اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

مقایسه کوئیک S و R، تفاوت‌های این دو خودروی هاچبک را بهتر بشناسید

خانواده پراید با معرفی در نیمه دهه ۱۳۷۰، به نوعی خودرویی مخصوصاً جوانان و یا زوج‌های جوان به حساب می‌آمد. اما کم کم و با گذشت یک دهه و روند صعودی قیمت‌های خودرویی، تبدیل به خودروی خانواده‌های متوسط ایرانی شد. به طوری که آن را به نوعی جانشین پراید می‌دانند. از این رو، سایپا از یک دهه گذشته تلاش‌های خود را برای گسترش خانواده پراید و معرفی محصولات مختلف بر پایه پلت‌فرم آن، آغاز کرده است. تولید خانواده کوئیک، نتیجه این استراتژی توسعه محصول بوده است. در این مقاله قصد داریم با مقایسه کوییک R و کوییک S، به معرفی این دو محصول بپردازیم تا اگر قصد خرید این خانواده را دارید، در این زمینه اطلاعات کافی کسب کنید. با ما در ادامه همراه باشید.

خانواده کوییک؛ محصول جدید سایپا

سایپا با توسعه پلت‌فرم X100 پراید و تبدیل آن به X200 خودروی کوییک را تولید کرد (به Q200 هم شناخته می‌شود). کوییک مخصوص کسانی است که به‌دنبال خرید خودروی هاچ بک شهری هستند و دوست دارند ماشینی جمع‌وجور داشته باشند.

متاسفانه علی‌رغم محبوبیت این کلاس در ایران، خودروهای داخل کشور در این تیپ چندان متنوع نیستند و نمونه‌های محدودی که وجود دارند، عموما گران محسوب می‌شوند.

کوییک یک خودرو اقتصادی است اما برخلاف برخی ادعاها، یک کراس اوور محسوب نمی‌شود بلکه یک خودرو هاچبک است؛ البته این خودرو هم باتوجه به نوسانات اقتصادی، قیمتی منطقی و متناسب با کیفیت تولید خود ندارد، اما درمجموع این خودرو متناسب با توان خرید خانواده‌های متوسط ایرانی طراحی و تولید شده است. در ادامه با مقایسه کوییک R و کوییک S توضیحات بیشتری از این دو محصول ارائه خواهیم کرد.

مشخصات فنی کوییک R

سایپا پس از معرفی مدل کوییک و استقبال نسبی بازار از آن، تصمیم به گسترش این خانواده گرفت. پس از خروج شرکای کره‌ای (چانگان، رنو، کیا) از کشور و خالی بودن جای این محصولات در بازار، سایپا تصمیم گرفت که به‌تنهایی به معرفی محصول و پر کردن این خلاء اقدام کند. از این رو در سال ۹۸ نمونه R کوییک را معرفی کرد.

این مدل صرفاً در ظاهر و نام با کوییک معمولی متفاوت است، وگرنه به لحاظ ابعاد بدنه، پیشرانه و جعبه دنده تفاوتی با آن ندارد.

سایپا که از اقبال بازار نسبت به خودروهای هاچ بک دو رنگ، مانند MG3 و مخصوصاً سیتروئن C3 که در کارخانه سایپا مونتاژ می‌شد، با خبر بود. برای همین، محصول تازه خود را با خط کشی جدید بدنه و دو رنگ قرمز و سفید روانه بازار کرد.

سایپا برای پیشرانه کوییک R، از نمونه ۱.۵ لیتر ۴ سیلندر M15 استفاده کرده که مشابه تیبا و ساینا است و به نسبت خوب جواب می‌دهد. برای جعبه دنده این مدل از نمونه ۵ سرعته دستی استفاده شده و به لحاظ قوای فنی، این پیشرانه ۸۷ اسب‌بخار قدرت و ۱۲۸ نیوتن‌متر گشتاور دارد. که در هر یکصد کیلومتر ۷.۲ لیتر بنزین می‌سوزاند.

