حرف حساب میرسلیم چیست؟ مردم چرا از میرسلیم عصبانی‌اند؟

15 8,656

مناظره میرسلیم با رشیدی کوچی نماینده مرودشت پیرامون واردات خودروهای نو و دست‌دوم روی آنتن زنده به‌تازگی سروصدای زیادی به پا کرده است. اما حرف حساب میرسلیم به‌عنوان یکی از مخالفین سرسخت واردات خودرو چیست؟

مناظره میرسلیم با رشیدی کوچی درباره صنعت و واردات خودرو حواشی بسیاری به همراه داشت. هرچه رشیدی کوچی به تیراژ پایین و نداشتن کیفیت خودروهای تولیدی و نیاز به واردات خودرو اشاره می‌کرد، میرسلیم مصر بود که به‌دلیل تحریم‌ها و فشارهای بین‌المللی نباید انتظار زیادی از خودروسازان کشور داشت و باید از آن‌ها حمایت کرد. تیراژ داخلی‌ها هم برای بازار فعلی خودرو کافی است و لزومی به واردات دیده نمی‌شود. نیاز واقعی بازار خودرو حدود ۹۰۰ هزار دستگاه است و شرکت‌های خودروسازی ظرفیت خود را بیش از این رقم نشان داده‌اند. واردات خودرو و عرضه خودروهای بیشتر از نیاز جامعه و در حقیقت ورود خودروهای رقیب، موجب سرکوب خودروسازان داخلی و کاهش فروش محصولات آن‌ها می‌شود.

کاش میرسلیم توضیح قانع‌کننده‌ای می‌داد که اگر عرضه کافی است، پس چرا کفاف تقاضا را نمی‌دهد؟! البته از نظر وی، تقاضای مردم غیرمنطقی، توجیه‌ناپذیر و کاذب است، چراکه از خودرو به‌عنوان یک منبع سرمایه‌گذاری استفاده می‌کنند. جالب اینکه میرسلیم می‌داند که دلیل تمایل افراد به خرید خودرو، تورم ۵۰ درصدی حاکم در کشور است و مردم سعی دارند در این سیاهچاله اقتصادی سرمایه خود را به هر نحوی که شده حفظ کنند. ولی بازهم به مردم حق نمی‌دهد که به سراغ خرید خودرو بروند!

زمانی که از وی پرسیده شد که چرا قیمت خودروهای وارداتی در بازار دو الی سه برابر می‌شوند، میرسلیم به وجود دلالان اشاره کرد. ولی واقعا چه افرادی خواستار افزایش قیمت خودروهای وارداتی هستند تا ارزش و جایگاه محصولات خودشان در بازار حفظ شود. اگر خودرویی مانند کیا با قیمت واقعی ۷۰۰ میلیون تومان روانه بازار شود، حتی یک درصد مردم هم به سراغ پژو ۲۰۷ نمی‌روند. شاید مافیای خودروهای وارداتی وجود داشته باشد، اما بدون شک فعلا قدرت مافیای داخلی بر آن‌ها می‌چربد و تکلیف حامیان ملی‌دوست هم روشن است!

قیمت دستوری و مشکلات صنعت خودروسازی

البته بد نیست به یک نکته مثبت در مناظره میرسلیم با رشیدی کوچی اشاره کرد که از مدت‌ها پیش، حرف دل خودروسازان بوده و هست. به عقیده نماینده مجلس، دولت با دخالت‌های بیجا در صنعت خودروسازی و اجبار شرکت‌های تولیدکننده به رعایت قیمت دستوری، مقصر اصلی گرانی‌ها، ایجاد رانت و پیشرفت نکردن صنعت به حساب می‌آید. به‌عنوان مثال، اختصاص ۵۰ درصد ظرفیت خودروها به مادران دارای حداقل دو فرزند به‌منظور حمایت از فرزندآوری در کشور، یکی از سیاست‌های غلطی است که دولت به بازار خودرو تحمیل کرده و علاوه بر ایجاد زمینه برای رانت‌خواری، عرضه را برای مشتریان عادی محدود ساخته است. ولی حقیقتا دولت کیست که در آن واحد هم مقصر است هم گره‌گشا؟! چرا به‌جای اعطای تسهیلات، تصمیم گرفته شد که مادران سهم بیشتری از خودرو داشته باشند؟ مادر باید پول مساوی با متقاضیان عادی پرداخت کند، خودرو بخرد و پس از تحویل معمولا با تأخیر خودرو، از طریق مسافرکشی یا فروش ماشین از پس مخارج حداقل دو فرزند خود برآید؟ عامل تشویقی دیگری به ذهن سیاست‌گذار نرسید؟

مدتی بعد از پخش مناظره میرسلیم با رشیدی کوچی ادعای جدیدی از سوی میرسلیم مطرح شد که مجددا تعجب مخاطبین را برانگیخت. به گفته وی، طرفداران واردات خودروهای دست‌دوم، همان دلالان و مافیایی هستند که با فداکردن تنها یک درصد از سود خود، تمایل به تخریب و آبروریزی دارند. در خارج از کشور، خودروها پس از پنج سال اسقاط می‌شوند و ورود آن‌ها به کشور مایه افتخار نیست. جالب است که نماینده مجلس در شرایط نابسامان صنعت خودروسازی کشور، ایمنی پایین محصولات داخلی و آمار تلفات بالا در اثر سوانح رانندگی، با ژستی مفتخرانه دم از آبرو و عزت ایرانی می‌زند. در ذهن این مسئول محترم، رویارویی با مرگ در خودرویی مانند پراید یا ۲۰۶ حلبی آبرومندانه‌تر از تصادف با تویوتای ۵ ساله اجنبی است که در کل دنیا به‌عنوان برند ایمن، معتبر و خدمتگزار مشتری شناخته می‌شود. کاش میرسلیم ملی‌دوست مارک‌پوش کمی با کفش ملی مردم نیز راه می‌رفت!

