اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

خودروهای بازی GTA از کدام خودروهای واقعی الهام گرفته‌ شده‌اند؟

جی‌تی‌ای (GTA)؛ سه حرفی که در کنار هم بازی جذاب و خاطره‌انگیزی را تداعی می‌کنند که تمام بچه‌های علاقه‌مند به بازی‌های ویدیویی در اواخر دهه ۲۰۰۰ و اوایل ۲۰۱۰ حسابی با آن خاطره دارند. جی‌تی‌ای که مخفف عبارت ماشین دزدی بزرگ (Grand Theft Auto) است، محصولی از شرکت راک‌استار است. این بازی از نوع محیط‌باز است و در آن شما به‌عنوان بازیکن آزادید هر جا دوست دارید بروید و هر کاری که دوست دارید، انجام دهید. بااین‌حال، جالب اینجاست همه کسانی که این بازی را دوست دارند، بیشتر از انجام مأموریت‌ها، عاشق رانندگی با ماشین‌ها و سایر وسایل نقلیه داخل بازی هستند. در جی‌تی‌ای می‌توانستید هر ماشینی را که دوست دارید انتخاب کنید، راننده‌اش را از آن بیرون بکشید، با آن رانندگی کنید و درعین‌حال از آهنگ‌های جذاب رادیو لذت ببرید.

اما در این مطلب می‌خواهیم درباره حقیقتی صحبت کنیم که شاید باورتان نشود. هیچ‌کدام از ماشین‌هایی که در جی‌تی‌ای سوار می‌شدید، در دنیای واقعی وجود خارجی ندارند! می‌دانم حاضرید قسم بخورید ماشینی که در پارکینگ دیاز بود لامبورگینی بود یا مطمئنید بارها فراری و استون مارتین را در خیابان‌ها دزدیده‌اید، اما این‌طور نیست. بیایید ببینیم در این بازی جذاب چه خبر بوده است.

چرا خودروهای استفاده‌شده در جی‌تی‌ای خودروهای واقعی نیستند؟

برخلاف بازی‌هایی مانند نید فور اسپید (Need For Speed) و فورزا هاریزون (Forza Horizon)، راک‌استار هرگز از خودروهای واقعی در این بازی استفاده نکرد. چرا؟ به دو دلیل.

اول اینکه مجوز استفاده از خودروهای واقعی در یک بازی ویدیویی بسیار گران‌قیمت است و اگر راک‌استار می‌خواست برای آن همه خودروی متنوع در این بازی مجوز بگیرد، ورشکست می‌شد. دوم اینکه هیچ‌کدام از خودروسازان حاضر نبودند به بازی‌ای مانند جی‌تی‌ای که پر از خشونت و موارد غیراخلاقی بود و جرم‌های زیادی در آن اتفاق می‌افتاد، مجوز استفاده از خودروهایشان را بدهند. به همین دلیل در این بازی هرگز نشانی از فورد موستانگ، تویوتا سوپرا و حتی لامبورگینی گالاردو نمی‌بینید. در عوض تمام وسایل نقلیه نام‌ها و طرح‌های خنده‌داری دارند و تقلیدی از همتایان واقعی خود هستند.

حتما بخوانید: پشت لوگوی معروف‌ترین ماشین‌های دنیا چه خبر است؟

خودروهای جی‌تی‌ای از کدام خودروهای واقعی الهام گرفته شده‌اند؟

در ادامه ۱۸ مورد از خودروهایی را که در سری‌های مختلف جی‌تی‌ای وجود دارند، معرفی کرده‌ایم. در هر مورد ابتدا نام خودروی درون بازی و در کنار آن نام خودرویی را که بیشترین شباهت را به آن دارد نوشته‌ایم.

۱. چیتا – فراری تستاروسا

چیتا یک ابرخودروی دودَر است که با موتور ۸ ولتی کار می‌کند. در جی‌تی‌ای ۳ و وایس سیتی (Vice City)، بارها باید با آن برخورد کرده باشید. کنترل این ماشین بسیار راحت بود و سرعت بالایی داشت. چیتا را در واقع از روی فراری تستاروسا (Testarossa) طراحی کرده‌اند.

