افزایش قیمت اخیر خودروها ربطی به خودروسازان ندارد

0 2,210
به‌تازگی لیست جدید قیمت محصولات ایران‌خودرو منتشر شده است و براساس آن قیمت تعدادی از خودروهای این شرکت حدودا تا ۵ درصد افزایش یافته است. ایران‌خودرو می‌گوید این افزایش قیمت ربطی به این شرکت نداشته و مربوط به اجرای قانون جدید مالیات ارزش افزوده است که از ۱۳ دی‌ماه سال جاری توسط سازمان امور مالیاتی به شرکت‌های خودروساز ابلاغ شده است.

به استناد ماده ۲۸ و ۳۰ قانون جدید مالیات ارزش افزوده (مصوبه خرداد ۱۴۰۰)، از ۱۳ دی ماه سال‌جاری، انتقال سند خودرو از شرکت خودروساز به خریداران مشمول مالیات تحت عنوان «مالیات سبز» شده است.

این مالیات و عوارض شماره‌گذاری خودروهای داخلی، بر اساس رتبه‌‌‌بندی انرژی محصولات که به تأیید سازمان ملی استاندارد ایران رسیده است، از صفر تا ۵‌درصد برای خودروهای سواری و وانت دوکابین محاسبه می‌شود و برای تمامی خودروها یکسان نیست.

بررسی‌های انجام‌شده بر روی قیمت جدید محصولات ایران‌خودرو نشان می‌دهد که این قانون جدید سبب شده که قیمت محصولات این شرکت بین ۲ تا ۹ میلیون تومان افزایش یابد. به‌عنوان نمونه قیمت پژو پارس LX از حدود ۱۷۱ میلیون تومان به حدود ۱۷۶ میلیون تومان رسیده است. اما دیگر محصول ایران‌خودرو یعنی دنا پلاس توربو شارژ افزایش قیمت مشابه‌ای را تجربه نکرده و قیمت آن با یک پرش ۹ میلیون تومانی از ۳۳۶ میلیون تومان به ۳۴۵ میلیون تومان رسیده است. میزان افزایش قیمت برای این خودرو در حدود ۲٫۵ درصد بوده است.

گفته می‌شود خودروسازان این افزایش قیمت را در طرح‌های فروش جدید خود از ۱۳ دی‌ماه به بعد اعمال خواهند کرد.

در همین راستا نیز ایران‌خودرو تأکید دارد که هرچند قیمت محصولات این شرکت در پی اعمال قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده، افزایش قیمت کوچکی را تجربه کرده است اما ریالی از این افزایش قیمت به حساب ایران‌خودرو واریز نمی‌شود و تمامی آن در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار خواهد گرفت.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.