کیفیت تندر ۹۰ مشترک با روسیه چگونه خواهد بود؟

0 2,368
ایران و روسیه به سبب تحریم‌های شدید بین‌المللی، با کمبودهای متعدد در صنایع مختلف مواجه شده‌اند. این دو کشور قصد دارند در صنعت خودروسازی و تبادل قطعه با یکدیگر همکاری کنند و احتمالا اولین محصول مشترک بین آن‌ها، تندر ۹۰ خواهد بود. ولی با توجه به شرایط تحریمی فعلی، آیا کیفیت تندر ۹۰ مشترک با روسیه قابل‌قبول و به خوبی قبل خواهد بود؟

صنعت خودروسازی روسیه با اعمال تحریم‌های اخیر با مشکلات متعددی از جمله کمبود قطعه مواجه شده است. محصولات جدید این کشور در قالب خودروهای لوآپشن (Low Option) به بازار محلی عرضه می‌شوند و برخی تجهیزات مثل ایربگ و ترمز ضد قفل از آن‌ها حذف شده است. همکاری با قطعه سازان ایرانی، بهترین فرصت برای روس‌ها جهت جبران کمبود قطعات و ساخت خودروهای باکیفیت به حساب می‌آید. از طرف دیگر، تولید و عرضه مجدد خودروی پرطرفدار تندر ۹۰ به بازار تشنه ایران بسیار خوشایند خواهد بود.

خودروی تندر ۹۰ تحت لیسانس شرکت فرانسوی رنو است که تا پیش از آغاز جنگ با اوکراین، کارخانه‌های متعددی در روسیه داشت. با شروع جنگ، رنو از روسیه خارج شد، ولی تکنولوژی ساخت این خودرو هنوز در اختیار روس‌ها قرار دارد.

از طرف دیگر، قطعه سازان ایرانی از پیش از شروع تحریم‌ها پتانسیل و توان کیفی محصولات خود را ثابت کرده و حتی برای شرکت‌های معروف همچون پژو، قطعه صادر می‌کردند. آن‌ها هنوز هم جزو بهترین‌های منطقه هستند و مشارکت با روسیه می‌تواند فرصت مناسبی برای ارتقای صنعت خودروسازی ایران مهیا سازد.

به گفته معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت، اصلا نباید در مورد کیفیت تندر ۹۰ مشترک با روسیه نگران بود، چون در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد خطوط تولید قطعات این ماشین در ایران وجود دارد و اگر بتوان ۳۰ درصد باقی‌مانده را اضافه کرد، آنگاه تندر ۹۰ با کیفیت قبلی در دسترس خریداران قرار می‌گیرد.

قوای محرکه تندر ۹۰ جدید توسط روس‌ها پیشنهاد شده و در حال بررسی است. فعلا نمی‌توان در مورد قیمت این ماشین اظهارنظر کرد، ولی احتمالا این محصول مشترک در پایه قیمت خودروهای چینی روانه بازار شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.