سوریه واردات خودرو از ایران را ممنوع کرد

0 912
خبرهای منتشرشده در فضای مجازی حکایت از ممنوعیت واردات خودرو از مبدا ایران به مقصد سوریه دارد.

این در حالی است که پیش از این شایعاتی نیز در خصوص مخالفت عراق در خصوص واردات خودروهای ایرانی منتشر شده بود و درستی این شایعات نیز تا حدی مورد تأیید واقع شد.

وزارت صمت پیش از این اعلام کرده بود که قصد دارد در سال آینده حداقل ۱ میلیون دستگاه خودرو به خارج از کشور صادر کند و حالا با توجه اخبار منتشر شده احتمال آنکه بتواند این وعده را عملیاتی کند بسیار کم به نظر می‌رسد. البته هنوز هم بازار کشورهایی همچون آذربایجان و ارمنستان دور از دسترس به نظر نمی‌رسد.

محمدرضا نجفی‌منش، عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران در واکنش به خبر ممنوعیت واردات خودرو از مبدا ایران به کشور سوریه گفت: «ایران از سال‌های گذشته، کارخانه تولید خودرو مجهز به سه سالن را در سوریه احداث کرده و از سال گذشته نیز مذاکراتی میان شرکت ایران‌خودرو با نخست‌وزیر و وزارت صنایع سوریه برای صدور دوباره مجوز واردات خودرو از ایران آغاز شده‌ است. ایران‌خودرو در تلاش است تا مقامات و تصمیم‌گیران سوریه را مجاب کند تا با توجه به وجود تنها کارخانه سه سالنی خودرو از ایران در این کشور، اجازه واردات به تولیدات ایرانی را صادر کنند.»

گفته می‌شود سوریه هم مانند ایران محدودیت منابع ارزی دارد و به همین جهت نیز واردات برخی از کالاها را که مشابه داخلی در این کشور دارند، ممنوع اعلام کرده است.

یکی از اعضای اتاق بازرگانی ایران و سوریه در واکنش به این خبر گفت: «ایران‌خودرو و سایپا در سوریه نمایندگی دارند و قطعات محصولات تولیدی خود را به‌صورت CKD وارد این کشور کرده و مونتاژ می‌کنند. با وجود اینکه گفته می‌شود مرزهای سوریه به‌سوی خودروهای ایرانی بسته شده اما همچنان صادرات خودرو به این کشور به‌صورت CKD ادامه دارد. همچنین برخی قطعات و لوازم جانبی موردنیاز در صنعت خودروسازی مانند لنت ترمز و یا روغن موتور که امکان تولید آن‌ها در سوریه وجود ندارد، همچنان از ایران به مقصد این کشور صادر می‌شود. ایران از مهم‌ترین صادرکنندگان این کالاها به سوریه است.»

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.