۲. بولت – فورد جی تی

بولت (Bullet) یک ابرخودرو با موتور وسط است که شباهت زیادی به فورد جی‌تی (GT) دارد. از موتور ۶ ولتی استفاده می‌کند و از نوع دیفرانسیل عقب است. بولت با وجود سرعت فوق‌العاده بالا و شتاب خارق‌العاده‌ای که دارد یکی از ابرخودروهایی است که می‌توانستید به‌راحتی آن را در بازی کنترل کنید. بااین‌حال به‌شدت مستعد آسیب بود و اگر می‌خواستید از دست پلیس فرار کنید و آنها به شما شلیک می‌کردند، سریع منفجر می‌شد.

این ماشین به‌طور کلی در بیشتر نسخه‌های جی‌تی‌ای به‌عنوان خودرویی توانمند باقی ماند، اما سریع‌ترین خودروی این بازی به شمار نمی‌رود.

۳. مایباتسو – میتسوبیشی و دایهاتسو

مایباتسو (Maibatsu) یک خودروساز ژاپنی در فرنچایز جی‌تی‌ای است. البته خودروهای آن در هیچ‌کدام از نسخه‌های قبل از جی‌تی‌ای ۵ ظاهر نمی‌شوند، اما تبلیغات آن با ماهیت طنزآمیز دارد از رادیوی خودروها در بازی پخش می‌شود. نام مایباتسو تلفیقی از میتسوبیشی و دایهاتسو است اما به نظر می‌رسد بیشتر روی میتسوبیشی تمرکز دارد.

۴. توریسمو – فراری اف ۴۰

یکی دیگر از ابرخودروهای ۶ ولتی موتور وسط که نه‌تنها می‌توانست بسیار سریع حرکت کند، عملکرد بسیار خوبی هم داشت. به‌طورکلی توریسمو (Turismo) یکی از بهترین ابرخودروهایی است که می‌توانستید در سری‌های جی‌تی‌ای آن را پیدا کنید. این ماشین می‌توانست به سطوح خطرناکی از سرعت بیشینه بدون نیتروژن برسد و رانندگی با آن بسیار جالب بود. توریسمو به‌وضوح شبیه فراری F40 طراحی شده است.

۵. اُبی ۹F – آئودی R8

یکی از رایج‌ترین خودروهای اسپرت در لوس سانتوس، ابی (Obey 9F) است که در فرم‌های کوپه و کانورتیبل وجود دارد و کاملا به آئودی R8 شبیه است.

این ماشین دونفره موتور وسط مانند آئودی R8 دریچه‌های هوای جانبی دارد و جزئیات داخلی آنها هم مشابه است. لوگوی آن هم از چهار دایره تو در تو تشکیل شده است که دیگر نیازی به گفتن نیست که از لوگوی آئودی الهام گرفته است.

تفاوت این دو در چراغ‌هایشان است. چراغ طراحی‌شده ابی بیشتر شبیه فراری است. چرخ‌های آن هم بیشتر به فراری ۴۵۸ شبیه است تا آئودی R8.

۶. دیوباچی رپید جی تی – استون مارتین ونتیج

دیوباچی (Dewbauchee) یکی از خودروسازان حاضر در بازی جی‌تی‌ای است که ویژگی‌های خودروهایش به ویژگی‌های ماشین‌های استون مارتین بریتانیایی شباهت دارد. رپید جی‌تی (Rapid GT) از آن ماشین‌هایی است که به‌وفور در خیابان‌های جی‌تی‌ای می‌بینیم. در دو مدل کوپه و کانورتیبل وجود دارد. چراغ‌های جلویی آن از روی پورشه کاررا جی تی (Porsche Carrera GT) و اگزوز دوتایی آن از روی فراری کالیفرنیا طراحی شده است.

۷. اوبرماخت سنتینل – بی‌ام‌و سری ۳

اوبرماخت (Ubermacht) یک شرکت خودروسازی آلمانی در جی‌تی‌ای است که به‌وضوح یادآور بی‌ام‌و است. یکی از متداول‌ترین اوبرماخت‌هایی که در این بازی می‌بینیم سنتینل (Sentinel) است که شباهت زیادی به بی‌ام‌و سری ۳ دارد.

این ماشین را هم به دو صورت کوپه و کانورتیبل پیدا می‌کنید. البته سنتینل در بازی‌های قبل از جی‌تی‌ای ۵ هم حضور داشته است.

