چرا تعداد خودروهای ناقص تولیدی خودروسازان در حال افزایش است؟

0 1,264

باز هم تعداد خودروهای ناقص تولیدی خودروسازان افزایش یافته است و پارکینگ آن‌ها پر شده است از محصولات ناقصی که امکان تجاری‌سازی ندارند.

طبق گزارش سامانه کدال، خودروهای ناقص خودروسازان تنها در ۳ ماهه نخست امسال نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته، با رشد ۵۸ درصدی روبه‌رو شده است. این در حالی است که از پایان خرداد ماه تاکنون موج جدیدی از تولید خودروهای ناقص توسط خودروسازان شکل گرفته و قطعا تعداد این خودروها افزایش یافته است. اما چه عواملی سبب شده است که خودروسازان نتوانند محصولات خود را به صورت کامل تولید کرده و به مرحله تجاری‌سازی برسانند؟ ضرورت افزایش آمار تولید در شرایطی که خودروها نمی‌توانند از پارکینگ خودروسازان خارج شوند چیست؟

فعالان صنعت خودروسازی می‌گویند که خودروسازان ایرانی با مسائلی مانند تحریم، کمبود برخی قطعات به ویژه تراشه و قیمت‌گذاری دستوری سروکار دارند و این مشکلات سبب افزایش تعداد خودروهای ناقص تولیدی توسط خودروسازان شده است.

در حال حاضر تمامی فعالان صنعت خودروسازی در سطح جهانی درگیر بحران تراشه‌های الکترونیکی بوده و بسیاری از خودروسازان جهانی نیز با توجه به محدودیت تامین‌کننده‌ها، در تولید خودرو به مشکل بر خورده‌اند. خودروسازان ایرانی نیز از این قائده مستثنی نبوده و علاوه‌بر مشکلات سابق خود با این چالش جدید نیز درگیر هستند.

هرچند آمار تولید خودرو در کشور در حال افزایش است، این آمار شامل خودروهایی است که از سالن مونتاژ خارج شده که البته تعدادی از آن‌ها نمی‌توانند فرآیند‌های تجاری‌سازی خود را تکمیل کنند و قابل تحویل به مشتری نیستند.

چه اصراری به تولید خودرو ناقص است؟

اما چرا خودروسازان در شرایطی که نمی‌توانند تمامی محصولات تولیدی خود را تجاری‌سازی کرده و به مشتریان تحویل دهند پیوسته از افزایش تیراژ تولید خودرو در کشور سخن گفته و از این موضوع تحت عنوان یک موفقیت یاد می‌کنند؟

در طی سال‌های گذشته اکثر مدیران بلندپایه صنعت خودروسازی در کشورمان توسط دولت‌مردان انتخاب شده و به همین جهت نیز این مدیران موظف هستند با افزایش تولید از بهبود کارایی صنعت خودروسازی سخن گویند.

همانطور که پیش از این نیز گفتیم خودروهایی که بتوانند از سالن مونتاژ خودروسازان خارج شوند جز آمار تولید آن‌ها محسوب خواهند شد، اما این موضوع بدین معنی نیست که تمامی این خودروها در بازار عرضه خواهند شد.

در این حالت ممکن است گاهی تولید خودرو به دلایل مختلفی همچون کمبود قطعه به تجاری‌سازی منتهی نشده و تنها سبب پر شدن پارکینگ خودروسازان شود. جالب است بدانید اتخاذ این سیاست سبب شده که گاها تولید هر خودرو برای خودروسازان بسته به نوع آن، با یک زیان ۴۰ تا ۶۰ میلیون تومانی همراه شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.