احیای برجام قیمت خودروهای چینی را نصف خواهد کرد؟

0 1,200

کارشناسان صنعت خودروسازی کشورمان می‌گویند احیای برجام تأثیر مستقیمی بر بازار خودروهای خارجی خواهد گذاشت و سبب خواهد شد که قیمت‌ها به‌خصوص قیمت خودروهای چینی کاهش قابل‌توجهی یابد.

خروج آمریکا از برجام سبب شد که صنعت خودروسازی کشورمان با یک بازار افسارگسیخته مواجه شود و قیمت‌ها بدون قاعده و قانون پرواز کنند. اما حالا که زمزمه‌های احیای برجام به گوش می‌رسد، مشخص است که اولین محصولاتی که با افت قیمت قابل‌توجه مواجه خواهند شد، خودروهای چینی هستند.

یکی از کارشناسان بازار خودرو می‌گوید بهای خودروهای چینی در بازار حتی بین ۴۰ تا ۵۰ درصد نیز کاهش خواهد یافت. سایر خودروهای خارجی نیز در صورت حصول یک توافق محکم و قابل‌اتکا احتمالا یک کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت را تجربه خواهند کرد.

مطرح‌شدن چنین احتمالی به‌خصوص برای بازار کشور ما که مملو از خودروهای چینی است می‌تواند حواشی فراوانی را به‌همراه داشته باشد. به‌خصوص که تعدادی از خودروهای چینی موجود در کشور نیز با وجود ظاهر لوکسشان، کیفیت چندانی ندارند و موتور و گیربکس آنها بعد از گذشت چند سال از شروع استفاده با مشکل مواجه می‌شود.

احیای برجام چه تأثیری بر بازار خودروهای داخلی می‌گذارد؟

هرچند تعدادی از کارشناسان می‌گویند بازار خودروهای داخلی تأثیر چندانی از برجام نخواهد پذیرفت اما پرواضح است که این اظهارنظر چندان قابل‌قبول نیست.

مشخصا احیای برجام کاهش بهای ارز را به‌دنبال دارد  و همین عامل فارغ از عوامل تأثیرگذار دیگر به‌تنهایی می‌تواند تیراژ تولید خودروسازان داخلی را افزایش دهد  و سبب عرضه بیشتر خودرو به بازار شود. ضمن آنکه اثر روانی اعمال شده در بازار خود کاهش قیمت خودروها را به‌دنبال خواهد داشت.

البته در یک نگاه واقع‌بینانه نمی‌توان انتظار داشت که با احیای برجام وضعیت صنعت خودروسازی کشورمان به سال‌های ۹۵-۹۶ برگردد. در هر صورت پراید ۳۰ میلیون تومانی دیگر باز نخواهد گشت.

نکته‌ای که نباید در این میان از آن غافل شد توجه به مشکلات مدیریتی و چالش‌های تولید در کشور است که حتی با وجود احیای برجام نیز همچنان در صنعت خودروسازیمان باقی خواهند ماند. هرچند احیای برجام بتواند به‌طور موقت این مشکلات و چالش‌ها را حل کند اما به هر صورت باید راهکاری اساسی برای حل آن‌ها یافت.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

//