نگاهی به دیگنیتی پرایم و فیدلیتی؛ محصولات جدید بهمن‌خودرو

0 28,650

اردیبهشت ماه امسال را در صنعت خودروی کشور، می‌توان ماه «بهمن‌موتور» نامید. ماهی که اغلب خبرگزاری‌ها اخباری را پیرامون اتفاقات اخیر این گروه صنعتی پوشش دادند؛ از اعلام تولید انبوه کراس‌‌اُور جدید فیدِلیتی گرفته تا فروش فوری مجدد دیگنتی پرایم در اواخر ماه. این اتفاقات باعث شد که این ماه تمام نگاه‌ها در بازار خودرو روی برندی دیرآشنا در صنعت خودروی کشورمان باشد: بهمن‌موتور.

پس از اینکه دور جدید تحریم‌ها علیه صنایع خودروسازی کشورمان اعمال شد، بسیاری از برندهای چینی از ایران خارج شدند و به همکاری خود با خودروسازان داخلی پایان دادند. از همین رو گروه صنعتی بهمن‌موتور که تا پیش از دور جدید تحریم‌ها به تولید هاوال H2 و هاوال H9 مشغول بود، مجبور به پایان تولید این دو مدل خودرو شد. حال با گذشت چهار سال از دور جدید تحریم‌ها و با توجه به شرایط کشور و تشدید فشارها، گروه صنعتی بهمن‌خودرو تصمیم به تولید خودروهایی تازه گرفته است: دیگنیتی پرایم و فیدِلیتی، دو کراس‌اُور پیشرو در بازار خودروی چین.

دیگنیتی پرایم و فیدِلیتی
دیگنیتی پرایم

معمای چینی-ایرانی!

خوب است که بدانید دیگنیتی پرایم و فیدِلیتی کلاً ارتباطی به هم ندارند. دیگنیتی پرایم محصول دانگ فانگ چین است و فیدِلیتی را کمپانی چنتور، زیر مجموعهٔ شرکت چری چین، تولید کرده است. این که چطور بهمن‌موتور توانسته امتیاز تولید یکی از زیر مجموعه‌های چری را بگیرد هم کنجکاوی بسیاری از کارشناسان عرصهٔ خودرو را برانگیخته، زیرا پیش‌تر از این گمان می‌رفت که چری چین به طور اختصاصی فقط با کمپانی مدیران خودرو (MVM) در ایران فعالیت ‌می‌کند؛ اما تولید فیدِلیتی خط بطلانی بر این فرضیه کشید.

به هر صورت هر دو برند دیگنیتی و فیدلیتی در جایی جز ایران وجود خارجی ندارند و این هویت‌ها برای جلوگیری از فشار تحریم‌ها و تسریع تولید داخلی انتخاب شده‌اند. دیگنیتی و فیدِلیتی هر دو در کلاس کراس‌اُور هستند، کلاسی که بین SUV و سدان طبقه‌بندی می‌شود و در حال حاضر در تمام نقاط جهان، از جمله ایران، طرفداران پرشماری دارد. با توجه به تجربهٔ تولید هاوال، این‌گونه به نظر می‌رسد که کمپانی بهمن از فروش ماشین‌های شاسی بلند و سود آن راضی بوده و همچنان تولید این کلاس از خودروهای چینی را در برنامهٔ خود دارد.

خرید و قیمت خودروی دست دوم و کارشناسی شده

دو کراس‌اُور با کیفیت جدید و داغ شدن بازار کراس‌اُورهای چینی

با توجه به این که دیگنیتی، چری تیگو ۷ و جک اس ۵، از لحاظ ابعاد، حجم موتور (۱۵۰۰ سی سی)، سازندهٔ اصلی (چین)‌ و بازهٔ قیمت به هم نزدیک هستند، امسال را باید سال رقابت این کراس‌اُورهای چینی دانست.

