مخالفت کمیسیون صنایع و معادن مجلس با افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها

0 779

با توجه به گفته‌های سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس در شرایط فعلی و تا زمان مشخص شدن تکلیف طرح سازماندهی بازار خودرو، مجلس با هرگونه افزایش قیمت خودرو مخالف است.

نماینده مردم فسا در مجلس در این خصوص توضیح داد: ما در طرح سازماندهی بازار خودرو قیمت تمام شده برای تولید هر خودرو را با توجه به سازوکارهای مختلفی راستی‌آزمایی کرده و به همین جهت نیز تا زمانی که تکلیف طرح مذکور مشخص نشود، کمیسیون صنایع و معادن مجلس با افزایش قیمت خودروهای تولید داخل به طور جد مخالف است.

خودروسازان سال گذشته به بهانه افزایش نرخ دلار و افزایش قیمت فولاد و مواد اولیه موردنیاز تولید قطعات خودرو، قیمت محصولات خود را چندین مرتبه افزایش دادند و حالا با توجه به کاهش نرخ دلار انتظار می‌رود که قیمت محصولات خودروسازان نیز کاهشی شود.

از طرف دیگر قیمت خودرو در بازار آزاد نیز کاهشی شده است و به دلیل رکود حاکم بر بازار دیگر خبری از خرید و فروش‌های گذشته نیست. تمامی این عوامل به خوبی نشان می‌دهد که افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها به خصوص در شرایط فعلی به هیچ عنوان محلی از اعراب ندارد.

حجت اله فیروزی همچنین با انتقاد مجدد از عملکرد شورای رقابت گفت: «عملکرد شورای رقابت حتی کمکی به خودروسازان نیز نمی‌کند. خودروسازان و وزارت صمت هم از این افزایش قیمت ناراضی هستند. این اقدام شورای رقابت تنها به بازار می‌گوید منتظر افزایش قیمت بیشتر کالای مختلف موجود در بازار باشید.»

حتما بخوانید: محاسبه افت قیمت خودرو و عوامل موثر بر آن

خودروسازان باید هزینه‌های سربار خود را کاهش دهند

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به مفهوم حمایت از تولید داخل اضافه کرد: «شورای رقابت نباید تنها به انتهای زنجیره تولید خودرو نگاه کند. خودروسازان باید بتوانند از هزینه‌های سربار خود بکاهند تا بدین‌ طریق بتوانند قیمت تمام شده تولید خودرو را کاهش داده و به سود‌دهی برسند. حمایت از تولید به معنی افزایش قیمت کالای تولید شده نیست.»

بسیاری از کارشناسان نیز حمایت بی‌چون‌وچرای مسئولین مربوطه از خودروسازان داخلی را اشتباه توصیف کرده و معتقد هستند که باید از کل زنجیره تامین و تولید خودرو به صورت یکسان و اصولی حمایت شود.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.