اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

۴۰۰ هزار خودروی لوکس برای دریافت مالیات شناسایی شدند

دولت قصد دارد تا پایان سال جاری از مالکان خودروهای لوکس مالیات دریافت کند و اعلام کرده است که به مالکان خودروهای مذکور پیامکی در این رابطه ارسال خواهد کرد. بر اساس جدول میزان مالیات بر خودرو سال ۱۴۰۱، حداقل نرخ مالیات بر ماشین​ ۱۴۰۱، ۱% و حداکثر آن، ۴% است. در ادامه با ما همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم بر اخبار پیرامون این موضوع.

۴۰۰ هزار خودروی لوکس برای دریافت مالیات شناسایی شدند ـ بهمن ۱۴۰۱

براساس گفته‌های رئیس سازمان امور مالیاتی کشور اطلاعات ۴۰۰ هزار خودروی گران‌قیمت شناسایی شده‌اند و سازمان امور مالیاتی مشغول محاسبه مالیات این خودروهاست. خودروهای مذکور به‌واسطه سامانه پلیس راهور شناسایی و اطلاعات آن‌ها استخراج شده است.

 رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در این خصوص گفت: «سعی می‌کنیم تا مدت زمان یک الی ۱۰ روز آینده این مالیات‌ها را بر روی درگاه سازمان به اطلاع مالک این خودرو‌ها برسانیم و به نوعی مطالبه مالیات کنیم. پرداخت مالیات از خودرو‌های گران‌قیمت از سال گذشته تاکنون شتاب بیشتری گرفته، لذا از حدود ۲ هزار میلیارد تومان شناسایی مالیات خودرو‌های گران‌قیمت در سال گذشته، تاکنون بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان منابع وصول شده است و مابقی هم در حال عملیات وصول و اجرا است که به‌زودی آن‌ها هم وصول خواهد شد.»

پیش‌بینی می‌شود درآمد مالیاتی خودرو‌های گران‌قیمت در سال جاری بالغ بر ۴ هزار میلیارد تومان باشد. البته ممکن است وصول این مالیات تا چند ماه به طول بینجامد.

برای آگاهی از مالیات خودرو خود چه کنیم؟ + جدول مالیاتی تعدادی از خودروها – بهمن ۱۴۰۰

برای آنکه بدانید مشمول پرداخت مالیات خودرو هستید یا خیر به سایت www.my.tax.gov.ir مراجعه کرده و پس از عضویت در آن، لیست خودروهایی که به نام شما هستند را به همراه قیمت آن‌ها مشاهده خواهید کرد. اگر مجموع قیمتی خودروهای شما بیشتر از ۱ میلیارد تومان باشد شما باید مبلغی را تحت عنوان مالیات به دولت پرداخت کنید که این مبلغ در سایت مذکور به شما نمایش داده خواهد شد.

لازم به ذکر است اگر پس از مراجعه و ثبت‌نام در سایت فوق اطلاعاتی به شما نمایش داده نشد شما مشمول پرداخت مالیات نیستید.

در ادامه جدولی را مشاهده می‌کنید که در آن قیمت و میزان مالیات تعدادی از خودروهای لوکس در سال ۱۴۰۰ موجود است:

نام خودرو مدل قیمت اعلام شده میزان مالیات/سالانه
تویوتا لندکروزر ۲۰۱۲ ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان ۷ میلیون تومان
هیوندای سانتافه ۲۰۱۱ ۱ میلیارد و ۱۴۱ میلیون تومان ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان
لکسوس RX ۲۰۱۲ ۲ میلیارد و ۶۴۰ میلیون تومان ۲۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان
میتسوبیشی لنسر ۲۰۱۸ ۱ میلیارد و ۸ میلیون تومان ۸۰ هزار تومان
هیوندای آزرا ۲۰۱۸ ۱ میلیارد و ۹۹۵ میلیون تومان ۱۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان
پژو ۵۰۸ ۲۰۱۷ ۱ میلیارد و ۲۷۵ میلیون تومان ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان
سانگ یانگ رکستون ۲۰۱۱ ۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان ۹ میلیون تومان

امکان پرداخت قسطی مالیات خودرو – مهر ۱۴۰۰

سازمان امور مالیاتی اعلام کرد مالکان خودروهای لوکس می‌توانند مالیات تعیین‌شده بابت خودرو خود را طی ۶ ماه و به صورت قسطی پرداخت کنند.

تغییر قانون مالیات خودرو

داوود منظور، رئیس سازمان امور مالیاتی، درباره تغییر روند اخذ مالیات خودرو گفت:

  • دیگر مجموع ارزش خودروهای یک شخص مبنای اخذ مالیات نیست.
  • افرادی که دارای چندین خودرو هستند، در صورتی که قیمت هر دستگاه خودرو آن‌ها کمتر از یک میلیارد تومان باشد، مشمول مالیات خودرو نخواهند شد.
  • تا کنون ۲۰۰ میلیارد تومان بابت مالیات خودروها دریافت شده است.
  • اگر قیمت روز خودرویی در بازار بیش از یک میلیارد تومان باشد، باید مالیات آن پرداخته شود.

