اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

راهنمای گام‌به‌گام بستن زنجیر چرخ و نکاتی که باید بدانید

اگر رانندگی می‌کنید، حتما باید با بستن زنجیر چرخ هم آشنا باشید. در روزهای برفی و بارانی، وجود چنین تجهیزاتی برای تأمین امنیت خودرو ضروری است. در روزهای سردی که بارندگی وجود دارد، گاهی در خیابان‌ها و گذرگاه‌های شهری هم نیاز به زنجیر خواهید داشت. برای کسانی که اهل سفر هستند هم که وجود چنین چیزی در خودرو و آشنایی با استفاده از آن ضروری است. در این مقاله درباره زنجیر چرخ، بستن و نکات مربوط به آن می‌خوانید.

پیش از بستن زنجیر چرخ به این نکات توجه کنید

نیاز به بستن زنجیر در زمانی پیش می‌آید که چرخ‌ها حسابی گِلی و خیس شده‌اند. گام نخست برای استفاده از زنجیر، این است که تایرها را تمیز کنید. بستن زنجیر در صورتی که چرخ‌ها تمیز باشند، بسیار راحت‌تر خواهد بود.

تجهیزات جانبی برای بستن زنجیر را هم همراه داشته باشید. برای مثال، دستکش‌های مخصوص در خودرو بگذارید تا در زمان شروع عملیات استفاده از زنجیر، دست‌هایتان کثیف یا زخمی نشوند و کار سریع‌تر و راحت‌تر پیش برود.

زنجیر چرخی که استفاده می‌کنید، باید از نظر اندازه و سایز متناسب با ابعاد تایر وسیله‌تان باشد. در غیر این صورت، به‌دردسر خواهید افتاد و امنیت رانندگی‌تان هم مخدوش می‌شود. پس پیش از خرید و تهیه زنجیر به این موضوعات دقت کنید.

با انواع زنجیر چرخ آشنا شوید

زنجیرهای چرخ انواع مختلفی دارند؛ کیفیت و قیمت هریک از آنها هم با یکدیگر متفاوت است:

  • زنجیر فلزی؛
  • پلیمری یا ژله‌ای؛
  • تسمه‌ای یا کمربندی؛
  • نانوپلیمری؛
  • پارچه‌ای.

زنجیرچرخ فلزی

زنجیرهای فلزی از محکم‌ترین گزینه‌های موجود در بازار و از جنس آهن هستند. پس از استفاده از این زنجیرها باید آنها را تمیز کنید تا دچار زنگ‌زدگی نشوند. استحکام زنجیرهای فلزی زیاد است و امکان پارگی‌شان در طول مسیر زیاد بالا نیست.

با این حال، اگر نتوانید زنجیرهای فلزی را درست ببندید، احتمال دارد که در طول راه باز شوند. اگر زنجیر فلزی را درست نبندید و در طول مسیر باز شوند، خسارت‌هایی به جلوبندی، ترمز یا گلگیر وارد می‌کنند. ضمن اینکه شاید لاستیک‌ها را هم مخدوش کنند.

پلیمری یا ژله‌ای

این نوع از زنجیرها قیمت بالایی دارند و بیشتر برای چرخ‌هایی با رینگ اسپرت استفاده می‌شوند. زنجیرهای پلیمری نسبت به نوع فلزی راحت‌تر نصب می‌شوند. اصطکاکی که این زنجیرها با سطح جاده ایجاد می‌کنند هم باعث می‌شود گزینه‌های کارامدی برای تردد در برف به‌حساب بیایند.

حتما بخوانید: راهنمای خرید انواع زنجیر چرخ به همراه مزایا و معایب آنها

تسمه‌ای یا کمربندی

از زنجیرچرخ‌های تسمه‌ای یا کمربندی زیاد استفاده نمی‌شود. این‌ها مانند تسمه‌ای چرخ را در برمی‌گیرند و برای رینگ‌های اسپرت کاربرد بیشتری دارند. اندازه رینگ برای استفاده از زنجیر تسمه‌ای مهم است. این زنجیرها در دو جنس فلزی و پلاستیکی تولید می‌شوند.

نانوپلیمری

زنجیرهای نانوپلیمری ماندگاری بالایی دارند، به گل‌گیر و جلوبندی خودرو آسیبی نمی‌رسانند و از آج لاستیک هم محافظت می‌کنند. این تجهیزات برای سیستم ABS خودروها ضرری ندارند. دقت کنید که امکان دارد زنجیرهای پلیمری در طول مسیر باز شوند و متوجه این موضوع نشوید.

پارچه‌ای

یکی دیگر از زنجیرهای چرخ موجود در بازار، زنجیر پارچه‌ای است. زنجیرهای پارچه‌ای با ایجاد اصطکاک زیاد با برف، مانع از فرورفتن در برف یا سُرخوردن روی سطح جاده می‌شوند. امکان استفاده از زنجیرهای پارچه‌ای برای تمام خودروها وجود دارد. قابلیت بازیافت زنجیرهای پارچه‌ای از آنها محصولاتی دوستدار محیط‌‌زیست می‌سازد.

