اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

نقد و بررسی کامل خودروی شاهین سایپا و بازار آن

خودروی شاهین از تولیدات سایپاست. نام دیگری هم دارد: رهام. سایپا تلاش کرده که با عرضه این محصول به بازار، خودرویی تحویل بدهد که ایمنی خوبی دارد و از نقطه‌نظر ظاهر و توانمندی فنی ارزشمند است. اما آیا به هدف خود رسیده است؟ اجازه بدهید که با بررسی خودروی شاهین به این پرسش پاسخ بدهیم. آماده‌اید؟

 نقد و بررسی خودروی شاهین

نام این خودرو از نام پرنده‌ای ایرانی گرفته شده است. اما چرا؟ شاهین گونه‌ای از پرنده‌های در حال انقراض در طبیعت ایران است. خودروسازان سایپا مدعی‌اند که ظاهر این محصولشان از پرنده مذکور الهام گرفته شده است. در واقع، این خودرو در ابتدا همان رهام نام داشت اما سازمان محیط‌زیست پیشنهادِ گذاشتن نام شاهین را مطرح کرد و البته پیشنهادش هم پذیرفته شد. به نظرتان واقعا ظاهر خودروی شاهین به این پرنده شبیه است یا خیر؟

از مبحث نام‌گذاری که بگذریم، باید وارد جزئیات و کلیاتی شویم که شاهین را بهتر به ما می‌شناسانند. این خودرو سدانی است که در مقایسه با موارد تقریبا هم‌رده‌ای مانند تیبا یا ساینا برتری‌هایی دارد. مزیت رقابتی برجسته‌ای که سایپا برای تمایز این محصول با موارد دیگر مطرح می‌کند، ایمنی بالاست. در ادامه به این موضوع هم بیشتر می‌پردازیم.

بررسی ماشین شاهین سایپا

بررسی خودروی شاهین نشان می‌دهد که قرار بود این محصول بر روی پلت‌فرم اصلاح‌شده تویوتا پاریس با پیشرانه H300 و گیربکس شش‌سرعته اتوماتیک جدید عرضه شود. اما تحریم‌ها و مشکلات ناشی از آن‌ها چنین چیزی را ادامه‌دار نکرد و باعث شد که شاهین سایپا با پلت‌فرم SP100 باقی بماند.

مشکلات تحریمی فرایند تولید شاهین را با مخاطرات و تغییرات زیادی همراه کرد. از ویژگی‌هایی که مشکلات جانبی باعث شکل‌گیری‌شان در این خودرو شدند، باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • موتور اصلاح‌شده M15 که با تجهیز M15TC نامیده می‌شد.
  • گیربکس ۵سرعته دستی با ضرایب اصلاح‌شده.

مشخصات ظاهری خودروی شاهین

سایپا نسبت به هم‌تایان و هم‌رده‌های خود مانند تیبا ظاهر مطلوب‌تری دارد و البته طرفداران خوبی هم در بازار دارد. استحکام بدنه این خودرو خوب ارزیابی می‌شود، جادار است و کابین آن طراحی خوبی دارد.

شاهین از نظر ظاهری هم می‌تواند نسبت به هم‌تایانش چند گام جلوتر بایستد. از روش‌های نسبتا به‌روز دنیا برای طراحی آن استفاده شده است و مانند محصولات دیگر سایپا و ایران‌خودرو نیست که بیشتر از طراحی‌های دهه ۹۰ پیروی می‌کنند. خطوط به‌کاررفته در طراحی بخش‌های مختلف جذاب‌اند و اگر رینگ‌ها کمی بزرگ‌تر بودند، امکان این فراهم می‌شد که از ظاهر این خودرو، به‌عنوان نمونه‌ای امروزی نام ببریم.

دقت کنید که چراغ‌های عقب مشکلاتی دارند. شکل هندسی‌شان بیش از حد ساده و نامتناسب است. در هر حال، ظاهر شاهین قابل‌قبول است و خودروی استانداردی به‌شمار می‌رود.

طراحی داخلی خودروی شاهین

مواد به‌کاررفته برای اتاقک داخلی خودرو نسبت به هم‌تایانش یعنی تولیدات دیگر سایپا از مرغوبیت بیشتری برخوردار است. طراحی صندلی‌ها و فضا هم رفاه را برای سرنشینان بزرگسال به‌طور کامل فراهم می‌کند.

