وعده کاهش قیمت خودرو از سوی دولت بر اساس رکوردشکنی در تیراژ

0 1,208

سخنگوی دولت در اظهارات اخیر خود با اشاره بر فرایند واردات و شکست رکورد تولید سالانه خودرو، وعده داده که قیمت خودرو کاهش پیدا می‌کند. اما وعده فروکشی تب بازار خودرو بر اساس این دو عامل چندان منطقی به نظر نمی‌رسد و جای بحث دارد.

قیمت خودرو در چند هفته اخیر کاهش یافته، ولی بدون شک دلیل آن افزایش عرضه واقعی و واردات خودرو نیست. عوامل متعددی در کاهش قیمت اخیر خودرو وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به امیدواری خریداران به موافقت با واردات خودروهای کارکرده، رکود مطلق در معاملات خودرویی، برگزاری طرح فروش جامع در سامانه یکپارچه (هرچند با خودروهایی که هنوز ساخته نشده‌اند)، ثبات نسبی بهای دلار و … اشاره کرد.

وعده دولتی فروکشی تب بازار خودرو بر دو اساس داده شده که یکی از آن‌ها رکوردشکنی در تیراژ و دیگری واردات خودرو است. اما آیا واقعا رکورد تولید خودرو شکسته شده و واردات خودرو به این زودی در بازار اثر مثبت گذاشته است؟

ماجرا چیست؟

سخنگوی دولت در اظهارات خود گفته که رکورد تولید سالانه ۱.۷ میلیون دستگاه خودرو شکسته شده و باید منتظر کاهش قیمت خودرو باشیم. اما گزارش عملکرد خودروسازان به چنین دستاوردی اشاره نمی‌کند. حتی شرکت بزرگی مثل ایران‌خودرو در اردیبهشت‌ماه به دلیل کمبود ارز، چندین خط تولید خود را در پایتخت تعطیل کرد. پس سخنگوی دولت عدد ۱.۷ میلیون را بر چه اساس عنوان کرده است؟

تولید ۱.۷ میلیون دستگاه، برنامه‌ای است که وزارت صمت برای خودروسازان کشور تا پایان سال جاری چیده است. بنابراین رکوردشکنی بزرگ تنها در صورتی اتفاق می‌افتد که شرکت‌های خودروساز بتوانند این رقم را برآورده کنند. اما با توجه به کاهش فعالیت خودروسازان و تحقق نیافتن ۴۰ درصد اهداف ماهانه، بعید به نظر می‌رسد این رکورد در سال جاری شکسته شود.

واردات خودرو، یکی دیگر از عوامل دخیل در وعده دولتی فروکشی تب بازار خودرو است. با اینکه واردات خودرو از آذرماه سال گذشته وارد فاز اجرایی شده، ولی هنوز تزریق خاصی در بازار صورت نگرفته است. وعده عرضه ۱۰۰ هزار خودروی وارداتی در سال گذشته به‌طور کامل پوچ بود و عملا هیچ خودروی خارجی روانه بازار نشد. البته در سال جاری، سایپا استارت عرضه خودروهای وارداتی را زده، اما تیراژ به‌قدری محدود است که نمی‌تواند نقش چندانی در بهبود بازار داشته باشد. به بیان بهتر، اثربخشی واردات تنها در صورتی محسوس خواهد بود که در تیراژ بالا صورت گیرد.

بنابراین وعده دولتی فروکشی تب بازار خودرو به بهانه رکوردشکنی در تیراژ و واردات خودرو یک وعده بی‌اساس و رؤیایی به نظر می‌رسد که نشان از بی‌خبری مسئول محترم دارد. مشتاقانه منتظر دفاعیه سخنگوی دولت من‌باب اظهارات اخیر خود هستیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.