احتمال تغییر قیمت کارخانه ای خودرو با ورود شورای عالی رقابت

1 4,926

با انقضای مدت‌زمان شصت‌وسومین مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی مورخ ۲۸ مهرماه ۱۴۰۰ و با پایان مهلت ستاد تنظیم بازار جهت تعیین قیمت خودرو، شورای رقابت پا به میدان گذاشته تا دستورالعمل جدیدی را برای بازار خودرو مشخص کند. بنابراین به‌زودی شاهد تغییر قیمت کارخانه‌ای خودرو خواهیم بود.

شورای عالی رقابت پس از ۴ ماه تأخیر و رفع مسئولیت، بالاخره تصمیم گرفته با تدوین دستورالعمل عمل جدید، نقشی در تغییر قیمت کارخانه‌ای خودرو ایفا کند. این دستورالعمل، موارد متعددی از جمله قیمت، تعداد و نحوه دسترسی مشتریان به خودرو را تحت پوشش قرار می‌دهد.

تشکیل کارگروه تخصصی در شورای رقابت

طبق گزارش‌های متعدد، روند بررسی بازار خودرو با تشکیل کارگروه تخصصی در شورای رقابت از هفته پیش آغاز شده است. نماینده وزارت صمت، سازمان حمایت از حقوق تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان و همین‌طور نمایندگان مجلس شورای اسلامی از جمله اعضای این کارگروه تخصصی خودرو هستند که در حال حاضر وضعیت بازار و صنعت خودرو را به‌صورت همه‌جانبه مورد بررسی قرار می‌دهند. سپس شورای رقابت بر اساس بررسی‌های انجام شده و نظر کارگروه تخصصی، دستورالعمل جدیدی را برای قیمت‌گذاری خودرو تعریف خواهد کرد.

با ورود شورای عالی رقابت و تدوین دستورالعمل جدید، تغییر قیمت کارخانه‌ای خودرو اجتناب‌ناپذیر است، چراکه بر اساس دستورالعمل، تورم روی قیمت پایه خودروها تأثیر می‌گذارد. به بیان بهتر، قیمت کارخانه‌ای خودرو هر شش ماه یک‌بار بسته به تورم افزایش می‌یابد. پس در بازار آینده خودرو حداقل هر شش ماه یک‌بار شاهد گرانی خودروها خواهیم بود.

شورای عالی رقابت همچنین کانال‌های مجاز فروش و عرضه خودرو به متقاضیان را نیز مشخص می‌کند. بنابراین شایعات و ابهامات اخیر درباره توقف یا تداوم عرضه خودرو در بورس کالا به‌زودی از بین می‌رود. در حال حاضر ۱۱ تن از اعضای مجلس و رئیس سازمان کل بازرسی کشور مخالف سرسخت عرضه خودرو در بورس کالا بوده و این رویه را غیرشفاف و غیرقانونی قلمداد می‌کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. محمد
    محمد می گوید

    باید مثل قبل یه طرح واسه کسایی که پیش فروش یکساله خریدن بزارن که حقشون ضایع نشه. نصف پول که پیش خودرو ساز از قبل هست و با اون پول قطعات مورد نیازشون رو از قبل تامین کردن و …

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.