با نقلی‌ترین و کوچکترین ماشین‌های جهان آشنا شوید

2 19,561

ماشین‌های کوچک رفت‌وآمد را آسان‌تر و سریع‌تر می‌کنند و پیداکردن جای پارک یا مانور دادن در فضاهای تنگ شهری با آنها ساده‌تر است. این ماشین‌ها ظاهر جالب و خاصی دارند و فضای داخلی‌شان نیز رقابتی است. به‌علاوه قیمت پایین‌تر و مصرف سوخت کمترشان نیز آنها را به ماشین‌هایی اقتصادی و به‌صرفه تبدیل کرده است. رانندگی با این ماشین‌های نقلی و کوچک بسیار جالب است و احساس خاصی دارد. در اینجا ۱۱ مورد از کوچکترین ماشین‌های جهان را فهرست کرده‌ایم. بعضی از این ماشین‌ها دیگر تولید نمی‌شوند، ولی بعضی هنوز هم تولید و استفاده می‌شوند. بیایید با این خودروها آشنا شویم و ببینیم که ظاهر و عملکردشان چگونه است.

۱. فورد کا (Ford Ka)

فورد کا یکی از کوچکترین ماشین‌های جهان

خودروی فورد کا، تولید شرکت فورد موتور، از خودروهای کوچک شهری است. در سال‌های ۱۹۹۶ و ۲۰۰۸ نسل اول و دوم این خودرو وارد بازار شد و در سال ۲۰۱۶ نسل سوم فورد کا نیز تولید شد. نسل سوم فورد کا یک خودرو کامپکت کوچک است که به دو صورت هاچ‌بک با پنج در و سدان با چهار در تولید شده است. در اوایل این خودرو فقط در برزیل موجود بود. ولی اکنون با نام فورد فیگو (Ford Figo) در هند، ایتالیا، مکزیک، اسپانیا، آفریقای جنوبی، آرژانتین و لهستان نیز عرضه می‌شود.

۲. بلورِ بلو کار (Bollore Blue Car)

بلور بلو کار یکی از کوچکترین ماشین‌های جهان

بلور بلو کار خودروی برقی کوچکی با ۳ در و ۴ صندلی است. شرکت طراحی خودرو و بدنه‌سازی ایتالیایی پینین‌فارینا (Pininfarina) این خودرو را طراحی کرده است و شرکت خودروسازی سیکامپ (Cecomp) در بایرو (Bairo) در ایتالیا آن را تولید و شرکت فرانسوی بالوره (Bollore) نیز این اتومبیل را عرضه کرده است. نسخه تولید این اتومبیل در سال ۲۰۱۱ تولید شد و فروش آن در فوریه ۲۰۱۳ آغاز شد. بلور بلو کار خودروی برقی پرفروشی است که در بزرگراه نیز قابل‌استفاده است. در سال ۲۰۱۷ استفاده از این خودرو در لس‌آنجلس و سنگاپور به‌عنوان برنامه‌ای برای افراد کم‌درآمد آغاز شد و به موفقیت نسبی رسید. این اتومبیل برای محیط شهری کاملا مناسب است و با آن تجربه رانندگی راحت و بی‌صدایی خواهید داشت.

حتما بخوانید: معرفی بهترین ماشین‌های ایرانی برای خرید

promotion banner

۳. تینک سیتی (Think City)

تینک شرکت ۲۰ ساله‌ای است که در گذشته متعلق به فورد بوده و شرکت خودروسازی نروژی تینک گلوبال (Think Global) آن را ایجاد کرده است. تینک سیتی یکی از کوچکترین ماشین‌های جهاناین شرکت در سال ۲۰۱۱ برای چهارمین بار اعلام ورشکستگی کرد و به‌دلیل مشکلات مالی تولید خود را متوقف کرد. شرکت تینک اعلام کرد که در اوایل ۲۰۱۲ تولید خود را از سر خواهد گرفت، ولی هرگز چنین نشد. تینک سیتی وسیله نقلیه برقی کوچک و دونفره‌ای با طراحی مینیمال اسکاندیناویایی است که هنوز هم وسیله راحتی است که رانندگی و مانور دادن با آن در محیط شهری آسان است.

