کارشناسان درباره قیمت خودرو در آینده چه می‌گویند؟

0 3,039
مصوبه آیین‌نامه واردات خودرو بالاخره توسط هیئت‌وزیران به امضا رسید، ولی شبهات و محدودیت‌های عجیبی دارد. یکی از کارشناسان صنعت خودرو ضمن اشاره به شناور بودن تعرفه واردات، پیش‌بینی سقوط آزاد قیمت خودروها را مطرح کرده و روند کاهشی قیمت برخی خودروها را محتمل دانسته است.

با توجه به محدودیت قیمت خودروهای وارداتی و تعریف متغیر تعرفه مالیات، نمی‌توان منتظر ورود خودروهای لوکس به بازار کشور شد. در واقع واردکنندگان چاره‌ای به غیر از واردات خودروهای خارجی قدیمی و اقتصادی ندارند. به همین خاطر ماشین‌هایی مثل راو۴، عمده محصولات هیوندای، کیا، تویوتا، سانتافه و انواع بنز و بی‌ام‌و کماکان با محصولات قدیمی ادامه حیات داده و قیمت آن‌ها کاهش پیدا نمی‌کند.

مصوبه واردات خودرو روی خودروهای مونتاژی چینی نیز تأثیر خاصی نمی‌گذارد. بنابراین فروش این محصولات با بهای نسبتا گزاف و سودآوری خوب همچنان ادامه خواهد یافت.

با این وجود، خودروهای وارداتی قدیمی اعم از مونتاژی‌ها و هاچبک‌های کوچک و همین‌طور خودروهای داخلی جدید تحت تأثیر مصوبه، با کاهش قیمت مواجه شده و به گزینه‌های عالی برای اقشار متوسط و کم‌درآمد جامعه تبدیل می‌شوند.

پیش‌بینی سقوط آزاد قیمت خودروها برای برخی خودروهای کره ای و ژاپنی نیز مطرح شده است. طبق این پیش بینی، روند کاهش قیمت به احتمال زیاد برای خودروهای وارداتی هاچبک کره‌ای ژاپنی و مونتاژی‌های کره‌ای پسابرجامی نیز مشاهده خواهد شد.

خودروهای داخلی در بازه قیمت ۳۵۰ الی ۶۰۰ میلیون تومان تحت تأثیر مصوبه واردات خودرو قرار گرفته و قیمت آن‌ها کاهش می‌یابد. البته میزان افت قیمت برای خودروهای ارزان‌تر کمتر است، در عوض خودروهای گران‌تر با کاهش قیمت بیشتری معامله خواهند شد.

لازم به ذکر است که تأثیر مصوبه واردات خودرو و بندهای مبهم آن روی محصولات مونتاژی که چندین سال از تولید آن‌ها می‌گذرد، نیز احساس می‌شود. بدین ترتیب، پیش‌بینی سقوط آزاد قیمت خودروها به محصولات قدیمی مثل سیتروئن C3 و ۲۰۰۸ سراتو نیز تعمیم داده می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.