قانون تصادف با درب باز خودرو و نکاتی که باید بدانید

2 10,144

در برخی از تصادفات که خسارت زیادی به طرفین وارد نمی‌شود، تشخیص مقصر حادثه کار ساده‌ای است و رانندگان بدون کشیدن کروکی تصادف و حضور افسر با یکدیگر به توافق می‌‌رسند. اما گاهی‌اوقات به این سادگی‌ها نمی‌توان مقصر اصلی حادثه را شناسایی کرد و حتما باید صبر کرد تا پلیس راهور در محل وقوع تصادف حضور یابد. یکی از پیچیده‌ترین تصادفاتی که رخ می‌‌دهد و تشخیص مقصر را کمی دشوار می‌‌کند، تصادف با درب باز خودرو است. در این تصادفات ماشینی که پارک شده است، به‌طور ناگهانی درب خود را باز می‌کند و همزمان خودروی دیگری از همان‌جا عبور و با درب ماشین برخورد می‌‌کند. اما در این نوع حادثه مقصر کیست و چطور می‌‌توان مقصر را تعیین کرد؟ اگر می‌‌خواهید به پاسخ این سؤال پی ببرید، تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

قانون تصادف با درب باز خودرو

مطابق قانون وسایل نقلیه موظفند حداقل فاصله یک‌ونیم متری از سایر وسایل نقلیه را رعایت کنند. درصورتی‌که کارشناسان تصادفات حاضر در صحنه علت تصادف را رعایت نشدن این حداقل فاصله تشخیص دهند، خودروی در حال حرکت مقصر خواهد بود؛ زیرا با فاصله نامناسب از کنار ماشین پارک‌شده عبور کرده است. اما درصورتی‌که خودروی در حالت حرکت حداقل فاصله عرضی را رعایت کرده باشد، در این تصادف خودروی پارک‌شده مقصر خواهد بود.

تشخیص مقصر تصادف با درب باز خودروی پارک‌شده در سمت چپ خیابان

در مواقعی که خودرو در سمت چپ خیابان پارک شده باشد و درب آن به‌صورت ناگهانی باز شود و تصادف رخ دهد، اتومبیلی که در پارک است، عامل اصلی تصادف خواهد بود و موظف است تمامی خسارات را پرداخت کند.

promotion banner

بیمه و نحوه جبران خسارت‌های جانی و مالی در تصادف با درب باز خودرو

اگر در تصادف با درب باز خودرو، کارشناس تصادفات شما را مقصر تعیین کند، موظف به پرداخت خسارت خواهید بود. اما اگر بیمه شخص ثالث داشته باشید، بیمه تمامی خسارت‌های جانی و مالی را می‌‌پردازد. بنابراین، با وجود اینکه تهیه بیمه ثالث کمی هزینه دارد، اما بسیار کاربردی است. البته گاهی می‌‌توانید برای پرداخت حق بیمه تخفیف بگیرید و هزینه نهایی بیمه شخص ثالث را به مقدار قابل توجهی کاهش دهید یا حتی می‌توانید آن را قسطی پرداخت کنید.

داشتن بیمه شخص ثالث طبق قانون الزامی است؛ به‌محض به اتمام رسیدن تاریخ بیمه شخص ثالث حتما به‌موقع آن را تمدید کنید.

با داشتن بیمه بدنه خودرو هم بخش قابل‌توجهی از خسارت‌های مالی توسط بیمه جبران خواهد شد. در واقع داشتن بیمه بدنه در هنگام وقوع تصادفات و حوادث احتمالی می‌‌تواند برای جبران خسارت‌ها بسیار مؤثر باشد.

درصورتی‌که مالک خودروی مقصر دارای بیمه شخص ثالث باشد، بیمه همه خسارت‌های جانی و مالی اشخاص دیگر را می‌پردازد. اما خسارت‌های وارد شده به ماشین مقصر تنها درصورتی‌که خودرو بیمه بدنه داشته باشد، پرداخت خواهد شد. در غیر این صورت خود فرد باید هزینه‌ها و خسارت‌های مالی متحمل‌شده را بپردازد.

 

افت قیمت خودرو در تصادفات با درب باز خودرو

تصادف با درب باز خودرو

یکی از نگرانی‌هایی که در تصادفات برای مالک خودرو به‌وجود می‌آید، خسارت‌های ناشی از افت قیمت خودرو هنگام خرید‌وفروش است. درصورتی‌که در تصادف با درب باز خودرو رنگ درب‌های اصلی آسیب ببیند و نیاز باشد درب‌ها رنگ شوند، قیمت خودرو ۲ تا ۷ درصد افت می‌کند. اما درصورتی‌که آسیب واردشده به خودرو آن‌قدر شدید باشد که به تعویض درب‌های اصلی منجر شود، قیمت خودرو تقریبا ۳ تا ۸ درصد افت می‌کند. البته میزان دقیق افت قیمت باید توسط کارشناس تصادفات مشخص شود.

 

سخن آخر

تصادف با درب باز خودرو ممکن است برای هر راننده‌ای رخ دهد. معمولا در این تصادف، خودروی در حال حرکت مقصر است مگر اینکه خلاف آن ثابت شود. اما در هر صورت اگر خودرو بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه داشته باشد دیگر راننده دغدغه‌ای بابت خسارت‌های واردشده بر خود و طرف مقابل نخواهد داشت و بیمه آن‌ها را جبران می‌‌کند.

امیدواریم این مطلب برایتان مفید بوده باشد. اگر هنوز سؤال یا ابهامی درباره تصادف با درب باز خودرو دارید،‌ آن را در بخش کامنت‌ها برایمان بنویسید تا با هم درباره‌اش صحبت کنیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. لیلا
    لیلا می گوید

    سلام ببخشید وقتی ماشین پارک ودر و باز میکنی که بیایی پایین ومتوجه میشی که ماشینی از سر پیچ داخل کوچه با سرعت بالا میاد تا بجنبی درو ببندی ماشین رو به در میکشه از اول ماشین تا اخر ماشین خط میفته. در اینجا چه کسی مقصر

    1. کارشناس کارنامه
      کارشناس کارنامه می گوید

      سلام وقت بخیر
      اگر شما نصف بدنتون از ماشین بیرون اومده باشه و پاتون رو زمین بوده باشه مقصر اون شخصی هست که در حال حرکته اما اگر شما فقط در رو باز کرده باشید و برخورد انجام شده باشه مقصر شما هستید.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.