روش بستن زنجیر چرخ چگونه است؟

اگر خودرویی تک‌دیفرانسیل (جلو و عقب) دارید، دو زنجیر چرخ برایتان کافی خواهد بود. در این خودروها، در خودروهای دیفرانسیل جلو باید زنجیر را به چرخ‌های جلو و در خودروهای دیفرانسیل عقب هم زنجیر چرخ را به دو چرخ عقب متصل کنید. اگر خودروهایی در جلو و عقب دارای دیفرانسیل هستند، لازم است که هر چهار چرخ زنجیر داشته باشند.

حتما بخوانید: تفاوت خودروی دیفرانسیل جلو با دیفرانسل عقب: کدام‌یک بهتر است؟

مراحل بستن زنجیر برای زنجیرهای فلزی معمولی به‌شرح زیر است:

  • رعایت و تأمین ایمنی؛
  • انتخاب چرخ مناسب؛
  • بازکردن زنجیرها؛
  • قراردادن زنجیرها؛
  • اتصال قلاب؛
  • ایجاد اشکال چهارضلعی؛
  • پوشاندن زیر چرخ با زنجیر قرمز؛
  • راندن مسافتی کوتاه با خودرو.

۱. رعایت و تأمین ایمنی

برای بستن زنجیر چرخ به جای امنی از جاده بروید. اگر از منزل و پارکینگ شروع به بستن زنجیر نمی‌کنید، باید نکات ایمنی بستن زنجیر در جاده را تمام‌وکمال رعایت کنید. نگذارید خطری پیش بیاید.

۲. انتخاب چرخ مناسب

ببینید که حرکت پیش‌برنده خودرو با کدام چرخ است و زنجیر را به همان ببندید. اگر قدرت تشخیص این موضوع را ندارید، باید از کارشناسان کمک بگیرید.

۳. بازکردن زنجیرها

زنجیرها را به‌آرامی باز کنید و نگذارید که پیچ‌خوردگی و گره در آنها به‌وجود بیاید. این کار را با دقت و حوصله پیش ببرید.

۴. قراردادن زنجیرها

زنجیرها را روی زمین پهن کنید؛ خارهای زنجیر باید به‌سمت زمین باشند و سطح صاف آنها با لاستیک در تماس قرار بگیرد. اگر خارها به‌سمت لاستیک باشند، امکان پارگی و پنچرشدن تایر به‌وجود می‌آید.

زنجیر را پشت تایر قرار بدهید و از چپ به‌ راست بکشید. دو سر زنجیر را در دست بگیرید و دور چرخ بچرخانید. سر چرخ را که معمولا زرد است به انتهای آن که بیشتر اوقات آبی است، متصل کنید.

۵. اتصال قلاب

قلاب پهنی هم وجود دارد که باید آن را از سمت راست چرخ به بخشی مشخص در سمت چپ آن وصل کنید. لازم است که این قلاب از حلقه سر دیگر زنجیر چرخ رد شود. سپس آن را در بست حلقه نگهدارنده بگذارید.

۶. ایجاد اشکال چهارضلعی

زنجیر چرخی را که وصل کرده‌اید، به‌حالت چهارضلعی در تایر درآورید. در واقع، زنجیر چرخ‌ وصل‌شده باید به بالای لاستیک هل داده شود و در خلاف جهت تایر به حالتی چهارضلعی دربیاید.

۷. پوشاندن زیر چرخ با زنجیر

به‌سراغ قلابی بروید که برخلاف جهت اتصال کابل است و با وصل‌کردن آن در قسمت چپ تایر، زنجیر چرخ را به بالاترین بخش ممکن هدایت کنید تا سفت و محکم شود.

۸. راندن مسافتی کوتاه با خودرو

پشت فرمان بنشینید و مسافت اندکی را به‌آرامی رانندگی کنید. این کار باعث می‌شود که زنجیر به‌خوبی روی تایر قرار بگیرد. دقت کنید که لاستیک‌ها نباید صدای بلندی تولید کنند. اگر این‌طور است، لازم است وضعیت زنجیر روی تایر را دوباره بررسی کنید.

چطور زنجیر چرخ را خارج کنیم؟

برای خارج‌کردن زنجیر چرخ هم باید حواستان به نکاتی باشد. پیش از هر اقدامی در جایی امن پارک کنید و بعد به سراغ قلاب‌ها بروید. زنجیرها را در جهتی باز کنید که آنها را بسته بودید. دقت کنید که زنجیرها در هنگام جمع‌کردن در هم گره نخورند.

زنجیرهای فلزی را مرطوب و خیس رها نکنید چون زنگ می‌زنند و از کارایی‌شان کم می‌شود. بعد از استفاده، حتما آنها را خشک کنید. اگر جنس زنجیر چرختان ژله‌ای یا حتی پارچه‌ای است هم باید آنها را خشک کنید و بعد درون جعبه مخصوصشان بگذارید.

در آخر

اگر راننده هستید، باید با بستن زنجیر چرخ هم آشنا شوید. آگاهی از روش بستن این ابزار مهم به شما کمک می‌کند تا در مسیرهای دشوار در فصولی مانند پاییز و زمستان، امن و راحت از جاده‌ها بگذرید. اگر پرسش یا نکته‌ای درباره بستن زنجیر چرخ برایتان وجود دارد، حتما با ما درمیان بگذارید.

قوانین خودرویی
ثبت درخواست کارشناسی خودرو
درخواست خود را ثبت کنید
نظرات (0)
نظر بدهید