اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

نحوه محاسبه مالیات خودروهای لوکس به چه صورت است؟

احتمالا برای شما هم سؤال است حالا که دولت قصد دارد از مالکان خودروهای لوکس مالیات دریافت کند نحوه‌ محاسبه این مالیات چگونه خواهد بود؟ رئیس مرکز دادرسی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور به این سؤال پاسخ داده است. با ما همراه باشید.

علی رستم‌پور در این زمینه گفت: «در صورتی‌که مجموع ارزش خودروهای تحت تملک یک فرد و افراد تحت تکفل او به بیش از یک‌میلیارد تومان برسد، وی مشمول پرداخت مالیات می‌شود.»

براساس گفته‌های وی خودروهایی که ارزش آن‌ها کمتر از یک میلیارد تومان است معاف از مالیات هستند. اگر ارزش خودرویی بیشتر از ۱ میلیارد تومان نیز باشد سازمان امور مالیاتی ۱ میلیارد تومان آن را کنار گذاشته و از مابقی قیمت خودرو مالیات دریافت می‌کند.

علی رستم‌پور در تشریح بیشتر نحوی محاسبه مالیات خودروهای لوکس افزود: «امروز سازمان امور مالیاتی یک خودرو را ۲٫۵ میلیارد تومان قیمت‌گذاری کند، ۱ میلیارد آن کنار گذاشته می‌شود. ۵۰۰‌ میلیون اول آن با نرخ یک‌درصد (۵ میلیون تومان) و مالیات ۱ میلیارد دیگر با نرخ ۲‌درصد (۲۰‌ میلیون تومان) محاسبه می‌شود. در نتیجه مالیات مالک این خودرو در مجموع به ۲۵‌ میلیون تومان در سال می‌‌‌رسد.»

وی در پاسخ به در خصوص مبنای ارزش‌‌‌گذاری خودروها نیز گفت: «ارزش‌گذاری خودروها بر اساس جدول موضوع ماده ۴۲ قانون مالیات ارزش افزوده مصوب سال ۱۳۸۷ و ماده ۲۸ قانون ارزش افزوده مصوب سال ۱۴۰۰ صورت می‌گیرد. در این جدول، ما برای خودروهای داخلی قیمت کارخانه را در نظر می‌‌‌گیریم. در مورد خودروهای وارداتی نیز بر اساس قانون، مبنا ارز ترجیحی است.»

این مقام مسئول در ادامه توضیح داد: «در گمرکات کشور مبنای ارزش‌‌‌گذاری برای کالاهای وارداتی ارز ۴۲۰۰ تومانی بوده و برای وصول حقوق ورودی، عوارض گمرکی و مالیات ارزش افزده همین نرخ مبنا قرار گرفته است. مبنای محاسبه قیمت خودروهای خارجی در جدول موضوع ماده ۴۲ قانون ارزش افزوده نیز همان نرخ محاسبه عوارض گمرکی است.»

رستم‌پور در انتها اضافه کرد: «وقتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی ارزش خودرویی را محاسبه می‌‌‌کنیم قیمت یک خودروی وارداتی با ارزش ۳۰‌هزار دلار و با در نظر گرفتن هزینه‌‌‌های جانبی به حدود ۳۰۰‌میلیون تومان می‌رسد اما در حال حاضر یک خودروی وارداتی با چنین ارزش دلاری بیش از یک‌میلیارد تومان قیمت دارد و ما باید مالیات خودروهای گران‌قیمت را بر اساس نرخ روز آنها محاسبه کنیم.»

گفته می‌شود سازمان امور مالیاتی برای آنکه قیمت روز یک خودرو را محاسبه کند، ضرایبی را متناسب با وارداتی یا تولید داخل بودن آن خودرو در نظر گرفته و با توجه به این ضرایب قیمت روز خودرو را استخراج می‌کند.

/blog/news-how-to-calculate-luxury-car-tax/amp/
اخبار مقررات جدید
کارشناسی رنگ،بدنه،فنی و بیش از 430 نقطه در خودرو
ثبت درخواست
نظرات (0)
نظر بدهید