جزئیات مرتبط با آزادسازی قیمت خودروهای تولید داخل

0 1,686

سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران طرحی را با هدف آزادسازی قیمت خودروهای تولید داخل به شورای رقابت پیشنهاد داده است. این طرح همچنین از حمایت خودروسازان نیز برخوردار است و پیش از این توسط آن‌ها به شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا ارسال شده است.

نکته قابل‌توجه آن است که این آزادسازی شامل تمامی خودروها نشده و تنها ۴۵ درصد از محصولات داخلی را شامل می‌شود. مطابق با این طرح از این پس قیمت دست‌کم ۱۰ خودرو کم‌تیراژ مونتاژی و تولید داخل؛ که بیشتر شامل خودروهای چینی و برخی محصولات جدید خودروسازان است؛ در شرکت‌های خودروسازی تعیین می‌شود. شورای رقابت نیز در تعیین ضوابط قیمت‌گذاری ‌خودروهای قدیمی پرتیراژ و انحصاری ایران‌خودرو و سایپا ورود پیدا خواهد کرد.

آزادسازی قیمت خودروهای تولید داخل در شورای هماهنگی اقتصادی

براساس اطلاعات بدست آمده طرح آزادسازی ۴۵ درصد بازار خودرو در ۲ نهاد شورای رقابت و شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران سه‌قوه به‌طور همزمان در حال پیگیری است. علاوه‌بر این موضوع، شورای‌عالی به موضوع اصلاح شیوه قیمت‌گذاری خودرو نیز ورود پیدا کرده است و در حال بازبینی یک بسته جدید است. مطابق با این بسته ۴ محور کلی رشد ۵۰ درصدی تیراژ، اصلاح شیوه قیمت‌گذاری، پرداخت تسهیلات به‌ خودروسازان و همچنین تامین ارز موردنیاز صنعت خودرو تغییراتی را تجربه خواهند کرد.

آزادسازی قیمت خودروهای تولید داخل

احتمال تغییر قیمت کارخانه‌ای برخی خودروها تا پایان هفته

با توجه به گفته‌های دبیر انجمن قطعه‌سازان آزادسازی قیمت برخی از خودروهای داخلی می‌تواند به جبران زیان خودروسازان و افزایش تیراژ تولید منجر شود.

مازیار بیگلو با اشاره به آزادسازی قیمت خودروهای داخلی گفت: «قیمت ۴۵ درصد خودروهای موجود در بازار خارج از شورای رقابت و در هیأت مدیره شرکت‌های خودروساز تعیین و قیمت ۵۵ درصد دیگر نیز توسط شورای رقابت مشخص می‌شود. با این روند قیمت خودروهای پر تیراژ مانند تیبا، پژو۴۰۵، پژو پارس و برخی انواع سمند در شورای رقابت تعیین خواهد شد.»

بیگلو از احتمال تغییر قیمت‌گذاری کارخانه‌ای خودروها تا پایان هفته جاری خبر داده و گفت: «اگر بسته اصلاح صنعت خودرو تایید شود و نظر هر دو نهاد حاکمیتی مثبت اعلام شود، احتمالا تا پایان این هفته تغییراتی در قیمت‌ها رخ خواهد داد.»

حتما بخوانید: راهنمای خرید خودرو دست دوم و آنچه باید بدانید

promotion banner

تندتر شدن شیب کاهش قیمت خودرو

در حالی که احتمال آزادسازی قیمت خودروهای تولید داخل در حال قوت گرفتن است، شیب کاهش قیمت محصولات در بازار آزاد نیز در حال تندتر شدن است. در حال حاضر سمند  LX با قیمت ۱۷۱ میلیون، سمند EF7 با قیمت ۱۸۲ میلیون، سمند دوگانه‌سوز با قیمت ۲۱۱ میلیون، پژو ۴۰۵ جی‌ال‌ایکس با قیمت ۱۷۴ میلیون، پژو پارس TU5 با قیمت ۲۳۲ میلیون، پژو ۲۰۶ با قیمت ۱۷۸ میلیون، پژو ۲۰۶ با قیمت ۲۴۲ میلیون، دنا معمولی تیپ‌یک با قیمت ۲۴۲ میلیون تومان داد و ستد می‌شود. همچنین نرخ پراید ۱۳۱ بین ۹۹ تا ۱۰۰ میلیون و پراید ۱۳۲ در محدوده ۱۰۲ میلیون تومان اعلام شده که در هر دو مدل نیز شاهد کاهش یک تا ۲ میلیون تومانی قیمت هستیم.

خرید و قیمت خودروی دست دوم و کارشناسی شده

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.