در سیستم ترمز این خودرو برای چرخ‌های جلو از نوع دیسکی و برای چرخ‌های عقب کاسه‌ای استفاده می‌شود. از جمله امکانات این خودرو نیز می‌توان به چراغ مه‌شکن جلو و عقب، سیستم تهویه دستی، روکش صندلی پارچه‌ای، صندلی عقب تاشو، تریم رنگی کابین، پایه صندلی کودک (IsoFix) و آینه‌های جانبی برقی نام برد.

 

 

مزایای کوییک R

  • عملکرد بهتر درمقایسه با سایر محصولات خانواده سایپا
  • مصرف پایین سوخت
  • هزینه استهلاک پایین
  • آپشن‌های بیشتر نسبت به خودروهای هم رده
  • امنیت قابل قبول
  • فضای کافی برای سرنشینان نسبت به سایر خودروهای هاچ بک

حتما بخوانید:

آیا ایمن‌ترین خودروها در بازار ایران را می‌شناسید؟

معایب کوییک R

  • طراحی ضعیف
  • استفاده از پلتفرم قدیمی برای ساخت
  • وزن پایین

مشخصات فنی کوییک S

سایپا در راستای همان سیاست توسعه خانواده تولیدات خود با حداقل تمهیدات و هزینه، در سال ۱۴۰۰، نمونه S از خانواده کوییک را روانه بازار کرد.

می‌توان کوییک S را  نسخه فیس لیفت کوئیک معمولی به حساب آورد. مدلی که به لحاظ طراحی و سطح تجهیزات، بالاتر از کوییک R قرار می‌گیرد. سایپا در این مدل تلاش کرده تا سطح تفاوت را به تزئینات خارجی و به طور کلی بدنه خودرو محدود کند.

از جمله مهمترین تغییرات این نسخه نسبت به مدل‌های پیشین می‌توان به جلوپنجره و سپر جدید جلو اشاره کرد. در این بین اما جزئیات دیگر از روند دگرگونی‌ها مستثنی شده‌اند؛ جزئیاتی مانند چراغ‌ها، رینگ‌ها و سپر عقب بدون تغییر نسبت به قبل مانده‌اند.

در بخش داخل کابین هم بعضی از تزئینات بازطراحی شده‌اند. با ورود به کابین، و نشستن پشت صندلی راننده، در قسمت سمت شاهد چند دکمه خواهید بود. این دکمه‌ها که به صورت نوعی پنل درآمده‌اند کارکردهایی مانند تنظیم نور چراغ جلو، برف پاک‌کن عقب، آب‌پاش برف پاک کن عقب، قفل شیشه‌های عقب و صندوق‌پران در این پنل جاگذاری دارند.

البته سایپا اعلام کرده است که در تیپ G کوییک و کوییک اتومات، سه دکمه دیگر نیز وارد این پنل خواهد شد؛ دکمه‌هایی که به سنسور نور یا اتولایت، فعال‌ساز کروز کنترل و محدود کننده سرعت اختصاص پیدا می‌کنند.

مزایای کوییک S

  • استهلاک کم
  • فضای کافی برای سرنشینان نسبت به خودروهای هاچ بک
  • قیمت اقتصادی و مناسب
  • وجود نمایندگی‌های متعدد و فراوانی قطعه

 

 

معایب کوییک S

  • طراحی نه‌چندان دلچسب
  • کابین خشک
  • استفاده از پلتفرم قدیمی
  • انتقال سروصدای موتور به کابین

حتما بخوانید:

با نقلی‌ترین و کوچکترین ماشین‌های جهان آشنا شوید

مقایسه کوییک S و R

از دیگر مواردی که می‌توان در مقایسه کوییک s و کوییک آر اشاره کرد، طراحی داخلی و پشت فرمان است. صفحه کیلومتر کوئیک S مانند ساینا S بوده و ویژگی‌هایی مانند کامپیوتر سفری، نشانگر سنسور عقب، نشانگر وضعیت دنده درگیر و موارد دیگر را دربر می‌گیرد. البته سایپا در این بخش نیز عنوان داشته که در تیپ‌های گران‌تر، نشان‌گر کنترل پایداری، نشانگر سنسور بادتایر و نشانگر سنسور نور نیز به این صفحه کیلومتر اضافه خواهد شد.

