حذف شورای رقابت از حیطه قیمت‌گذاری خودرو و مهم‌ترین پیامدهای آن

0 650
به تازگی یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن کشور به امکان حذف شورای رقابت از حیطه قیمت‌گذاری خودرو در آینده نزدیک اشاره کرده است. پیامدهای حذف شورای رقابت هم به نفع تولیدکنندگان و هم به نفع مصرف‌کنندگان خودرو تمام می‌شود.

مهم‌ترین شرط حذف شورای عالی رقابت از گردونه قیمت‌گذاری خودرو، افزایش عرضه و خروج بازار خودرو از انحصار است. سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن در اظهارات جدید خود ضمن اشاره بر تمایل شدید دولت به ورود خودروهای کارکرده، نسبت به آینده روشن بخش تولید ابراز امیدواری کرد و گفت که در صورت افزایش تیراژ خودروسازان و عرضه خودروهای وارداتی، انحصار از بین رفته و شورای عالی رقابت می‌تواند از حیطه قیمت‌گذاری کنار گذاشته شود.

شورای رقابت در صورت تشخیص انحصار، مسئولیت قیمت‌گذاری و نحوه عرضه کالا را مشخص می‌کند. بنابراین آزادسازی قیمت و نحوه عرضه خودرو را می‌توان به عنوان اصلی‌ترین پیامدهای حذف شورای رقابت از حوزه خودرو تلقی کرد. به بیان بهتر، دیگر خودروسازان دیگر ملزم به پیروی از سیاست قیمت‌گذاری دستوری نیستند و خود می‌توانند قیمت محصولاتشان را اعلام کنند. بدین ترتیب، قیمت خودرو تک‌نرخی شده و رانت ناشی از اختلاف بین قیمت تولیدی و قیمت بازار آزاد از میان برداشته می‌شود.

از طرف دیگر، در حال حاضر به دستور شورای رقابت، تمام خودروسازان موظف به عرضه محصولات در سامانه یکپارچه فروش هستند. این سامانه سفارشی وزارت صمت به عنوان تنها بستر مجاز برای عرضه خودرو به شمار می‌آید و فروش ماشین به هر روش دیگری تخلف محسوب می‌شود. ولی با کنار رفتن شورای رقابت، دیگر اصراری به استفاده از این بستر اشتراکی نیست. بنابراین حذف سامانه یکپارچه تخصیص و آزادسازی نحوه عرضه خودرو، یکی دیگر از پیامدهای حذف شورای رقابت بوده که با مزایای متعددی از جمله خرید خودرو با قیمت مشخص و تحویل آن در موعد مقرر همراه است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.