خط یک تراموای تهران از میان آزادی تا سه‌راه تهران‌پارس با طول ۳۴ کیلومتر

0 1,302
رستگاری، رئیس شرکت صنایع الکترونیک وزارت دفاع از آغاز احداث خط یک تراموای تهران از میان آزادی تا سه‌راه تهران‌پارس خبر داد. این خط حدود ۳۴ کیلومتر طول داشته و ۲۸ رام قطار برقی در آن تردد می‌کنند.

این پروژه، نتیجه تفاهم‌نامه همکاری میان شهرداری تهران و وزارت دفاع در خصوص زمینه‌سازی مشارکت در تأمین مالی، طراحی، ساخت و بهره‌برداری خطوط تراموای تهران بوده و از امروز وارد فاز اجرایی شده است. طبق بررسی‌ها و برآوردهای انجام‌شده، خط تراموا در طول سال می‌تواند ۵۵ تا ۵۶ میلیون مسافر را جابجا کند.

به سبب آلودگی شدید شهر تهران، استفاده از ناوگان حل و نقل عمومی پاک و برقی اهمیت بسیاری پیدا کرده است. تراموای تهران از میان آزادی شروع و به سه‌راه تهران‌پارس ختم شده و برقی بودن، مهم‌ترین مزیت آن به حساب می‌آید. در ضمن با توجه به عرض کم ترامواها و افزایش پهنای خیابان برای عبور و مرور در خیابان آزادی، انقلاب و دماوند، ظرفیت حمل و نقل بیشتر، و تردد خودروها ساده‌تر می‌شود.

قطارهای تراموا حدود ۳۰ سال عمر می‌کنند، در حالی که حداکثر عمر مفید اتوبوس‌های بی‌آر‌تی حدود ۱۰ سال است. بنابراین استفاده از قطارهای برقی باعث افزایش راندمان می‌شود. پروژه احداث خط یک تراموای تهران از میان آزادی تا سه‌راه تهران‌پارس حداقل به دو سال زمان احتیاج داشته و سرمایه‌ای حدود ۲۰ میلیون یورو جهت اجرای آن لحاظ شده است.

ناگفته نماند که احداث تراموای تهران از میان آزادی تنها یکی از مفاد تفاهم‌نامه امضاشده بین وزارت دفاع و شهرداری تهران است. شرکت صنایع الکترونیک ایران همچنین قصد دارد به منظور تسهیل ترافیک و حمل و نقل شهری، حدود ۴ هزار دوربین هوشمند ترافیکی در نقاط مختلف تهران نصب کند. این دوربین‌ها به فناوری هوش مصنوعی مجهز بوده و با نظارت روی حجم ترافیک در خیابان، چراغ‌های سبز و قرمز را مدیریت می‌کنند و موجب روان شدن ترافیک در سطح شهر می‌شوند. مدت‌زمان اجرای این پروژه نیز حدود دو سال اعلام شده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.