۸. اینفرنوس کلاسیک – لامبورگینی دیابلو

اینفرنوس کلاسیک (Infernus Classic) مجموعه کاملی از ابرخودروهای دهه نود میلادی را تداعی می‌کند. ظاهر کلی این ماشین شبیه لامبورگینی دیابلو است، با همان شیشه‌های شیب‌دار با زاویه‌های تیز، درهای شکاف‌دار، چراغ‌های جلو و چرخ‌هایی که رینگ‌های آن درست شبیه در یک فلفل‌دان است!

چراغ‌های دایره‌ای جلوی آن شبیه فراری F50 هستند و جلوپنجره آن از فراری تستاروسا الهام گرفته است.

۹. لامپاداتی تایگون – د توماسو پی ۷۲

لامپاداتی به زبان ایتالیایی یعنی «برنزه‌شده با نور خورشید». لامپاداتی در بازی جی‌تی‌ای ۵ سازنده خودروهای اسپرت است.

بهترین خودروی این شرکت تایگون است که ابرخودرویی است دو نفره و کلاسیک با بدنه‌ای زیبا و قیمت آن هم بسیار بالاست.

این خودرو شباهت زیادی به د توماسو پی ۷۲ (De Tomaso P72) دارد. فضای داخلی آن بسیار زیباست و درهای آن شبیه در ماشین استون مارتین والکیری (Aston Martin Valkyrie) است.

۱۰. دیوباچی GB700  – استون مارتین DB5

تردیدی نیست که این خودرو کاملا شبیه استون مارتین DB5 است. این خودرو به مسلسل، سپر ضدگلوله جمع‌شونده و البته صندلی پران (ejector seat) مجهز است. متأسفانه اسلحه و ابزارهایی که این خودرو دارد صرفا در چند تا از مأموریت‌های جی‌تی‌ای ۵ در اختیارتان قرار می‌گیرد و بعد از آن دیگر به آنها دسترسی نخواهید داشت.

فضای داخلی این ماشین از چوب و چرم درست شده است و موتور ۱۲ ولتی دارد که دو برابر سیلندرهای استون مارتین DB5 است.

حتما بخوانید: دوزیست‌های دوست‌داشتنی؛ از جاده تا دریا با خودروهای آبی‌-خاکی

۱۱. گروتی کربونیزاره – فراری اف ۱۲

طراحی گروتی کربونیزاره (Grotti Carbonizzare) از برخی زوایا کاملا شبیه فراری F12 است، اما از برخی جهات، مخصوصا عقب آن که حالتی زاویه‌دار دارد به استون مارتین زاگاتو شبیه است.

برخی قسمت‌های این ماشین شبیه فراری کالیفرنیا و آلفارومئو ۸C است. چراغ‌های جلو که کاملا به لامبورگینی گالاردو شباهت دارند.

۱۲. فیستر کامِت S2 – پورشه ۹۱۱

فیستر در جی‌تی‌ای ۵ برندی است که به‌شدت تحت‌تأثیر پورشه قرار دارد. طراحی سپر آن بیشترین شباهت را به پورشه دارد.

فیستر کامت اس ۲ (Pfister Comet S2) شبیه آخرین نسل پورشه ۹۱۱ است، این را از چراغ‌های دایره‌ای گرفته تا اگزوز چهارتایی و نیز دم پشت آن می‌توان دریافت.

البته فضای داخلی آن هم به پورشه ۹۱۱ شباهت دارد. نکته جالب اینجاست که این ماشین در دنیای خیالیِ جی‌تی‌ای به‌طور قابل‌توجهی گران‌تر از پورشه ۹۱۱ در زندگی واقعی است!

۱۳. کویل ولتیک – تسلا رودستر

کویل (Coil Voltic) برای جی‌تی‌ای همان تسلای دنیای واقعی ماست. ولتیک از اولین نسل تسلا رودستر در سال ۲۰۰۸ الهام گرفته است که خودش هم با توجه به لوتوس اِلیس S2 ساخته شده بود.

چرخ‌ها و چارچوب ولتیک از روی لوتوس طراحی شده است، درحالی‌که پیشرانه الکتریکی، شتاب و نشان آن یادآور تسلا است.

البته جی‌تی‌ای برای اشاره به اسپیس ایکس (SpaceX)، شرکت فضایی ایلان ماسک، راکت ولتیک را هم ارائه داده است، ماشین موشکی قدرتمندی که به تسلا رودستر شبیه است.

۱۴. کویل رایدن – تسلا مدل S

چراغ‌های جلوی کویل رایدن کمی به فورد شبیه هستند، اما بقیه قسمت‌های این خودرو از روی تسلا مدل S طراحی شده‌اند.