صندوق عقب شاهین هم به‌اندازه کافی جا دارد و برای خانواده‌ها و اشخاصی که زیاد به مسافرت می‌روند، گزینه خوبی به‌شمار می‌رود. فضای صندوق این خودرو در حدود ۴۲۰ لیتر است. یکی از دلایل استقبال خریداران ایرانی از این خودرو، همین جاداربودن کابین و صندوقش است.

در خودروی شاهین سیستم مولتی‌مدیا هم تعبیه شده و همین عاملی است بر ارتقای ظاهر داخل کابین آن. غربیلک فرمان خودرو حالت سه شاخه دارد. باید بدانید که این خودرو با تمام برتری‌هایی که نسبت به تیبا یا ساینا دارد، باز هم در ابعاد بین‌المللی درخشان نیست و مثلا در خصوص طراحی داخلی نمی‌توان گفت که طراحی و متریال به‌کاررفته در حد استانداردهای جهانی مرغوب هستند.

تجربه رانندگی خودروی شاهین

سواری با این خودرو مطلوب است. علت سواری خوب و راحتی کابین، هم ریشه در فرمان برقی آن دارد و هم صندلی‌های راحتی که رفاه خوبی برای سرنشینان به‌همراه می‌آورند. البته دقت کنید که با خودرویی در حد استانداردهای به‌شدت قوی بین‌المللی روبه‌رو نیستیم. مثلا در زمینه نرمی و ارگونومیک‌بودن صندلی‌ها جای ارتقای بسیار زیادی وجود دارد.

پس جای تعجب ندارد که در رانندگی سریع و دورهای بالای موتور، صدای پیشرانه زیاد است و تجربه خوشایندی در سواری برای راننده و سرنشینان رقم نمی‌خورد. شاهین فاقد سیستم کنترل کشش و پایداری است؛ بنابراین در مسیرهای لغزنده نمی‌تواند چسبندگی و پایداری ایدئالی از خود نشان بدهد.

فاصله محوری خودرو زیاد است و اگر سیستم مذکور برایش تعبیه می‌شد، تجربه رانندگی برای راننده و سرنشینان به شکل قابل‌ملاحظه‌ای ارتقا پیدا می‌کرد.

حضور در بازار

شاهین از خودروهای خوب بازار ایرانی است و طرفدارانی هم دارد. فروش آن در بازار مطلوب به نظر می‌رسد. جاداربودن کابین، نرم‌بودن سواری و آپشن‌های متعدد خریداران ایرانی را راضی نگه داشته است.

حتما بخوانید: فول آپشن‌ترین خودروهای داخلی که می‌توانید روی امکانات‌شان حساب کنید

مشخصات فنی خودروی شاهین

شاهین سایپا خودرویی است با پیشرانه m15 تیبا که با سامانه پرخوران توربوشارژ، آن را مجهز کرده‌اند. این خودرو از دل پیشرانه‌ای هشت‌سوپاپ که حجمی ۱٫۵ لیتری دارد، توانی برابر با ۱۰۸ اسب بخار تولید می‌کند. ضمن اینکه گشتاور مطلوب آن هم ۱۶۵ نیوتن است. مشخصات فنی شاهین را با هم مرور کنیم:

  • موتور: چهارسیلندر-توربوشارژ-هشت‌سوپاپ ۱.۵ لیتری؛
  • گیربکس: پنج‌سرعته دستی؛
  • توان خروجی: ۱۰۸ اسب بخار / ۱۶۵نیوتن متر؛
  • شتاب ۰-۱۰۰: حدود ۱۵تا ۱۶ثانیه؛
  • سرعت نهایی: ۱۹۰کیلومتر برساعت؛
  • مصرف سوخت: حدود ۷.۵ لیتر در ۱۰۰کیلومتر؛
  • وزن: ۱۲۶۰کیلوگرم؛
  • ابعاد (میلی متر) :  ۴۴۶۰طول- ۱۷۶۸عرض- ۱۵۰۱ارتفاع-  ۲۶۵۰ فاصله محوری.

امکانات خودروی شاهین

در بررسی ماشین شاهین سایپا به این نکته می‌رسیم که امکانات و آپشن‌های رفاهی مناسبی دارد. از جمله امکانات آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو؛
  • کیسه هوای پرده‌ای؛
  • سیستم صوتی مجهز به نمایشگر هفت‌اینچی؛
  • سیستم استارت و ورود بدون کلید؛
  • دکمه‌های کنترلی روی فرمان؛
  • سانروف؛
  • کروز کنترل؛
  • استارت دکمه‌ای؛
  • سیستم کنترل باد چرخ‌ها؛
  • فرمان برقی؛
  • سیستم روشنایی در روز؛
  • حس‌گر و دوربین دنده‌عقب؛
  • تهویه اتوماتیک.

