هر سه ماه یکبار باید منتظر افزایش قیمت خودرو داخلی و مونتاژی باشیم؟

1 412
از هفته پیش تاکنون، خبر احتمال گرانی خودرو هر سه ماه یکبار موجب آشفتگی اذهان عمومی شده است. منطق پشت این ماجرا به عملکرد شورای عالی رقابت در رصد سه‌ماهه بازار، روند تولید و نحوه عرضه خودرو بازمی‌گردد. ولی آیا چنین نظارتی به معنی افزایش قطعی قیمت‌هاست؟

سازمان حمایت حدودا یک هفته پیش از احتمال افزایش ۳۸ درصدی قیمت خودرو خبر داد. این سازمان با بررسی مدارک ارسال‌شده جدید از سوی خودروسازان و نگاهی به صور مالی آن‌ها، پیشنهاد افزایش ۳۸ درصدی قیمت خودرو را نزد شورای عالی رقابت مطرح کرد تا بدین طریق، از میزان زیان وارده به خودروسازان کاسته شود.

انتشار این خبر همان و شایعه‌پراکنی در خصوص گرانی خودرو همان، چراکه آنالیز قیمتی خودروها به صورت دوره‌ای، یکی از وظایف شورای عالی رقابت به حساب می‌آید. از آنجا که بیش از سه ماه از آخرین قیمت‌گذاری خودروهای داخلی می‌گذرد و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان نیز با بررسی صورت‌حساب‌های مالی سال ۱۴۰۱ خودروسازان، پیشنهاد افزایش ۳۵ تا ۳۸ درصدی قیمت خودروها را برای شورای عالی رقابت مطرح کرده، این گمانه‌زنی به وجود آمد که خودرو قرار است گران شود.

با این وجود، مدیر روابط عمومی شورای رقابت شایعه گرانی خودرو هر سه ماه یکبار را رد کرده است. به گفته وی، براساس دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو به هیچ عنوان قرار نیست هر سه ماه یک‌بار قیمت خودرو افزایش پیدا کند. شورای عالی رقابت وظیفه رصد بازار و بررسی روند تولید و توزیع خودرو را بر عهده داشته و در این مسیر، آنالیز قیمتی انواع محصولات را انجام می‌دهد. ولی این امر بدین معنا نیست که هر سه ماه یکبار قیمت خودرو افزایش پیدا می‌کند. در ضمن بر خلاف ادعای سازمان حمایت، هنوز هیچ نامه و لیست قیمتی از سوی این نهاد برای شورای رقابت ارسال نشده و به نوعی بررسی قیمت خودرو در روند کار کارشناسی قرار دارد. در حال حاضر تنها اولویت شورای رقابت محاسبه قیمت محصولات جدید است. حتی اگر نیاز به افزایش قیمت باشد، شورای رقابت در اعمال آن تدبیر و احتیاط کرده و شرایط بازار را در نظر می‌گیرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. علی
    علی می گوید

    هر ماه یک‌بار افزایش بهتر نیست؟!

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.