ممکن است شما دوست داشته باشید
15 نظرات
  1. سید
    سید می گوید

    اولا که میرسلیم علاوه بر نابودی اقتصاد کشور عامل اصلی ناهنجاری های اجتماعی در جامعه از جمله بی‌حجابی هاست که این ناشی از بروز نوعی اعتراض به گرانی ها است
    بعدش هم اگر قیمت دستوری نبود مونتاژکاران قیمت ها رو ۸۰۰ درصد هم بالا میبردن

  2. راستی
    راستی می گوید

    رئیس کل مافیای خودرو خود ایشان هستند و منافع خود وهمپیاله های خود را با مرگ میلیونها ایرانی عوض نمیکند پس خودتان را اذیت نکنید. توبه ی گرگ مرگ هست تمام!!!…

  3. راستی
    راستی می گوید

    شما هم همپیاله اش هستید وگرنه نظر مخاطبان مخالف ایشان را چاپ میکردین

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقت بخیر
      دوست عزیز ما هیچ حمایتی از هیچ شخصی نداریم و کاملا طرفدار ارایه نظر ازادانه و رفاه همه مردم هستیم.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  4. راسخون
    راسخون می گوید

    مردم آرزوی مرگ میر سلیم ها را میکنند تا از سرش در امان باشند

  5. ح
    ح می گوید

    میرسلیم یک شیطان است.جاسوس و جاسوس پرور،سهامدار عمده خودرو سازان و قطعه سازان ،مامور چین در ایران برای صادرات قطعات خودروهای مثلا ایرانی از چین به ایران .بیش از ۶۰ درصد قطعات خودروهای داخلی از چین وارد می‌شود و اسم ام را افرادی مثل میرسلیم گذاشته اند حمایت از کالای داخلی ،ولی جای تعجب است که چرا افرادی که بیشتر دم از حمایت کالاهای ایرانی می‌زنند، از کالای خارجی استفاده میکنند،خودرو ژاپنی ،لباس آمریکایی، لوازم خانگی آلمانی و….

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقت بخیر
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  6. سردار
    سردار می گوید

    خاک تو سرت پیرمرد خرفت با این افکار مسخرت الحمدالله حرف زدنم که بلد نیستی

  7. محمدی
    محمدی می گوید

    خوب پس برای چی چند خودرو ساز به این ۲۰ ساله حقوق میدن واقعا فکر کردین صنعت گر یا مغز متفکره نه بابا پسر ایشان با اطلاعات به کشور اسراییل و خودش از خون مردم ولی خودش خیلی خیلی بیشتر از پسرش به کشور خیانت کرد مگر نه ملت ما و زنان ایران ۳۰ ساله لباس زیر تاناکورا دست دوم کشورها را میپوشند ان زشت نیست از نظر میر سلیم و پراید ۳۰ ساله هنوز ۸۰ میلیون است بعد تویوتا ۵ ساله خوب نیست هنوز خودرو ده ۴۰ گرانتر از خودرو جدید چون هر سال خرابتر شد میر سلیم میداند اگر تویوتا ۲۰ ساله هم بیاد با قیمت ضفر پرشیا و ۲۰۷ همه تویوتا ۲۰ ساله میخرند کسی پرشیا صفر هم نمیخرد چون هم بهتره هم ایمنی خیلی بیشتره

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقت بخیر
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  8. خودم
    خودم می گوید

    کاملا مشخصه میرسلیم یکی از سهامداران مافیا و رانت خودرو است و امیدوارم خودش یا عزیزانش توی همین خودروهای بی کیفیت سقط بشن
    مسئولین عزیز یک کم به رفتارتون فکر کنید واقعا این استقلال آزدادی که شعارش رو میدادین تو کدوم زمینه است؟چرا من نوعی که یک برند خارجی رو دوست دارم باید به اجبار و زور فقط از سبد انتخابی دولت با قیمتی بیشتر از خودروهای با کیفیت لگن داخلی بخرم یا خودروی خارجی اگر باشه بین سه تا ده برابر پول بدم ؟

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقت بخیر
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  9. شهریار پوراحمدی
    شهریار پوراحمدی می گوید

    وقتی کسی یکی از بزرگترین فعالان بازار قطعه سازی خودروباشدوسهامدارچندکارخانه قطعات خودرو مشخص است که هرگونه واردات خودرو به این آدم آسیب میزندواوازآن حمایت نمی‌کند .

  10. ایران
    ایران می گوید

    چون بیسواد هست عقل و شعور نداره

  11. حبیب اله ميرزائي
    حبیب اله ميرزائي می گوید

    افعی هایی نظیر میر سلیم، چهل سال است مثل زالو خون این مردم را مکیده اند. لعنت به ما که چنین قیم هایی باید مملکت رو اداره کنن

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.