قیمت و رقبا

قیمت خودروی شاهین در حوالی مهرماه سال ۱۴۰۰، از سوی کارخانه مبلغ ۲۹۱ میلیون و ۸۰۰هزار تومان اعلام شده است. این خودرو نسبتا محبوب است و به‌واسطه ظاهر خوبی که دارد، موردپسند خریداران ایرانی قرار می‌گیرد. از رقبای تقریبا هم‌رده آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برلیانس H330؛
  • رنو تندر پلاس؛
  • پژو پارس اتوماتیک؛
  • دناپلاس توربو؛
  • تارا؛
  • پژو ۲۰۷i.

اما شاهین از چه نظر از رقبایش پیشی می‌گیرد؟ در درجه نخست می‌توان به ظاهرش اشاره کرد که از لحاظ طراحی مدرن‌تر است. نکته بعدی که باعث تمایز تقریبی این خودرو از رقیب‌ها می‌شود، امنیت است. این خودرو از نظر ایمنی هم بهتر از موارد دیگر بازار عمل می‌کند. آپشن‌های این محصول سایپا هم نسبت به مواردی که در بالا گفته شد، بیشتر است.ضمنا میتوانید برای مشاهده لیست بروز قیمت انواع خودرو داخلی و خارجی به صفحه لیست قیمت خودرو کارنامه مراجعه کنید.

در بررسی خودروی شاهین و مشاهده تست تصادفات آن، مشخص می‌شود که مهندسی شاسی و جنس ورقه‌های به‌کاررفته در خودرو، به‌گونه‌ای است که قدرت مقاومت خوبی در مقابل ضربات مختلف (حتی ضربات جانبی) به‌وجود می‌آورد. آپشن‌های امنیتی این خودرو هم مطلوب‌اند:

  • ترمزهای چهارچرخ دیسکی همراه با سیستم ABS و EBD؛
  • حس‌گر فشار باد چرخ‌ها؛
  • صندلی عقب مجهز به Iso fix؛
  • هشداردهنده‌های صوتی و تصویری بستن کمربند.

حتما بخوانید: معرفی بهترین ماشین‌های ایرانی برای خرید

مزایای کشف‌شده در بررسی خودروی شاهین

از مزایای این خودرو می‌توان به مواردی مانند طراحی بدنه‌اش اشاره کرد. البته اگر بخواهیم که این موضوع را در قیاس با محصولات پیشین سایپا انجام بدهیم، به این نتیجه می‌رسیم که شاهین طراحی خوبی دارد. همان‌طور که پیش‌تر هم در متن گفته شد، در مقیاس و مقایسه جهانی، شاهین سدان چندان چشم‌گیری نیست.

این خودرو ایمنی و آپشن‌های خوبی هم در بازار خودروهای ایرانی دارد. مراکزی که خدمات مربوط به این خودرو را در سراسر کشور ارائه می‌کنند هم پرتعداد هستند و با خرید خوردو از لحاظ خدمات پس از فروش دچار مشکل نخواهید شد.

معایب کشف‌شده در بررسی خودروی شاهین

بدیهی است که هر محصولی مشکلات و ایراداتی هم دارد. در بررسی خودروی شاهین هم نوبت آشنایی با مشکلات این خودروست. برای مثال، متریال داخلی این خودرو در مقایسه با هم‌تایانش مناسب است اما کیفیت آن می‌توانست بسیار بهتر از این‌ها باشد.

پیشرانه توربوی آن هم برای نگهداری زحماتی را به شما تحمیل می‌کند. ضمن اینکه ساختار کلی موتور هشت‌سوپاپ آن می‌توانست مدرن‌تر باشد اما ساختاری قدیمی دارد.

در آخر

با بررسی خودروی شاهین سعی کردیم که یکی از خودروهای محبوب سایپا را بیشتر به شما معرفی کنیم. این خودرو از رقبا و محصولات قبلی سایپا یک سروگردن بالاتر است و اگر خودرویی زیبا و ایمن می‌خواهید، تاحد زیادی می‌توانید رویش حساب کنید. نظرتان چیست؟

/blog/reviewing-shahin-saipa/amp/
راهنمای خرید خودرو
کارشناسی رنگ،بدنه،فنی و بیش از 430 نقطه در خودرو
ثبت درخواست
نظرات (42)
نظر بدهید
  • reza

    کیفیت متریال شاهین واقعا پاینه.هم کیفیت پلاستیک داخل کابین خشک.هم صدای موتور تو کابینه کلا.مانیتوررش هم کلی مشکل داره مخصوصا تو gps همش عقب میمونه.

