درآمد دولت از فروش خودروهای لوکس رسوبی چقدر است؟

0 494

خودروهای سنگین و سبک متعددی در پارکینگ بنادر و گمرک کشور در حال خاک خوردن هستند. پس از مزایده برگزارشده در مهرماه، سازمان اموال تملیکی مجددا توانسته مجوز فروش۶۷۱ دستگاه خودروی دیگر را دریافت کند. این خودروها به‌تازگی به مزایده گذاشته شده‌اند و انتظار می‌رود همانند دوره قبلی، استقبال گرمی از آن‌ها شود. طبق پیش‌بینی‌های انجام‌شده، درآمد دولت از فروش خودروهای لوکس رسوبی به ۷ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

درآمد دولت از فروش خودروهای لوکس

خودروهای رسوبی در پارکینگ‌های دولتی شامل ماشین‌آلات سنگین راه‌سازی و صنعتی و همین‌طور سواری‌هایی می‌شوند که یا قاچاقی وارد کشور شده‌اند و یا حجم موتور آن‌ها از حجم موتور مجاز در قوانین (۲۵۰۰ سی‌سی) بیشتر است. ظاهرا شرایط و جواز فروش این خودروها به تازگی صادر شده و سرمایه قابل‌توجهی به‌واسطه فروش آن‌ها به دست می‌آید که می‌توان در بودجه سال ۱۴۰۲ از آن استفاده کرد.

قانون ممنوعیت واردات خودروهای خارجی به کشور از سال ۱۳۹۷ اجرایی شد و عمده خودروهای دپوشده در گمرک پیش از این تاریخ وارد کشور شده‌اند. یعنی حداقل ۴ سال در شرایط آب و هوایی متغیر نگهداری شده و به معنای واقعی رسوب کرده‌اند. حال که ممنوعیت واردات منقضی شده، عمده خودروهای لوکس به سبب داشتن حجم بالای موتور بازهم در قوانین واردات نمی‌گنجند و فروش آن‌ها به صدور جواز احتیاج دارد.

 

بدون شک اتلاف چنین سرمایه بزرگی کاری چندان منطقی به نظر نمی‌رسد. سازمان اموال تملیکی در مهرماه سال جاری بخشی از خودروهای وارداتی دپوشده در گمرک را به حراج گذاشت. در بین این خودروها، سراتو با قیمت ۶۷۰ میلیون تومان و پورشه با قیمت ۷ میلیارد تومان به ترتیب ارزان‌ترین و گران‌ترین خودروهایی بودند که در مزایده به فروش رفتند.

حالا نوبت به خودروهای لوکس رسیده و سازمان امور تملیکی توانسته مجوز فروش ۶۷۱ خودروی دیگر را دریافت کند. این خودروها از تاریخ ۵ الی ۲۰ دی‌ماه به مزایده گذاشته می‌شوند و طبق پیش‌بینی‌های انجام‌شده، درآمد دولت از فروش خودروهای لوکس رسوبی به ۷ هزار میلیارد خواهد رسید. این مبلغ می‌تواند در بودجه سال ۱۴۰۲ به کار گرفته شود و هرچند به‌طور جزئی، ولی به اقتصاد کشور کمک کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.