سازمان امور مالیاتی: جدول میزان مالیات خودروهای لوکس جعلی است – دی ۱۴۰۰

سازمان امور مالیاتی در واکنش به انتشار ارقام ارزش خودروهای لوکس مشمول مالیات اعلام کرد: جداول و ارزش‌های اعلامی منتشرشده در فضای مجازی مورد تأیید این سازمان نبوده و فاقد اعتبار است.

در اطلاعیه منتشرشده از سوی این سازمان آمده است:

به اطلاع می‌رساند هرگونه ارزش‌گذاری خودرو برای محاسبه مالیات با رعایت ملاحظات قانونی اجرایی و همچنین حقوق مردم منتشر و بر روی سایت سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی www.intamedia.ir قرار خواهد گرفت و سایر جداول منتشرشده در این خصوص فاقد ارزش و اعتبار است.

میزان مالیات خودروهای لوکس اعلام شد + جدول – دی ۱۴۰۰

سازمان امور مالیاتی اعلام کرد که امسال ۵۵۰ هزار خودرو لوکس شناسایی شده و این خودروها باید ۵۶۰۰ میلیارد تومان مالیات بدهند. گفته می‌شود به مالکین خودروهای مذکور برای دریافت مالیات پیامک داده خواهد شد.

لازم به ذکر است که ثبت نقل و انتقال خودروهایی که برای آن‌ها مالیات وضع شده، قبل از پرداخت بدهی مالیاتی مورد انتقال شامل مالیات بر دارایی، نقل و انتقال قطعی و اجاره ممنوع است.

در ادامه همین ماجرا نیز سازمان امور مالیاتی اعلام کرده است که مالیات دریافتی از خودروها براساس قیمت روز آن‌ها و همچنین تاریخ ساخت یا وارداتشان مشخص خواهد شد.

در ادامه با ما همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم بر جدول مالیات خودروهای لوکس در سال ۱۴۰۰:

نوع خودرو میزان حدودی مالیات (تومان)
ب ام و ۷۳۰i ۲۹۵ میلیون
بنز E ۲۰۰ ۲۶۰ میلیون
لکسس آر ایکس ۲۶۰ میلیون
ب ام و X ۴ ۲۰۰ میلیون
ب ام و ۵۳۰i ۱۸۵ میلیون
لکسس ان ایکس ۱۱۰ میلیون
مینی کانتری من اس ۹۶ میلیون
ب ام و ۳۳۰i ۶۰ میلیون
کیا سورنتو ۵۶ میلیون
هیوندی آزرا ۴۹ میلیون
سانگ یانگ رکستون ۴۶ میلیون
میتسوبیشی اوتلندر پی اچ ای وی ۴۵ میلیون
ب ام و ۲۳۰i ۴۵ میلیون
تویوتا راو۴ ۴۴ میلیون
ب ام و ۱۲۵i ۴۴ میلیون
مینی کوپر ۴۱ میلیون
رنو کولئوس ۴۱ میلیون
ب ام و ۱۲۰i ۳۸ میلیون
هیوندای سانتافه ۳۸ میلیون
کیا اسپورتیج ۳۶ میلیون
تویوتا C H R ۳۶ میلیون
هیوندای توسان ۳۵ میلیون
میتسوبیشی اوتلندر ۳۵ میلیون
ب ام و ۲۱۸i ۳۴ میلیون
رنو تلیسمان ۳۲ میلیون
هیوندای سوناتا ۳۲ میلیون
کیا اپتیما ۳۱ میلیون
میتسوبیشی ای اس ایکس ۱۴ میلیون
سانگ یانگ نیو کوراندو ۱۲ میلیون
بورگوارد B X ۵ ۱۲ میلیون
هیوندای الانترا ۱۱ میلیون
کیا سراتو ۱۱ میلیون
هیوندای الانترا مونتاژ ۱۰ میلیون
تویوتا پریوس ۱۰ میلیون

دولت از خودروهای لوکس در سال آینده مالیات اخذ خواهد کرد – آذر ۱۴۰۰

براساس پیش‌نویس تهیه شده از بودجه سال آینده دولت به صورت پلکانی از خودروهایی که لوکس تلقی می‌شوند، مالیات اخذ خواهد کرد. ملاک تشخیص لوکس بودن خودروها نیز بهای آن‌ها بوده و خودروهایی که ارزشی بالاتر از ۱ میلیارد تومان داشته باشند در زمره خودروهای لوکس قرار خواهند گرفت.

طبق پیش‌نویس لایحه بودجه ۱۴۰۱، نمایندگان مجلس خودروهای سواری و وانت دو کابین با پلاک انتظامی شخصی و حقوقی را تا سقف یک میلیارد تومان معاف از مالیات دانسته‌اند. اما خودروهایی که ارزش آنها بالاتر از این عدد باشد، مشمول مالیات می‌شوند. این مالیات درصد ثابتی نیست و با افزایش قیمت خودرو نیز افزایش پیدا می‌کند.