  • کامبیز

    این ماشین واقعا ارزش خرید دارد . من در چند جا صحبت شده بود میگفتند خوب نیست و بده و فلان . قسم دادم که ایا این حرف را شنیده اند یا خودشان این ماشین را تست کرده اند انها گفتند خیر ما سوار نشدیم ولی میگویند خوب نیست .
    من گفتم من این ماشین را یک سال است دارم خداروشکر عالی بوده .
    مشکل مردم ما اینه هر کی هر چی میشنوه باور میکنه. طرف داخل شاهینو یه نظر فقط دیده میگه ماشین بده
    ما مهندس داریم و انها تخمین قیمت میزنند و قیمت الان کارخانه شاهین ۳۴۴ میلیونه و پرشیا مثلا ۱۸۶ میلیونه . این مهندسها که الکی قیمت کارخانه نمیزنند قطعا شاهین چند برابر با ارزشتر و مدرنتره که قیمتشم بالاتره دیگه این که دیگه حساب کتاب لازم نداره .
    از نطر من ماشین باید خوش رکاب باشه و بنز بدرکاب هم بده . حالا شاید یکی ماشینش بد رکاب بوده که بحثش جداست
    از نظر قدرت کلی موتور فوق العاده شتاب و قدرت حتی با کولر بالاست و این ماشین خیلی سریعه . داخل کابین ممکنه کمی صدای موتور باشه ولی این صدا زیاد با خودروهای هم رده خودش فرقی نداره . دنده ها روان و موتور جون داره . صندلی ها فوق العاده راحتند
    داشبرد را هم سحت گیرها میتونند ببرند بیرون روکش جدید اومده پرسیه اونو بزنن که نرم بشه که از نظر من همین خوشگله سبک پلاستیک خشکه که تو ۲۰۷ هم همینه
    مدیای صوتی فوق العاده با کیفیت و قوی ای روشه

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      ممنون از دیدگاهتون.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

    • مهدی

      من تا به حال پشت فرمون این ماشین ننشستم و متاسفانه تو اطرافیانم هم کسی این ماشین رو نداره.
      کاش میگفتید ماشین قبلی خودتون چی بوده تا بهتر بشه نظر شما رو تحلیل کرد. قطعا هر کسی از ماشین انتظارات خاصی داره و انتظارات هیچ دو نفری هم مثل هم نیست.
      خودم الان تندر ۹۰ دارم و برام شتاب ماشین تو اولویت اوله و آپشن اونقدرا هم برام اهمیت نداره. ولی خب دیگه صفر این ماشین تولید نمیشه و باید کم کم دنبال یه جایگزین بگردم.

  • mohammad

    یعنی نظراتو میخونم خندم میگیره

    شاهین با موتور تیبا ؟؟؟؟

    چی شما فکر میکنید اخه؟
    من دارم این ماشینو . تیبا هم داشتم . والا هیچ تشابهی بینشون نیست و ظاهر موتور متفاوته و شتاب و قدرت شاهین غیر قابل مقایسه با تیباست
    صدای داخل کابین مثل بقیه ماشینهای ایرانیه و توقع صدای داخل کابین بنز ۴ میلیاردی ازش نداشته باشید
    مدیا داخل عالی
    چی دیگه میخواهید با اون ۳۴۴ میلیونتون
    مدرنترین چیزهارو داره
    مدیا لوکس و قوی
    استارت دکمه ای
    و صدتاچیز
    نکنه فکر کردید ۳و نیم میلیارد پول دادید والا با این بازاری که پرشیا تکنولوژی ۲۰ سال پیش تو بازار قیمتش ۲ برابره این ماشین فرشته است حداقل قیمتش به امکاناتش میخوره
    طرف به علی تا حالا پشتش یه روزم نشسته فقط شایعه های شنیده شدشو یادداشت میکنه کم نیاره
    مشکل شاهین تبلیغات ضعیفشه

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      دوست عزیز پایه موتور شاهین بر اساس همان موتور تیبا هست با تفاوت اضافه شدن توربو شارژ به سیستم. این رو ما نمیگیم شرکت تولید کننده خودرو بیان میکنه.
      در مورد آپشنها و ظاهر این خودرو هم کاملا نظرتون محترم و شخصی هست و در کل سلیقه در انتخاب خودرو با بودجه های متفاوت مختلف است.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

      • بردیا

        قطعا تیبا است ولی با متالوژی مناسب برای موتور پرخوان ما که از ef7 حس خوبی را تجربه نکردیم