۴. دایهاتسو کوپن (Daihatsu Copen)

دایهاتسو کوپن از کوچکترین ماشین‌های جهان

دایهاتسو کوپن یک خودروی شهری ژاپنی کروکی (با سقف جمع‌شونده) با دو در است. این خودروی ارزان و کوچک با وجود قیمت مقرون‌به‌صرفه‌اش، ظاهری اسپورت دارد. گرچه این خودرو راحت یا باکلاس نیست، اتومبیل کوچک و بانمکی است و به پولی که برایش پرداخت می‌شود، می‌ارزد. در ژوئن ۲۰۱۴ ظاهر کوپن تغییر کرد و مدل جدید آن تولید شد. این ماشین عجیب کوچک با بنزین کار می‌کند و بیشتر در بریتانیا، ژاپن، آلمان و هلند به فروش می‌رسد.

۵. کندی کوکو (Kandi Coco)

کندی کوکو یکی از کوچکترین ماشین‌های جهان

کندی کوکو یک خودروی سبک برقی است که در شرکت خودروسازی چینی کاندی تکنولوژی (Kandi Technologies) تولید شده است. این ماشین چینی کوچک در سال ۲۰۰۹ در آمریکا عرضه شد و در ایالت اُکلاهما (Oklahoma) موجود است. کندی کوکو وسیله نقلیه برقی دونفره و کم‌سرعتی است که یکی از ارزان‌ترین اتومبیل‌ها در جهان به‌شمار می‌رود.

۶. اسمارت فورتو (Smart Fortwo)

اسمارت فورتو از کوچکترین ماشین‌های جهان

اسمارت فورتو ماشین بسیار کوچک هاچ‌بک دونفره‌ای است که در شرکت اسمارت تولید و به بازار عرضه می‌شود. شرکت اسمارت از شرکت‌های وابسته به شرکت خودروسازی آلمانی چندملیتی دایملر آگ (Daimler Ag) است. اسمارت فورتو در سال ۱۹۹۸ معرفی شد و اکنون نسل سوم آن تولید می‌شود. اسمارت فورتو یک خودروی مفهومی است که چرخ‌های محرک و موتور آن در عقب قرار دارند.

حتما بخوانید: گران‌قیمت‌ترین خودروهای دنیا در سال ۲۰۲۱ را بشناسید

۷. تاتا نانو (Tata Nano)

تاتا نانو یکی از کوچکترین ماشین‌های جهان

تاتا نانو خودروی کوچک شهری است که در شرکت خودروساز هندی تاتاموتورز (Tata Motors) تولید می‌شود. تاتا نانو، به‌عنوان یک خودروی هاچ‌بک موتور عقب ارزان‌قیمت، بیشتر در هند به فروش می‌رسد. شرکت تاتاموتورز با تعهدی احساسی تولید این خودرو را ادامه داد، ولی در نهایت در می ۲۰۱۸ تولید آن متوقف شد. این خودرو که مقرون‌به‌صرفه‌ترین خودروی جهان بود، به‌دلیل قیمت بسیار پایین خود به‌عنوان اتومبیلی مردمی شناخته می‌شد.

۸. تانگو (Tango)

تانگو یکی از کوچکترین ماشین‌های جهان

این اتومبیل کوچک برقی بسیار باریک نمونه اولیه‌ای است که در سال ۲۰۰۵ در شرکت خودروسازی کامیوتر کارز (Commuter Cars) واقع در شهر اسپوکن (Spokane) در ایالت واشنگتن طراحی و تولید شده است. تانگو دو موتور الکتریکی دارد که هر چرخ را پشتیبانی می‌کنند. این خودرو سرعت بالا و ویژگی‌های ارزشمندی دارد. ولی مدت زیادی در بازار نماند و در گمنامی محو شد.

۹. لومِنِئو اسمرا (Lumeneo Smera)

لومنئو اسمرا از کوچکترین ماشین‌های جهان

لومنئو اسمرا یک ماشین مفهومی ساخت فرانسه بسیار فشرده با باتری الکتریکی است که در شرکت لومنئو (Lumeneo) تولید شد. لومنئو اسمرا خودروی دونفره‌ای است که در پیچ‌ها کج می‌شود و تجربه رانندگی هیجان‌انگیزی را ایجاد می‌کند و مانور دادن با آن راحت‌تر است. این خودروی عالی در فرانسه موجود بود و در اروپا نیز عرضه شد، ولی پس از اعلام ورشکستگی در نوامبر ۲۰۱۳ از بازار خارج شد.

