دولت به دنبال ساماندهی آگهی‌های خرید و فروش خودرو است

قیمت‌های بالاتر از عرف بازار نمایش داده نخواهند شد

0 849

به نظر می‌رسد دولت به دنبال آن است که هرچه زودتر آگهی‌های اینترنتی خرید و فروش خودرو را ساماندهی کرده و تمهیداتی را در این خصوص پیاده‌سازی کند.

در سه سال گذشته هجوم سرمایه‌های سرگردان به بازار خودرو سبب شده که قیمت‌گذاری‌های صوری در برخی از سایت‌های اینترنتی فروش خودرو صورت پذیرد و بازار دلالی در حوزه خودرو رونق بالایی داشته باشد. در این زمینه برخی سوداگران با درج قیمت‌های غیرواقعی برای خودروهایی که حتی وجود خارجی نداشته به نوعی بازار را سردرگم می‌کنند.

به همین جهت نیز دولت به‌دنبال آن است که با ساماندهی آگهی‌های اینترنتی خرید و فروش خودرو از قیمت‌سازی‌های دسته‌جمعی و صوری جلوگیری کرده و کمی شرایط بازار را بهبود بخشد.

رئیس مرکز اصناف و بازرگانان وزارت صمت در این خصوص گفت: «برای کنترل و جلوگیری از درج آگهی صوری در بستر سایت‌های اینترنتی، مقرر شده است تا کلیه پلت‌فرم‌های درج آگهی، ۵ قابلیت را روی پلت‌فرم خود ایجاد کنند.»

ایجاد امکان احراز هویت آگهی‌دهنده، احراز صلاحیت کسب‌و‌کاری آگهی‌دهنده، احراز وجود خودروی آگهی شده، اختصاص نشان مجزا برای هر یک از موارد مذکور و در نهایت نمایش مجموع تعداد آگهی‌های منتشره هر فرد از جمله قابلیت‌هایی است که قرار است به زودی بر روی پلت‌فرم‌های درج آگهی ایجاد شود.

گفته می‌شود برای احراز هویت آگهی‌دهنده، پلت‌فرم‌های درج آگهی می‌توانند به‌‌صورت اختیاری از یکی از سامانه‌های احراز هویت دارای مجوز استعلام برخط بگیرند. از جمله این سامانه‌های می‌توان به سامانه سماوا (متعلق به سازمان فناوری اطلاعات) و امتا (متعلق به مرکز توسعه تجارت الکترونیکی) اشاره کرد.

ضمنا براساس گفته‌های مسئولین رده‌بالا وزارت صمت پلت‌فرم‌های درج آگهی به‌زودی با فعال کردن مکانیزم نرم‌افزار کنترل قیمت، قیمت‌های بالاتر از عرف بازار را نمایش نخواهند داد.

هرچند این عمل دخالت مستقیم دولت در مکانیزم عرضه و تقاضاست اما به هر صورت ساماندهی و مدیریت بازار خودرو را به دنبال دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.