    • حجت هستم

      زمانی ک این متن رو نوشتی ماشین ۳۴۰ تومن بوده الان ۶۰۰ میلیون دو برابر در تقریبا یکسال 🙂 🙁

  • علی

    وقتی روی یک خودرو توربو نصب بشه دیگه ۸ سوپاپ یا ۱۶ سوپاپ دیگه فرقی نداره زیاد

    هر خودرو برای احتراق نیاز به اکسیژن داره حالا اگر مقدار مورد نیازش رو تأمین کنه تمامه
    حالا فرض رو بر این بزار که خودرویی برای احتراق نسبت ۱۵ به ۱ هوا نیاز داره در صورتی که با توربو این مقدار ۵۰ به ۱ هم فراهم میشه پس نیازی به این مسئله نیست که حتما ۱۶ سوپاپ باشه مگر اینکه تنفس طبیعی باشه که کلا فرق داره این مسئله

  • علی

    خانواده ما این ماشین رو یکساله داره اوایل یکم ایرادات ریز داشت که با فراخوان همه برطرف شد
    از نظر لذت رانندگی واقعا یه سر و گردن از تولیدات داخل بهتره البته من تو دنا توربو رانندگی نکردم ولی رضایتی که می گم بر مبنایی قیمت هست که الان این ماشین تو رنج ۳۷۰-۴۰۰ داره خرید و فروش می شه
    به همین دلیل همین یکماه پیش دوباره رفتم و برای خودم هم شاهین خریدم و واقعا این تولید های جدید دیگه هیچ ایرادی ندارن
    شتاب عالیه به لطف توربو، توربویی که تو شاهین هست رو یه شرکت چینی که تخصصی توربو تولید می کنه تولید کرده و تمام تست ها انجام شده مطمن باشید اگر درست با این ماشین رانندگی کنید تا ۱۰ سال هیچ خرجی نداره
    هندلینگ تو جاده عالیه و تو مسافت های طولانی خستتون نمی کنه
    مصرف سوخت تو جاده ۶ و تو شهر ۷.۵ هست
    امکانات مناسب هستن من لاستیک ماشین رو عوض کردم هانکوک انداختم واقعا نرم شده ماشین
    این توضیحات رو نوشتم که بدونید که این ماشین عالیه که من دوباره ۳۹۰ دادم یکی دیگه گرفتم
    قبلش تو تمام تولید داخل ها نشستم و رانندگی کردم ولی شاهین یه حس متفاوتی که لذت بخش بود بهم می داد
    در کل به حرف یه سری افراد که اصلا با ماشین رانندگی نکردن گوش ندید

    • سعید

      اگه با دنا اتومات توربو رانندگی کنی حتما نظرت عوض میشه

  • بهنام

    سلام والا من دوهزار کیلومتر با این ماشین پیمایش داشتم بالای یکسال هم طول کشید که سایپا تحویلم داد تو این یکسال و چندی خیلی ها ته دلمو خالی کردن بطوریکه میخواستم تبدیل به کوئیک کنم همسرم نزاشت گفت فامیل ها بهمون می‌خندن خلاصه در مقایسه با ۲۰۶ که داشتم دوتا ۲۰۶ کم کم ارزش داره قدرت موتور دوبرابر ۲۰۶ قدرت داره شاید بگین این موتورش ۱۵۰۰ هست ۲۰۶ هم به همین شکل بعد بگین این موتورش تیباست اون فرانسه ولی دوبرابر ۲۰۶ موتورش قدرت داره شاید بخاطر توربو بودنش باشه درهرحال قدرت موتورش هیولاست مخصوصا تو سربالایی اونم دور موتور بالای ۲ باشه البته زیر دور موتور ۲ این ماشین کم توان هست دروغ چرا ولی دور موتور بالای ۲ هیولا میشه لذت رانندگیش عالیه حالا بخاطر فرمون برقی یا هرچی نمیدونم نرم بودن شاهین در مقایسه با ۲۰۶ عالیه چون روی دست اندازها خیلی عملکرد خوبی نسبت با ماشین قبلیم داره مصرف سوختش هر صدکیلومتر یک لیتر بیشتراز ۲۰۶ میسوزونه بعبارتی صدی ۱۰ میسوزونه شاید بگید خیلی زیاده ولی من ۲۰۶ داشتم داخل شهر صدی ۹ کمتر سوختش نبود خلاصه باتوجه به جمیع جهات دوتا ۲۰۶ ارزش خرید داره درآخر قیمت این خودرو باتوجه به اذعان زیان ۷۰ میلیون تومنی سایپا روی هر ماشین ۳۵۰ میلیون تومنه و این قیمت دولتی این ماشین هست پس خودروی خوبی هست که قیمتش اینه فقط تبلیغات بدی رو این ماشین شد حالا چرا نمیدونم ولی من خیلی راضی هستم پیشنهاد میکنم باتوجه به اینکه این ماشین حباب منفی قیمتی داره حتما بخرید چون نزدیک به یکساله هیچکس برا خرید این خودرو به خاطر همین تبلیغات بد ثبت نام چشمگیری نشده درنتیجه کاهش عرضه تولید این خودرو حتمی است و حتما سود می کنید البته صرف نظر ازینکه ماشین خوشگل و باکلاسی هم هست و هر کور و کچلی دنبال این ماشین نرفته خودش مزیت بالایی داره

