تمایل چینی‌ها برای خرید سهام خودروسازان ایرانی

0 1,723
وزارت صمت در برنامه‌های آتی خود قصد دارد سهام ایران‌خودرو و سایپا را واگذار کند. مزایای متعددی در این کار مطرح شده که یکی از آن‌ها افزایش نقدینگی خودروسازان است. در این میان، تمایل چینی‌ها برای خرید سهام خودروسازان ایرانی موضوع جالبی به نظر می‌رسد که جای بحث دارد.

به گفته دبیر انجمن صنایع همگن نیروی محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور و البته به دستور رئیس‌جمهور، به‌زودی شاهد واگذاری سهام دو خودروساز بزرگ خواهیم بود. مزایای متعددی در این واگذاری وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به خروج این دو خودروساز از محدوده زیاندهی، افزایش نقدینگی برای این دو شرکت، حذف بخش عمده‌ای از مافیاگری در صنعت خودرو و از همه مهم‌تر رفع اتهام دولتی بودن خودروسازان اشاره کرد.

حال با نزدیک شدن به موعد مقرر واگذاری سهام این دو شرکت، ظاهرا سروکله چینی‌ها پیدا شده است. البته تمایل چینی‌ها برای خرید سهام خودروسازان ایرانی چندان هم بی‌دلیل نیست. شرکت‌های این کشور سال‌هاست که وارد صنعت خودروسازی شده‌اند. به عنوان مثال، بخش عمده‌ای از سهام مدیران خودرو در حال حاضر به کمپانی چری تعلق دارد.

چینی‌ها نه به‌دنبال عرضه و مونتاژ محصولات خود در بازار ایران، بلکه بیشتر خواهان دستیابی مستقیم به سهام خودروسازان داخلی و حتی خرید بخشی از کارخانه‌های ایرانی نظیر سایپا کاشان، سایپا تهران، پارس‌خودرو، ایران‌خودرو خراسان و غیره هستند تا بدین‌وسیله بتوانند در کنار شراکت با ایران، وجهه خود را به عنوان سهام‌دار یک واحد تولیدی در خاورمیانه نشان دهند.

با نزدیک شدن به موعد واگذاری، ظاهرا دانگ فنگ نیز در تلاش است تا پا جای پای چری گذاشته و با خرید بخشی از کارخانه‌های سایپا، شراکت خود را با یکی از خودروسازان اصلی ایرانی محکم‌تر کند.

ناگفته نماند که به گفته کارشناسان حوزه، واگذاری سهام خودروسازان کشور در راستای تحقق اهداف دیگری صورت می‌گیرد و احتمال تقویت بدنه سهامداری چینی‌ها چندان بالا نیست.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.