تغییر دیگر کابین S، طراحی غربیلک فرمان آن است. سایپا پیشتر در نمونه کوئیک اتومات پلاس از نمونه غربیلک با شکل D-Cut استفاده کرده بود که با اقبال خریداران از آن، این غربیلک را به کوئیک دنده‌ای اس هم آورده است. این تغییر از دیگر موارد تفاوت کوییک R و S است.

در بحث قوای فنی نیز باید بگوییم که هیچ تغییری نسبت به کوئیک معمولی و R نداشته و از همان پیشرانه ۱.۵ لیتر ۴ سیلندر با کد M15 استفاده می‌کند که به یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی متصل شده است.

به طور کلی باید بگوییم که خانواده کوئیک بیشتر برای پر کردن نبود خودروهای روز دنیا در کلاس هاچ بک و کراس تولید شده که با توجه به همین کمبود در بازار، توانسته علی‌رغم قیمت حدود ۲۰۰ میلیونی خود، موفق عمل کند.

در انتها می‌توانید از جدول زیر برای مقایسه کوئیک S و R استفاده کنید:

کوییک R کوییک S خودرو
۱۳۹۸ ۱۴۰۰ سال تولید
۴ سیلندر ۸ سوپاپه ۴ سیلندر ۸ سوپاپه پیشرانه
۱۵۰۳سی سی ۱۵۰۳سی سی حجم پیشرانه
۸۷ اسب بخار در ۵۳۰۰ دور در دقیقه ۸۷ اسب بخار در ۵۳۰۰ دور در دقیقه قدرت
۱۲۸ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه ۱۲۸ نیوتن متر در ۴۳۰۰ دور در دقیقه گشتاور
پنج سرعته دستی ۵ سرعته دستی جعبه دنده
۱۳ ثانیه ۱۳ ثانیه شتاب ۰ تا ۱۰۰
۱۶۰ کیلومتر در ساعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت حداکثر سرعت
۱۰۶۵ کیلوگرم ۱۰۶۵ کیلوگرم وزن
۳۹۸۹ طول ، ۱۶۸۸ عرض ، ۱۵۲۴ ارتفاع ۴۰۰۵ طول ، ۱۶۷۸ عرض ، ۱۵۳۲ ارتفاع ابعاد
۲۴۱۲ میلیمتر ۲۴۱۰ میلیمتر فاصله محوری
۷ لیتر در هر صد کیلومتر ۷.۱ لیتر در هر صد کیلومتر مصرف سوخت
۴۱ لیتر ۴۱ لیتر حجم باک
ترمز جلو دیسکی ، ترمز عقب کاسه‌ای ترمز دیسکی در جلو و کاسه ای در عقب ، مجهز به سیستم ترمز ABS ، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD سیستم ایمنی
کیسه هوای راننده و سرنشین جانبی کیسه هوای راننده و سرنشین جلو کیسه هوا
سیستم صوتی با پشتیبانی از USB – CD و چهار بلندگو سیستم صوتی با پشتیبانی از USB – CD و چهار بلندگو سیستم صوتی

و در آخر

در این محتوا تلاش کردیم تا با شما از دو محصول نسبتا جدید سایپا صحبت کنیم. کوییک S و R دو خودروی اقتصادی این خودروسازی هستند که می‌توانند انتخاب مناسبی برای خانواده‌های کم جمعیت باشند. به نظر شما میان این دو خودرو کدام یک انتخاب بهتری خواهد بود؟

راهنمای خرید خودرو
کارشناسی رنگ،بدنه،فنی و بیش از 430 نقطه در خودرو
ثبت درخواست
نظرات (3)
نظر بدهید
  • بیاتی

    صد در صد کوییک اس

  • محمد

    سلام یه سوال داشتم. دوستانی که تازگی کوییک اس ساده یا تیپ DA تحویل گرفتن برای اونها هم دنده هاش سفته ؟ راستش من تازه صفر گرفتم دنده هاش خیلی سفت جا میره .ممنون میشم راهنماییم کنید.

  • بزرگ

    دنده ماشین صفر اصولاً سفت جا میره با گذشت زمان نرم میشه ، ماشین شما ایرادی نداره