  • کوروش

    من چند ماهی هست که این ماشین و دارم و قبلش هم تیبا داشتم
    نمی‌دونم چرا اینجا نوشته که موتور تیبا هست
    اینو قبلش بگم که من سه سال آریو اتومات داشتم،و همه می‌دونن که آریو چه ماشین نرم و خوبی هست
    ولی زمانیکه پست فرمون این ماشین نشستم واقعا به حس عالی بهم دست داد
    بقدری این ماشین نرم و پرشتاب هست که واقعا آدم از رانندگی لذت میبره
    کولر هم که روشن میکنی‌ اصلا رو شتاب ماشین تاثیر نمی‌ذاره
    ولی اینکه صدای موتور داخل ماشین میاد زمانی هست که توربو فعال میشه و وارد مدار میشه
    من که انصافا از این ماشین بینهایت راضی هستم

  • منصور

    من تازه گرفتم ماشین بسیار عالی و نرم بهتر از پارس و ۲۰۷ و دنا معمولی

  • محمد

    وقتی قیمت کارخانه شاهین و با پژو پارس مقایسه میکنیم میبینیم که تقریبا شاهین دو برابر پژو پارس قیمت دارد ولی در بازار اینطور نیست تقریبا هر دو یک قیمت هستند پس چرا نباید شاهین و بخریم با این همه اپشن و ظاهر زیباتر نسبت به پژو پارس دلیلشم جوی که مافیای خودرو توی بازار دارند واگرنه من هم پارس tu5 داشتم هم الان شاهین که خیلی سرتره

  • محمد

    سلام
    من تو ۳۰ ساله گذشته ۱۴ الی ۱۵ ماشین عوض کردم از پیکان گرفته تا سمند و پژو ۴۰۵ و پارس و mvm و… الان که چند ماهه شاهین دارم به جرات میتونم بگم از همه نظر شاهین سره هم شتابش هم ظاهرش هم ابشن و هم کیفیت ، این که موتور تیبا روشه چه مشکلی داره این ماشین بررسی تخصصی شده و جواب داده و اصلام صدای بدی از موتور شنیده نمیشه اگه درست اب بندی بشه و استفاده بشه ، من هنوز هیچ ایرادی تو این خودرو ندیدم . و واقعا ارزش خرید داره

    • ساسان

      من میخوام بخرم گیج شدم دو دل شدم بخرم نخرم ؟؟؟یکی میگه بخر یکی میگه نخر .نمیدونم

      • مهدی

        دوست عزیز گوش به حرف هیچکس نده درمورد همه ی ماشینهایی که تازه وارد بازار میشه تبلیغ منفی هست مثل h30 کراس همه گفتن چینیه ماشین خوبی نیست نمیدونم شناسنامه میشه
        در صورتی که بعدا وقتی جا افتاد قیمت فضایی پیدا کرد ماشین شاهین هم دقیقا به همین شکل هست

  • mohamad

    سلام
    من تو ۳۰ ساله گذشته ۱۴ الی ۱۵ ماشین عوض کردم از پیکان گرفته تا سمند و پژو ۴۰۵ و پارس و mvm و… الان که چند ماهه شاهین دارم به جرات میتونم بگم از همه نظر شاهین سره هم شتابش هم ظاهرش هم ابشن و هم کیفیت ، این که موتور تیبا روشه چه مشکلی داره این ماشین بررسی تخصصی شده و جواب داده و اصلام صدای بدی از موتور شنیده نمیشه اگه درست ابندی بشه و نکته این که از اردیبهشت ۱۴۰۱ ۳ اصلاح روی این خودرو انجام شده یکی صندلی و موتور شیشه بالا بر و موتور که فوق العاد بهتر شده و تو این چند ماه هیچ ایرادی تواین خودرو با این رنج قیمت ندیدم و واقعا ارزش خرید داره