رقیب آتی فیدلیتی هم، بنا بر شواهد، خودرویی‌ست که مانند فیدلیتی هنوز به بازار نیامده: کی‌ام‌سی k7. کی‌ام‌سی K7 چینی که نمونهٔ لوکس‌تر جک S7 به حساب می‌آید، قرار است امسال در کرمان موتور به تولید انبوه برسد و قیمت آن حوالی ۹۰۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده است. قیمت فیدلیتی هم به نظر باید گران‌تر از دیگنیتی باشد، چرا که فیدلیتی محصول جتور است و جتور برند لوکس چری چین به شمار می‌آید. نسبت جتور با کمپانی چری را می‌توان مانند نسبت اینفینیتی با نیسان و لکسوس با تویوتا در نظر گرفت.

حتما بخوانید: محاسبه افت قیمت خودرو و عوامل موثر بر آن

بنا بر گفته‌های بیوک علیمرادلو، مدیر عامل گروه صنعتی بهمن‌موتور، در مراسم افتتاح نمایشگاه داخلی سازی بهمن‌‌موتور در سال ۱۳۹۹، این شرکت تولید ۳۵۰۰ دستگاه خودروی دیگنیتی را در سال ۱۴۰۰ محتمل می‌داند. با آنکه از ظرفیت تولید فیدِلیتی در گروه صنعتی بهمن‌موتور خبری هنوز منتشر نشده، اما امکان تولید حداقل ۱۰۰۰ دستگاه فیدِلیتی در سال ۱۴۰۰ دور از واقعیت نیست. در آخرین پیش‌فروش رسمی دیگنیتی که بیست و هفتم اردیبهشت ماه امسال صورت گرفت، این خودرو با قیمت شرکتی آن ۷۴۹ میلیون تومان عرضه شد که مانند سایر کراس‌اٌورهای چینی از نمونه‌های ژاپنی و اروپایی بسیار ارزان‌تر است. با سبک و سنگین کردن وضعیت بازار و قدرت اقتصادی نامناسب مردم می‌توان پیش‌بینی کرد که شباهت کلاس، قدرت و قیمت دیگنیتی به تیگو ۷، کم ام سی K7 و جک اس ۵، رقابت این خودروهای چینی را در سال ۱۴۰۰ بسیار داغ خواهد کرد. فیدلیتی و کی‌ام‌سی K7 هم در برابر هم به عرض اندام خواهند پرداخت.

دیگنیتی پرایم و فیدِلیتی
فیدِلیتی
promotion banner

مشخصات فنی این دو خودرو

در پایان و پس از بررسی وضعیت تولید و بازار دو خودروی دیگنیتی و فیدلیتی خوب است که نگاهی به مشخصات فنی این دو کراس‌اُور چینی بیندازیم. هر دوی این دو خودروها با قدرت و حجم موتورهای گوناگون در چین عرضه می‌شوند، ولی در ایران این دو مدل هر کدام فقط یک نوع پیشرانه دارند و از تنوع خبری نیست.

مشخصات فنی دیگنیتی پرایم

  • موتور: ۱.۵ لیتری توربو – ۴ سیلندر – ۱۶ والو – SFG15T
  • قدرت: ۱۵۰ اسب بخار در دور موتور ۵۶۰۰
  • گشتاور: ۲۲۰ نیوتن متر در دور موتور ۱۸۰۰ تا ۴۰۰۰
  • گیربکس: ۶ دنده – FWD
  • مصرف بنزین در جاده/شهر/ترکیبی: ۵.۴/ ۱۰.۴/ ۷.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
  • طول: ۴۶۸۵ میلی‌متر
  • عرض: ۱۸۶۵ میلی‌متر
  • ارتفاع: ۱۶۴۵ میلی‌متر

حتما بخوانید: نکاتی که درباره خرید خودروی چینی باید بدانید

مشخصات فنی فیدلیتی

  • موتور: ۱.۵ لیتری توربو – ۴ سیلندر – ۱۶ والو – SQRE4T15C
  • قدرت: ۱۵۶ اسب بخار در دور موتور ۵۵۰۰
  • گشتاور: ۲۳۰ نیوتن متر در دور موتور ۱۷۵۰ تا ۴۰۰۰
  • گیربکس: ۶ دنده – FWD
  • مصرف بنزین در جاده/شهر/ترکیبی: ۶.۵/ ۹.۵/ ۷.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
  • طول: ۴۷۲۰ میلی‌متر
  • عرض: ۱۹۰۰ میلی‌متر
  • ارتفاع: ۱۶۹۵ میلی‌متر
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.