شیب نزولی قیمت‌ خودروها تا کجا ادامه خواهد یافت؟

0 5,303

کاهش بهای ارز در طی روزهای گذشته سبب شده که دوباره قیمت خودرو در دی ماه سال ۹۹ شیب نزولی به خود بگیرد. شیبی که اتفاقا انتظار می‌رود به مسیر خود ادامه داده و حتی دور از انتظار نیست که قیمت‌ها به ۲۰ روز قبل و زمانی که دستورالعمل شورای رقابت اعلام شد برگردد.

تا همین چند هفته پیش این فروشندگان بودند که بهای خودرو را در بازار آزاد تعیین می‌کردند، اما حالا با در نظر گرفتن کاهش قیمت لحظه‌ای دلار به نظر می‌رسد این خریداران هستند که تعیین‌کننده بهای نهایی خودروها هستند. با کاهش بهای لحظه‌ای دلار خریداران خودرو ترجیح می‌دهند که صبر کنند تا نرخ دلار ثابت شده و سپس خرید خود را انجام دهند.

کاهش دوباره قیمت خودرو دی ۹۹

چرا انتظار می‌رود قیمت‌ها بیشتر کاهش یابد؟

نباید این نکته را نادیده گرفت که حجم تولید خودروسازان نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته چیزی بین ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش یافته است، اما قیمت‌ها قابل مقایسه با آن زمان نیست. همین موضوع به تنهایی نشان می‌دهد که قیمت‌ها در بازار آزاد کاملا غیرمنطقی و حبابی است و باید شکسته شود.

در بازاری که مصرف‌کننده نهایی دیگر توانی برای خرید خودرو ندارد طبیعی است که انتظار کاهش قیمت خودرو را داشته باشیم. این استدلال به خصوص در دی ماه سال جاری و با در نظر گرفتن سیاست‌گذاری جدید شورای رقابت برای قیمت‌گذاری خودروها خود را به خوبی نشان داده است.

از یک طرف نبود توان خرید سبب شده که بازار خودرو در یک رکود انقباضی فرو رود و از طرف دیگر بهای دلار نیز در حال کاهش است. به‌علاوه توان تولید خودروسازان نیز افزایش یافته است. عوامل فوق انتظار کاهش بیشتر بهای خودرو را به وجود آورده‌اند.

حتما بخوانید: نحوه تشخیص ماشین چپی چگونه است؟

کاهش دوباره قیمت خودرو در دی ماه ۹۹ سبب شده که جذابیت بازار خودرو برای دلالان و سوداگران بیش‌ازپیش کمتر شود. از بین رفتن رانت موجود در بازار خودرو سبب خواهد شد که سودجویان هرچه سریعتر از بازار خودرو مهاجرت کنند. در صورتی که قیمت‌ها در بازار خودرو واقعی شوند نه تنها مصرف‌کننده واقعی که حتی تولیدکننده نیز از شرایط به وجود آمده سود خواهد برد.

خرید و قیمت خودروی دست دوم و کارشناسی شده

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.