با آزادسازی واردات قیمت‌ خودروها چقدر کاهش خواهد یافت؟

0 1,484

با تصویب طرح آزادسازی مشروط واردات خودرو در صحن علنی مجلس گمانه‌زنی‌ها در خصوص میزان ریزش قیمت خودروهای خارجی آغاز شده است. عده‌ای از کارشناسان وعده ریزش ۸۰ تا ۵۰ درصدی قیمت‌ها را داده و عده‌ای دیگر چنین وعده‌هایی را به دور از واقعیت می‌دانند. اما ریزش قیمت‌ها چقدر خواهد بود؟

برای یافتن پاسخ این سوال باید پارامترهای مختلفی را در نظر گرفت. پیش از همه این موارد نباید فراموش کرد که طرح آزادسازی مشروط واردات خودرو باید در ابتدا توسط شورای نگهبان نیز تایید شود و تایید بهارستانی‌ها به تنهایی کافی نیست. اگر این طرح را شورای نگهبان تایید کند که احتمال این موضوع نیز بسیار بالاست، آنگاه وزارت صمت باید آن را برای اجرا به دستگاه‌های زیرمجموعه خود ابلاغ کند.

هرچند شایعاتی در خصوص مخالفت وزارت صمت با آزادسازی مشروط واردات خودرو به گوش می‌رسد اما اگر طرح مذکور با موفقیت از شورای نگهبان خارج شود، دولتی‌ها ناچار هستند که آن را برای اجرا به دستگاه‌های زیرمحموعه خود ابلاغ کنند. پس از آن نوبت به شورای رقابت می‌رسد که میزان و نوع خودروهایی که اجازه ورود به کشور دارند را مشخص کند.

تجربه نشان داده است که نیاز بازار کشور ما به طور سالانه در حدود ۵۰ تا ۷۰ هزار دستگاه خودرو خارجی است. اگر شورای رقابت بدون هیچ‌گونه دست‌اندازی اجازه واردات تمامی خودروهای مذکور را نیز صادر کند بازهم نمی‌توان به طور قاطع گفت قیمت‌ها بین ۵۰ تا ۸۰ درصد ریزش خواهد داشت. ضمن آنکه تمامی خودروها نیز ریزش یکسانی را تجربه نخواهند کرد. خودروهایی نظیر پورشه کاین، ولوو XC90 و یا فولکس‌واگن تیگوان که محصولات رده‌بالا بازار را تشکیل می‌دهند رشد قیمت بیشتری را در این سه سال تجربه کرده‌ و به همین جهت نیز احتمالا با کاهش قیمت بیشتری مواجه خواهند شد.

ظاهرا به نظر می‌رسد در طرح تصویبی مجلس خبری از آزادسازی واردات خودروها کارکرده و دست دوم نیست و تنها نمونه‌های نو اجازه وارد شدن به خاک کشورمان را دارند. اگر خودروهای خارجی کارکرده اجازه واردات به کشور را پیدا می‌کردند احتمالا بازار با کاهش قیمت شدیدتری مواجه می‌شد چراکه محصولات کارکرده در بازارهای خارج از کشور به نسبت داخل با افت قیمت شدیدتری مواجه می‌شوند. واردات این محصولات با توجه به شرایط فعلی کشورمان به شدت مقرون‌به‌صرفه بوده و از لحاظ اقتصادی سودآور است.

قیمت خودروهای داخلی چقدر کاهش خواهد یافت؟

مشخصا با آزادسازی واردات خودرو قیمت خودروهای خارجی یک ریزش قابل‌توجه را تجربه خواهد کرد و این ریزش تاثیر خود را بر بازار خودروهای داخلی نیز خواهد گذاشت. اما احتمالا میزان کاهش قیمت خودروهای داخلی با خارجی‌ها تفاوت قابل‌توجه دارد.

گران‌ترین خودرو تولید داخل حتی در بازار آزاد نیز توان رقابت با محصولات وارداتی را نداشته و بهای کمتری نسبت به آن‌ها دارد و به همین جهت با آزادسازی واردات خودرو کفه عرضه و تقاضا در بازار خودروهای داخلی چندان تغییر نخواهد کرد.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند با توجه به شرایط موجود در بازار با آزادسازی واردات خودرو احتمالا قیمت خودروهای داخلی چیزی بین ۵ تا ۱۰ درصد کاهش خواهد یافت.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.