    • حمزه

      سلام صندلیهای جلو کوچیک بودن یعنی الان بزرگتر شدن؟

  • علی

    شاهین به نسبت بقیه خودروها ایرانی و چینی بهتره بخصوص رقباش دنا تارا و ۲۰۷ و جک جی فور و…شاهینو بخرین هم امکانات به روزه هم ظاهر جدیده همگی بین ۳۰۰ و ۴۰۰ هستن ولی ارزش خرید شاهین بالاتر

  • نوید

    قبلاً ۲۰۶ و پارس و راناپلاس داشتم.الان شاهین دارم.خدایی کشش و قدرت شاهین مخصوصا توی سربالایی ها خیلی بهتره.

  • میلاد

    سلام من ۲ ماهه دارم ۹۰۰۰ تا باهاش رفتم هم از دنا سرتره هم پژو و سمند کلا سایپا موتورهاش و استحکام بدنه اش از ایرانخودرو بهتره فقط پایه ترموستات مقداری نشتی داشت که نمایندگی رایگان تعویضش کرد نسبت به قیمتش ماشین عالی هست و گارانتی ۳ ساله هم خیال آدم رو راحت میکنه سوختش هم ۷.۵ تا ۸ هست من راضی هستم ازش زیرپاش در حد ماشین جک و جیلی هست

  • نوید

    تا قبل از اینکه با شاهین رانندگی کنم اصلا باورم نمیشد خوب راه بره.ولی واقعاً قدرت و شتاب خیلی خوبی داره.مخصوصا توی سربالایی عالیه

  • مهدی

    دوستان شاهین صغر خریدم برد تشخیص رنگ ، میگه دو تا درش گمی ایراد در رنگ پاشی کارخانه داره ، مگه داریم

  • سپهر

    شاهین نسبت به قیمت بازارش از سایر ماشینای ایرانی ارزش خرید بالاتری داره.خیلی پرقدرت تر و آپشن‌های بیشتر و طراحی زیباتری داره.مخصوصا توی سربالایی ها عالیه

  • بردیا

    دنا پلاس معمولی داشتم از آنجای که ماشین ایرانی تخم مرغ شانسی است مال من خوب در نیومد. اول از دنا پلاس موتور معمولی بگم
    مزایا؛ ظاهرش بد نیست تو ماشینهای داخل قشنگترین داشبرد را داره و ترمزهای بسیار خوب و قویی داره- صندوق عقب بزرگ ۵۰۰ لیتر
    معایب : فضای داخلی بسیار کوچک ردیف عقب مثل ۲۰۶ – فرمان در بالاترین حالت فاصله اش با پا کم هست اگر کمی تپل باشی گیر می کنی تو فرمان- ارتفاع سقف کوتاه – مشکلات برقی – ایران خودرو مدعی تست تصادف بود ولی مستندی بیرون نداده- هیدرولیک فرمان سفت- زیر پا خشک- بدنه ضعیف کاپوت موتور تو سرعت ۸۰ به بالا بال بال می زنه
    دنا پلاس را فروختم شاهین گرفتم حالا بریم سراغ شاهین
    مزایا: فرمان بسیار نرم- زیر پا نرم – فضای پشت پا صندلی عقب مناسب و ارتفاع خوب کلا معایب دنا پلاس را توش ندیدم – شتاب خوب و کولر روشن را حس نمی کنه چیزی تو مایه ۲۰۶ تیپ ۵ – سه ستاره تست تصادف اروپا را داره و مستندات توسط سایپا منتشر شده – ورقهای محکم تر از دنا
    معایب:
    ترمزش خوبه ولی در حد دنا نیست – کیفیت بد جنس داخل- موتور توربو تیبا البته به نظر مناسب می رسه ولی خوب ۸ سوپاپ هست موتور توربو کسی باید بگیره که به ماشین می رسه- دید عقب و جلو کم داره ولی آینه بغل بزرگ و مناسبی داره
    حس رانندگی اش بهتر از دنا است

  • امین

    سلام.بندن تجربه ۱سال استفاده از دنا پلاس دنده ای داشتم خیلی مشکل برقی سوزوندن کوییل داشت ترمز دنا صبح صدا زوزه داشت گفتن مشکل از کمپر ترمز عقب فروختم ماشین یه پول جفت جور کردم اریزو۵مدل۹۶خریدم با کارکرد۶۸هزارتا خداشکر خیلی راضی هستم تا اینکه چند روز پیش شاهین اشنا به مدت۱هفته زیر پام بود خیلی ماشین کم صدا راحت پرشتاب بود که نرم بی صدا جاداریش بهتر از دنا خوش فرمونیش. امروز برا بابا ثبت نام کردم که برنامه خرید سورن داشت که بهش گفتم شاهین بهتر از دنا سورن اسم شاهین بد گفتنه نسبت به قیمت خریدش عاقلانه تر از دنا سورنه

