رئیس کانون سردفتران: برگ سبز سند مالکیت نیست

0 2,588

در آخرین اظهار نظر رسمی از سوی مسئولین برگ سبز خودرو سند مالکیت آن محسوب شده و دیگر الزامی به تنظیم سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی نیست که البته این موضوع از سوی کانون سردفتران و دفتریاران مورد قبول واقع نشده است. با ما همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم بر اخبار و حواشی پیرامون آن:

رئیس کانون سردفتران: الزامی نبودن «تنظیم سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی» را قبول نداریم – شهریور ۱۴۰۰

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران در آخرین اظهار نظر خود گفت: «بخشنامه دادستان کل کشور مبنی بر آنکه الزامی به تنظیم سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی نیست را قبول نداریم. این بخشنامه به تأسی از رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری صادر شده که اصلاً ارتباطی به اینکه مردم به دفاتر مراجعه کنند یا نه، ندارد.»

علی خندانی در این خصوص توضیح داد: «براساس ماده ۱۲۷۸ قانون مدنی، تنظیم و ثبت اسناد رسمی باید در ادارات ثبت و دفاتر رسمی و نزد مأمورین صلاحیت‌دار انجام شود. غیر از این دو، کسانی که وارد عرصه تنظیم سند رسمی می‌شوند باید دارای صلاحیت باشند؛ مانند ثبت احوال که شناسنامه صادر می‌کند و نیروی انتظامی که گواهینامه و گذرنامه صادر کند. طبق این ماده قانونی مأمورین نمی‌توانند در موضوعی غیر از صلاحیت خود، سند رسمی صادر کنند.»

با توجه به گفته‌های وی در ماده ۲۹ قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی، گفته شده که بعد از تعویض پلاک، باید برای تنظیم سند به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کرد و بر همین اساس نیز برگ سبز خودرو سند مالکیت محسوب نمی‌شود.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران در ادامه گفت: «عدم تنظیم سند در دفاتر اسناد رسمی منجر به تشکیل پرونده در مراجع قضائی خواهد شد. سندهایی هست در خصوص صلح و اجاره و هبه و مواردی که به انحصار وراثت مرتبط است و تنظیم آنها در مراکز تعویض پلاک ممکن نیست. دفاتر اسناد رسمی به سامانه‌های استعلامی‌ای متصل هستند که در آن‌ها افراد ممنوع‌المعامله و مهجور و هر ایراد و اشکالی که به خود فرد یا خودرو مرتبط است معرفی می‌شوند. همچنین احراز هویت معامله‌کنندگان در دفاتر به صورت دقیق از طریق سامانه متصل به سامانه ثبت احوال صورت می‌گیرد که در مراکز تعویض پلاک وجود ندارد.»

دادستان کل کشور: برگ سبز خودرو سند مالکیت است – شهریور ۱۴۰۰

سرانجام پس از مدت‌ها کشمکش دادستان کل کشور اعلام کرد که برگ سبز خودرو سند مالکیت آن محسوب شده و دیگر نیازی به تنظیم سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی نیست.

پیش از این دیوان عدالت اداری مراجعه به دفاتر اسناد رسمی برای ثبت معاملات خودرو را اختیاری دانسته بود که این موضوع با اظهار نظرهای متفاوتی از سوی مسئولین مواجه شده و به یک معادله چند مجهولی تبدیل شده بود.

حالا پس از مدت‌ها کشمکش، منتظری دادستان کل کشور، با ارسال نامه‌ای به دادستان‌های عمومی و انقلاب سراسر کشور اعلام کرد که برگ سبز خودرو سند مالکیت آن محسوب شده و استنکاف‌کنندگان از آن تحت تعقیب قانونی قرار خواهند گرفت. به این ترتیب دیگر اجباری به تنظیم سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی نیست.

ماجرا از چه قرار بود؟

تفاسیر متفاوت از ماده ۲۹ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی که در دی‌ماه سال ۸۹ به تصویب رسیده، مبنای اختلاف چند ساله نیروی انتظامی و کانون سردفتران و دفتریاران و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است.

نیروی انتظامی بر اساس تفسیری که از این ماده قانونی دارد معتقد است که اجازه انتقال مالکیت خودرو با صدور برگه سبز به ناجا داده شده است اما مانعی نیز برای نقل و انتقال خودرو با مراجعه به دفاتر ثبت اسناد وجود ندارد.

اما کانون سردفتران و دفتریاران و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نظر متفاوتی داشته و معتقد است که مطابق با ماده ۲۹ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، خودرو جزو اموال شاخص محسوب شده و به همین جهت نیز تنها آن دسته از خودروهایی که اسناد آن‌ها در دفاتر اسناد رسمی ثبت می‌گردند، قابلیت قانونی تشخیص مالکیت دارند.

ناجا و کانون سردفتران و دفتریاران هر کدام خود را نهاد صالح برای صدور سند رسمی خودرو دانسته و به همین جهت نیز برای حل اختلاف نظر محاکم قضایی به این موضوع ورود پیدا کردند. حالا با اظهار نظر اخیر دادستان کل کشور به نظر می‌رسد این کشمکش به پایان رسیده و از این پس برگ سبز خودرو سند مالکیت آن در نظر گرفته می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.