دولت یک درصد مالیات سالیانه را برای خودروهایی با ارزش یک تا ۱.۵ میلیارد تومان پیشنهاد داده است. مالیات خودروها با ارزش ۱.۵ تا سه میلیارد تومان، ۲ درصد خواهد بود. مالکان خودروهایی با ارزش ۴.۵ میلیارد تومان نسبت به مازاد سه میلیارد تومان، مشمول ۳ درصد مالیات خواهند شد و همچنین ۴ درصد مالیات، سهم خودروهایی است که بیش از ۴.۵ میلیارد تومان ارزش دارند.

قانون مالیات بر خانه‌‌ و خودروهای لوکس به سال آینده موکول شد – مهر ۱۴۰۰

یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: «زیرساخت‌های لازم جهت اجرای برخی از احکام بودجه همچون قانون اخذ مالیات از خانه‌‌ها و خودروهای لوکس هنوز فراهم نشده و درآمد دولت از محل اخذ مالیات آن‌ها در سال ۱۴۰۰ تاکنون صفر بوده است. با این اوصاف به نظر می‌رسد اجرای برخی از این احکام به سال آینده موکول خواهد شد.»

آئین‌نامه‌های اجرایی برخی از احکام بودجه همچون قانون مالیات بر خانه و خودروهای لوکس در دولت قبل تدوین شده اما هنوز به مرحله اجرا نرسیده است. به همین جهت نیز دولت جدید باید در اسرع وقت زیرساخت‌های لازم برای اجرای این احکام را فراهم کند.

طرح اخذ مالیات از خودروهای لوکس کلید خورد – خرداد ۱۴۰۰

براساس گفته‌های رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور آئین‌نامه اجرایی مربوط به اخذ مالیات از خودروهای لوکس در کمیسیون اقتصادی دولت به تصویب رسیده و به زودی مالیات وضع شده بر خودروهای لوکس از صاحبان این خودروها اخذ خواهد شد.

گفتنی است بر اساس قانون بودجه امسال اطلاعات کامل مربوط به خودروهای لوکس در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفته و این اطلاعات به زودی برای دریافت مالیات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مالیات خودروهای لوکس در سال جدید مشخص شد – اردیبهشت ۱۴۰۰

براساس قانون جدید مالکان خودروهای لوکسی با ارزش بیش از ۱ میلیارد تومان باید مالیات بپردازند. هیچ خودرو داخلی با ارزش بیش از ۱ میلیارد تومان شناسایی نشده اما ۴۲ خودرو خارجی موجود در بازار کشورمان ارزشی بیش از ۱ میلیارد تومان داشته و مالکان آن‌ها مالیات بپردازند.

پیش‌بینی می‌شود براساس قیمت‌های فعلی موجود در بازار مالیات‌های پرداختی در کمترین حالت رقمی برابر با ۱۱ میلیون تومان و در بیشترین حالت رقمی برابر با ۳۰۰ میلیون تومان داشته باشند.

نحوه تعیین مالیات خودروهای لوکس

در همین راستا تمام مالکین انواع خودروهای سواری و وانت دوکابین دارای شماره انتظامی شخصی به نام خود و فرزندان کمتر از ۱۸ سال و محجور تحت تکفل که در پایان هر سال مجموع ارزش آن‌ها بیش از یک میلیارد تومان باشد به شرح زیر مشمول مالیات سالانه خودرو هستند: 

۱. تا ۱.۵ میلیارد نسبت به مازاد یک میلیارد تومان؛ یک درصد

۲. تا مبلغ سه میلیارد نسبت به مازاد ۱.۵ میلیارد تومان؛ دو درصد

۳. تا مبلغ ۴.۵ میلیارد نسبت به مازاد سه میلیارد تومان؛ سه درصد

۴. نسبت به مازاد ۴.۵ میلیارد تومان؛ چهار درصد

سازمان امور مالیاتی باید مالکان خودروهای لوکس را شناسایی کرده و قیمت خودروها را متناسب با ارزش سال تولید و واردات آن‌ها تعیین کند تا بدین ترتیب رقم مالیات پرداختی توسط مالکان مشخص شود. نحوه محاسبه مالیات خودروهای موضوع این بند، بر حسب قیمت روز انواع خودرو و با توجه به تاریخ ساخت یا واردات این خودروها است.

مالکان خودروهای لوکس همچون مدل‌های BMW که برچسب قیمتی آن‌ها چیزی بین ۷.۵ تا ۸.۵ میلیارد تومان است باید در سال ۱۴۰۰ چیزی بین ۳۰۰ تا ۳۳۰ میلیون تومان مالیات بپردازند. همچنین به خودرویی همچون هیوندا النترا که ارزان‌ترین خودرو وارداتی موجود در بازار است نیز مالیات ۱۱ میلیون تومانی تعلق می‌گیرد.
/blog/news-luxury-car-tax-1400/amp/
اخبار مقررات جدید
کارشناسی رنگ،بدنه،فنی و بیش از 430 نقطه در خودرو
ثبت درخواست
نظرات (0)
نظر بدهید