قیمت خودرو در ۲ سال آینده ۲۰ درصد کاهش خواهد یافت

0 1,889

دولت وعده داده است که در طی ۲ سال آینده قیمت خودرو بین ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش خواهد یافت. وعده‌ای که به‌عنوان یکی از اهداف راهبردی وزارت صمت معرفی شده است.

چندی پیش وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد سال آینده تورم عمومی کشور به هر میزانی که باشد، خودرو نه‌تنها به‌اندازه تورم افزایش قیمت نخواهد داشت، بلکه ۱۵ درصد قیمت تمام‌شده خودرو کاهش خواهد یافت. به عبارت دیگر قیمت‌‌ خودرو در سال ۱۴۰۱ کمتر از تورم عمومی خواهد بود.

بر اساس برنامه ارائه‌شده از سوی وزارت صمت، قرار است سال ۱۴۰۱ قیمت تمام‌شده خودرو به نسبت قیمت ثابت سال ۹۹ به‌‌صورت تجمیعی ۱۵ درصد کاهش پیدا کند و همچنین برای ۲ سال آینده یعنی سال ۱۴۰۲ کاهش قیمت تمام‌شده ۲۰ ‌درصدی خودرو هدف‌‌گذاری شده است.

ادعاهای دولت چقدر به واقعیت نزدیک است؟

هنوز نمی‌توان به‌صورت قاطع نظر داد که ادعای وزارت صمت چقدر توانایی نزدیک شدن به واقعیت را دارد اما باید این نکته را در نظر گرفت که خودروسازان به‌دنبال آن هستند که تولید خود در سال ۱۴۰۱ را ۵۰ درصد افزایش دهند. اگر این هدف‌‌گذاری محقق شود، بدون شک کاهش قیمت خودرو امری اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

ضمنا آنکه وزارت به‌دنبال آن است که از سال آینده دیگر عرضه خودرو به بازار بدون قرعه‌کشی باشد. هدفی که تنها با افزایش تولید خودرو محقق خواهد شد و در صورت اجرایی شدن می‌تواند صنعت خودروسازی کشورمان را از وضعیت فعلی خارج کند.

با این اوصاف به نظر می‌رسد که اهداف وزارت صمت به‌صورت تودرتو به یکدیگر الحاق شده و در صورت اجرایی شدن هر کدام دیگری نیز محقق خواهد شد.

با توجه به اخباری که از وین به گوش می‌رسد اگر مذاکرات احیای برجام موفقیت‌آمیز جلو رود و برجام ۲ اجرایی شود افزایش تولید خودرو توسط خودروسازان در سال آینده هدف بسیار قابل‌دسترسی خواهد بود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.