تعداد خودروهای ناقص خودروسازان به ۱۸ هزار دستگاه رسید

0 782
آمارهای منتشر شده از میزان تولید و فروش خودرو در دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا نشان می‌دهد که تعداد خودروهای ناقص این دو خودروساز به رقم ۱۸ هزار دستگاه خودرو رسیده است.

مطابق با آمارهایی که ایران‌خودرو و سایپا در اختیار سازمان بورس قرار داده‌اند این دو خودروساز در هفت ماهه نخست امسال بالغ بر ۴۳۳ هزار دستگاه خودرو تولید کرده و از این تعداد بیش از ۴۱۵ هزار دستگاه آن تجاری و روانه بازار شده است اما قریب به ۱۸ هزار دستگاه از محصولات آن‌ها تجاری‌سازی نشده و به نظر می‌رسد تحت عنوان خودروهای ناقص کف پارکینگ خودروسازان خاک می‌خورد.

در مجموع هفت ماهه نخست امسال ۲۴۲ هزار و ۲۷۶ دستگاه در گروه صنعتی ایران‌خودرو تولید شده است. از این تعداد برای بالغ بر ۲۲۶ هزار و ۱۲۴ دستگاه خودرو فاکتور فروش صادر شده و برای الباقی خودروها یعنی برای ۱۶ هزار و ۱۵۲ دستگاه خودرو باقی‌مانده فاکتوری صادر نشده است.

گروه خودروسازی سایپا نیز در طی هفت ماهه امسال ۱۹۱ هزار و ۳۳۷ دستگاه خودرو تولید کرده و برای ۱۸۹ هزار و ۵۱۳ دستگاه خودرو فاکتور فروش صادر کرده است؛ بدین ترتیب ۱۸۲۴ دستگاه از محصولات تولیدی این گروه خودروسازی قابلیت تجاری‌سازی نداشته است.

مشکل نقدینگی و عدم تأمین تراشه‌های الکترونیک دو دلیل عمده‌ای است که سبب می‌شود خودروسازان محصولات خود را به‌صورت ناقص تولید و در انبار‌ها نگه‌داری کنند. مشکلاتی که امید‌ می‌رفت با روی کار آمدن دولت جدید برطرف شوند.

به هر صورت وزارت صمت وعده داده است که خودروسازان در سال آینده تیراژ محصولات خود را افزایش دهند و در مجموع در سال آینده ۲ میلیون دستگاه خودرو راهی بازار کشورمان شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.