رایدن مانند بیشتر خودروهای تسلا مدل S دارای سیستم چهار چرخ متحرک هستند و پیشرانه‌ای دو موتوره آن را هدایت می‌کند.

چراغ‌های عقب شبیه استون مارتین است و جلو پنجره‌اش شبیه جگوار است. در داخل کابین هم صفحه لمسی آن شبیه تسلاست.

۱۵. پروجن GP1 – مک لارن فرمول یک

پروجن GP1 از چراغ‌های جلو گرفته تا نمای روبه‌رویی، دریچه هوای روی سقف و چهارچوب پهن آن، تا حد زیادی به ابرخودروی مک لارن F1 شباهت دارد.

این خودرو که در جی‌تی‌ای ۵ آن را می‌بینیم، فاقد صندلی راننده در وسط و طراحی سه سرنشین مک لارن فرمول یک است، اما داشبورد و کنسول آن شباهت زیادی به این ماشین دارد.

محفظه موتور آن از روی ماشین‌های فرمول یک طراحی شده است و موتورش مانند موتور بی‌ام‌و ۶٫۱ لیتری و ۱۲ ولتی است.

درهای لولایی عمودی آن مانند ماشین‌های فرمول یک باز می‌شوند، اما دارای مجموعه‌ای از خطوط افقی است که باعث می‌شود تفاوت‌هایی با مک لارن داشته باشد.

حتما بخوانید: ۸ واقعیت عجیب در دنیای خودروها که بعید است شنیده باشید

۱۶. ترافید نرو – بوگاتی شیرون

ترافید نرو (Truffade Nero) یکی از برترین ابرخودروهای جی‌تی‌ای است که به‌وضوح از بوگاتی شیرون الهام گرفته شده است. روی طراحی آن تغییر چندانی اعمال نکرده‌اند، به جز اینکه چراغ‌های جلوی آن از بوگاتی کوچک‌تر هستند و اگزوزهای دوگانه و بلند آن به فورد جی‌تی شباهت دارند.

حتی جزئیاتی مانند موتور ۱۶ واتی آن و نیز فضای داخلی کابین به‌کلی شبیه بوگاتی است.

۱۷. پگاسی زنتورنو – لامبورگینی سستو المنتو

پگاسی زنتورنو (Pegassi Zentorno) از نظر طراحی شباهت زیادی به خودروی لامبورگینی سستو المنتو (Lamborghini Sesto Elemento) دارد که جزو نادرترین خودروهای دنیا است و فقط ۲۰خودرو از آن در بین سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۲ تولید شده بود.

با اینکه این خودرو بدون تردید به لامبورگینی شباهت دارد، اما ویژگی‌های برخی خودروهای دیگر مانند وننو، هوراکان و آونتادور که ابرخودروساز ایتالیایی است در طراحی آن به کار گرفته شده‌اند.

موتور این ماشینِ چهار چرخ متحرک، ۱۰ ولتی است. نمای داخلی آن هم به لامبورگینی شباهت دارد و طراحی اگزوزهای بزرگ آن هم از همین خودرو الهام گرفته شده است.

۱۸. کویل سیکلون – ریماک کانسپت وان

این‌طور نیست که همه خودروهایی که کویل ارائه می‌دهد، شبیه تسلا باشند. این یکی ابر خودرویی الکتریکی است که به خودروی ریماک کانسپت وان که سازنده آن ریماک اهل کرواسی است شباهت دارد. این خودرو جزو نادرترین خودروهای جهان است و فقط ۸ عدد از آن تولید شده است.

این ماشین در ۲ ثانیه از ۰ به ۱۰۰ می‌رسد و به همین دلیل یکی از سریع‌ترین خودروهای جی‌تی‌ای محسوب می‌شود.

حالا شما بگویید

آیا قبلا جی‌تی‌ای بازی کرده‌اید؟ کدام یک از ماشین‌ها را بیشتر می‌پسندیدید، ماشین‌هایی را که در مأموریت‌ها استفاده می‌کردید یا ماشین‌های خیابان را؟ دیدگاه‌هایتان را با سایر گیمرها به اشتراک بگذارید.

/blog/real-life-vehicles-gta/amp/
دنیای خودرو
کارشناسی رنگ،بدنه،فنی و بیش از 430 نقطه در خودرو
ثبت درخواست
نظرات (0)
نظر بدهید