دلالان فرصت را از مردم عادی می‌دزدند؛ کاهش شانس خرید خودروها توسط مردم

0 701

در فروش اخیر ایران‌خودرو، بیش از ۱۰ میلیون متقاضی برای تنها ۵۰ هزار دستگاه خودرو ثبت‌نام کردند. این نسبت عجیب در چند روز گذشته بسیار خبرساز شده و مورد انتقاد متقاضیان معمولی قرار گرفته است. متأسفانه ارقام به دست آمده در چند ماه اخیر، به افزایش خریداران غیرواقعی خودرو اشاره می‌کنند.

به گفته سخنگوی وزارت صمت، خودروسازان در حال تلاش برای افزایش عرضه هستند و بورس کالا تا حدی توانسته مشکل نقدینگی آن‌ها را حل کند. با این وجود، تعداد متقاضیان به‌طور تصاعدی نسبت به موجودی خودروها افزایش می‌یابد که بزرگ‌ترین دلیل آن، افزایش متقاضیان کاذب و فاقد شایستگی است.

هر سال تنها ۱٫۶ میلیون تقاضا برای انواع مختلف خودروها وجود دارد، حال آنکه در طرح فروش اخیر ایران‌خودرو، بیش از ۱۰ میلیون نفر جهت خرید خودرو ثبت‌نام کرده‌اند. واضح است که چنین رقم نامعقولانه‌ای تنها یک دلیل دارد و آن چیزی به غیر از افزایش شمار تقاضاهای کاذب نیست. تقریبا ۹۵ درصد ثبت‌نام کنندگان خودرو، فاقد صلاحیت لازم بوده و تنها برای امتحان کردن شانس خود اقدام به نام‌نویسی می‌کنند.

افزایش شمار دلالان خودرو در سال‌های اخیر

در چند سال اخیر، تفاوت بسیار زیاد بین قیمت کارخانه‌ای و قیمت بازار آزاد موجب تبدیل خودرو به یک کالای سرمایه‌ای و پیدایش و افزایش خریداران غیرواقعی خودرو شده است. ثبت‌نام در طرح فروش هیچ ضرری برای متقاضی نداشته و تنها شانس نیازمندان واقعی را کمتر می‌کند. به‌علاوه، بخشی از ثبت‌نامی‌ها با توجه به شروط مختلفی همچون تطابق نام مالک شماره تلفن با نام ثبت‌نام کننده و همین‌طور نداشتن پلاک فعال در ۲ سال گذشته اصلا شایستگی شرکت در طرح فروش را نداشته و به‌طور خودکار از سیستم خارج می‌شوند.

با این وجود، طمع متقاضیان غیرواقعی و همچنین تخصیص ۷۰ درصد موجودی خودروها به مادران دارای حداقل ۲ فرزند و مالکین وسایل نقلیه فرسوده، باعث می‌شود خریداران واقعی شانس کمتری در برنده شدن و خرید خودرو پیدا کنند. واضح است که در صورت عدم چاره‌اندیشی و یافتن راه‌حل مناسب، نمی‌توان جلوی تقاضاهای کاذب را گرفت و این روند در ادامه وخیم‌تر می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.