز دیگر به پایان می‌رسد. این قانون پیامدهای مطلوبی به همراه نداشت و باعث اختلال شدید در بازار خودرو شد. کاهش کیفیت، کاهش تیراژ، به هم خوردن تعادل میان عرضه و تقاضا و افزایش قیمت شدید خودرو از عواقب ناخوشایند وضع این قانون بود.

با توجه به دستور رئیس‌جمهور و پیگیری‌های مکرر رهبری مبنی بر افزایش کیفیت خودروها و امانت‌داری از جان و مال هم‌وطنان، اول از همه پلیس و رؤسای شرکت‌های خودروسازی و سپس نهادهای مختلف دولتی از جمله نمایندگان مجلس و از همه مهم‌تر مجمع تشخیص مصلحت نظام به این نتیجه رسیدند که واردات خودرو باید از سر گرفته شود.

ورود خودروهای خارجی به بازار ایران علاوه بر کمک به تعدیل میزان عرضه و تقاضا، امکان از دور خارج کردن خودروهای فرسوده را میسر کرده و شرکت‌های خودروسازی را وادار به افزایش کیفیت محصولات داخلی می‌کند.

اهداف بالا و اتفاق‌نظر مسئولین و نهادهای مهم باعث شد دو اتفاق خوب دیگر در فاصله زمانی کوتاه در بازار خودرو در اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۱ رخ دهد؛ تقدیم طرح صدور مجوز ازسرگیری واردات خودرو به هیأت دولت و در نهایت تأیید مصوبه واردات خودرو توسط دولت!

ولی به محض انتشار این خبر، شایعات و گمانه‌زنی‌های متعددی درباره اعمال محدودیت‌های مختلف در آیین‌نامه واردات خودرو به راه افتاد. مثلا گفته شده بود که قرار است خودروهای ارزان با حداکثر قیمت ۷۰۰۰ دلار وارد ایران شوند. این خبر جنجال بسیاری به پا کرد و البته خیلی زود عدم صحت آن تأیید شد.

تغییراتی باید اعمال شود

واردات خودرو توسط دولت قرار بود با کمترین محدودیت انجام شود. با این حال به نظر می‌رسد دولت برای راضی نگه‌داشتن نهادهای مخالف، تغییراتی را در وعده‌های خود ایجاد می‌کند.

چندی پیش وزیر صمت پس از تصویب آزادسازی واردات خودرو، به تمرکز روی ورود خودروهای اقتصادی اشاره کرد. جایگزینی خودروهای خارجی اقتصادی به جای خودروهای فرسوده و در عین حال، حمایت از اقشار با درآمد متوسط یا کم‌درآمد، جزو اهداف اصلی این تصمیم عنوان شده‌اند.

با انتشار این خبر، شایعات مربوط به اعمال محدودیت‌های غیرمنطقی برای واردات خودرو مجددا بالا گرفت و بازار خودرو در اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۱ بار دیگر تحت فشار و تشویش روانی قرار گرفت.

ولی خوشبختانه این آشفتگی نیز خیلی زود با توئیت عضو کمیسیون داخلی و شوراهای مجلس به وضعیت باثبات و آرامی رسید. این توئیت از سقف دلاری واردات خودرو و حجم مجاز موتور در آیین‌نامه اجرایی واردات خودرو خبر می‌داد؛ خودروهای خارجی با حجم موتور بین ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی و حداکثر قیمت بین ۲۰ الی ۲۵ هزار دلار می‌توانند وارد بازار ایران شوند.

البته این سقف دلاری به نوبه خود چندان اثربخش نیست، مگر اینکه به‌طور هم‌زمان اصلاحی در تعیین تعرفه واردات صورت گیرد، در غیر این صورت نمی‌توان به خودروهای وارداتی، لقب اقتصادی را اختصاص داد، چون تعرفه به نحوی تعریف‌شده که خودروهای خارجی در ایران به‌طور مضاعف گران می‌شوند. مثلا یک خودروی ۲۵ هزار دلاری که با ارز نیمایی حدود ۶۰۰ میلیون تومان قیمت می‌گیرد، پس از اعمال تعرفه از مرز قیمت ۱ میلیارد تومان عبور می‌کند!

بنابراین فعلا بازار خودروی ایران در انتظار اصلاح تعرفه مانده تا دست دولت برای ورود خودروهای مختلف باز شود. با توجه به ارقام تعیین‌شده، در حال حاضر می‌توان خودروهایی نظیر تویوتا کرولا، تویوتا CHR هیبرید، تویوتا Raize، تویوتا هایلوکس دوکابین تیپ glx و غیره را وارد بازار کرد.

promotion banner

نمایشگاه خودرو تهران در حال برگزاری است

از بحث واردات خودرو که بگذریم، یک رویداد مهم دیگر نیز در بازار خودرو در اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۱ در حال وقوع است. چهارمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو تهران پس از ۳ سال تأخیر بالاخره از تاریخ ۲۷ الی ۳۰ اردیبهشت ماه در شهر آفتاب برگزار می‌شود.

بیش از ۱۵ برند خودروساز داخلی و خارجی در این رویداد مهم شرکت داشته و از جدیدترین محصولات خود رونمایی خواهند کرد. ایران‌خودرو، بهمن موتور، فردا موتور، مکث موتور، شایان دیزل، صنایع ماموت و غیره با ماشین‌های سواری، کراس اوور، شاسی‌بلند، کامیونت و کشنده از حاضرین پذیرایی خواهند کرد. بازدید از نمایشگاه در طول این چهار روز، از ساعت ۱۱ صبح تا ۶ بعدازظهر برای عموم آزاد و البته رایگان است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.