۱۰. اِلبیل نور بادی کپ (ElBil Norge Buddy Cab)

البیل نور بادی کپ یکی از کوچکترین ماشین‌های جهان

البیل نور بادی کپ یک اتومبیل نروژی برقی است که در ۱۸ کشور تولید و عرضه شده است. این خودروی دودَره و سه‌نفره در نسل سوم خود قرار دارد و اتومبیلی هوشمند و ظریف است که به زیبایی ساخته شده است. آخرین نسل آن، که در سال ۱۹۹۱ ساخته شده، کِوِت (Kewet) نام دارد.

حتما بخوانید: بهترین شاسی‌بلندهایی که در بازار ایران می‌درخشند

۱۱. پیل پی ۵۰ (Peel P50)، کوچکترین ماشین دنیا

پیل پی ۵۰ یا P50 یکی از کوچکترین ماشین‌های جهان

پیل پی ۵۰، آخرین مورد از فهرست کوچکترین ماشین‌های جهان ما و شاید جالب‌ترین مورد آن باشد، زیرا کتاب رکوردهای جهانی گینس در سال ۲۰۱۰ آن را به‌عنوان «کوچکترین خودروی تولیدی جهان» به رسمیت شناخت. پیل پی ۵۰ یا به‌اختصار P50 به‌عنوان کوچک‌ترین خودروی تولیدی در تاریخ جهان شناخته می‌شود. البته این خودرو یکی از کُندترین، کم‌توان‌ترین و کم‌مصرف‌ترین خودروها نیز به‌شمار می‌رود که با آن رسیدن به بیش از ۱۰۰ مایل بر گالن یا طی مسافت ۱۶۱ کیلومتر با ۳٫۷۸ لیتر بنزین امکان‌پذیر است.

P50 توسط شرکت مهندسی پیل (Peel Engineering Company) واقع در جزیره مَن (Man) تولید شده است. این شرکت تولیدکننده خودرویی با نام پیل ترایدنت (Peel Trident) نیز هست که از P50 کمی بزرگ‌تر است. P50 ابتدا در سال ۱۹۶۲ عرضه شد و فروش آن تا سال ۱۹۶۵ ادامه داشت. در سال ۲۰۱۱ تولید P50 و ترایدنت در شرکت مهندسی پیل در دو نسخه بنزینی و برقی از سر گرفته شد.

دو نسل P50، یعنی نسلی که در دهه ۱۹۶۰ تولید شده و نسل مدرن که تولید آن از سال ۲۰۱۱ آغاز شده، از بیرون تقریبا یکسان به نظر می‌رسند، ولی وقتی به داخل و موتور آنها نگاه می‌اندازید، متوجه تفاوت‌هایشان می‌شوید. وقتی این اتومبیل در سال ۱۹۶۲ عرضه شد، نخستین نسخه آن با موتور تک‌سیلندر DKW ۴۹ سی‌سی کار می‌کرد و توانایی حرکت با سرعت ۶۰ کیلومتر بر ساعت را داشت و به‌عنوان اتومبیلی با فضای کافی برای یک نفر و یک کیسه خرید معرفی شد. جالب است که رانندگی با این اتومبیل کوچک در بریتانیا و ایالات متحده کاملا قانونی است.

سخن پایانی

در اینجا با کوچکترین ماشین‌های جهان آشنا شدیم. ماشین‌هایی که کم‌مصرف و بهینه هستند و فضای کمی را اشغال می‌کنند. با توجه به معضلات آلودگی هوا، ترافیک و خودروهای تک‌سرنشین فراوانی که خیابان‌ها را شلوغ کرده‌اند، توجه بیشتر به ماشین‌های کوچک ضروری به نظر می‌رسد. شاید برای هر خانواده یکی از این خودورها لازم باشد تا در کنار خودرویی که برای سفرها و رفت‌وآمدهای خانوادگی استفاده می‌کنند، خودرویی نیز برای رفت‌وآمدها و کارهای تک‌نفره داشته باشند. نظر شما چیست؟ خوشحال می‌شویم که دیدگاهتان را با ما در میان بگذارید.

منبع silodrome stunningautos
ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. کوثر محبی
    کوثر محبی می گوید

    پیل بی ۵۰ بهترین نوع خودرو هست اگه سعی شود یکم سرعت را افزایش دهند ولی سوال اینجاست که چرا در ایران از این مدل خودرو تولید نمی شود همچون موتور که سه چرخ داشته باشه و یه اتاقک

  2. شیده
    شیده می گوید

    سلام. ای کاش توی ایران هم از این خودروهای کوچیک ساخته میشد. برای استفاده ی درون شهری خیلی عالی هستن.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.