  • حامد

    شاهینهای جدید عالین عالی ، حالا ببینید در آینده چه قیمتی پیدا کنه این خودرو

  • نیما

    اگه همین شاهین به جای سایپا با نام ایران خودرو عرضه شده بود الان نهایتا ۵۰ تومن با دنا پلاس فاصله داشت چون هر دو تقریبا در یک رده هستن و موتور دنا کمی از موتور شاهین بهتره و بعضی آپشن های شاهین رو حتی همین دنا پلاس هم نداره و کیفیت هر دو زیاد باهم فرقی ندارن و با این فاصله قیمتی صد میلیونی به وجود اومده به نظر میاد خرید شاهین بهتر از خرید دناپلاس باشه مخصوصا مدل های ۱۴۰۱ که عایق بندی صدا شده و ایرادات جزئی حل شده

  • فرید صدارتی

    من خودم در سایپا کار می کنم .این خودرو بدنه اش عالیست.متریال داخل اتاقش متوسط ودر حد ماشینهای چینی هست ( مانند برلیانس ) اما موتورش اصلا” خوب نیست وموتور تیبا ۸ سوپاپ را داخل اتاق طراحی تویوتا چپانده اند.همان کارهایی که ایران خودرو می کرد ( مانند پژو با موتور پیکان یا پیکان با موتور پژو ویا دیگر موارد ).
    این ماشین برای کسانی که تا به حال ماشین خارجی ( نه چینی )سوار نشده وفقط پیکان وپراید و.پژو وآردی ….داشته اند خوب است وحتی دلپذیر تا حد سانتافه .

  • محمد

    با سلام.بنده به عنوان کسی که این ماشین را سوار شدم خدمت شما عرض میکنم. ماشین خوبی هست و ارزش خرید داره.تعاریفی که تو نظرات شده را دیدم واقعا منصفانه است .ولی مردم ما عادت دارن یک کلاغ چهل کلاغ میکنن.بدون اینکه اطلاعات دقیقی داشته باشن نظر میدن ،نتیجه اش این میشه که باید ماشین های ۳۰ سال پیش ایران‌خودرو را چند برابر قیمت شاهین بخرند.سعی کنید منصفانه نظر بدید و با هر کسی هم مشورت نکنید.بحث ایمنی مهمترین مشکل مملکت ماست.جون خودتون و خانواده هاتون بیش از هر چیزی ارزش داره‌.

  • امیر

    من چند روز پیش ۲۰۶تیپ ۵رو فروختم و شاهین خریدم. البته مجبوری شد چون یه ماشین ایرانخودرویی میخواستم بخرم. ولی چند روزی هست که شاهین رو میرونم هم نرمتر هست هم راحتتر و شتابشم یکسانه. یعنی وقتی توربو میاد تو مدار یهو شتابش چندین برابر میشه

  • جواد

    والا ما که نفهمیدیم چه غلطی باید بکنیم

  • هادی خرم نیا

    بزرگترین امتیاز یک خودرو قبل از همه چیز، پیشرانه اون هست بطوری که بر حسب سگمنتش هم بهینه کار کنه و هم تا جای ممکن کم استهلاک باشه، متاسفانه در مقایسه شاهین سایپا با حتی خودروهای میان رده ایران خودرویی میشه به این مورد اشاره کرد که اون سواری و راحتی که شما در مقایسه با بنجل های دیگر وطنی میان رده مثل رانا پلاس یا ۲۰۷ دارید قطع به یقین با بالارده سایپا که شاهین باشه نخواهید داشت! میدونید چرا!؟ چون موتور پراید رو ورداری بهینش بکنی از M13 بشه M15 و بذاری تو تیبا و کوییک و ساینا و بعد همون پیشرانه رو توربو کنی بتپونی تو سگمنت سنگینتری مثل شاهین، اون موتوری که ذاتا برای یه خودروی بسیار قدیمی اقتصادی ساخته شده بود و صدای زیادی هم داشت اونم با ۸ سوپاپ مسلمه که آرامش و لذت رانندگی رو باهاش تو این دروه زمونه نخواهی داشت. البته وقتی سوار چندتا خودروی بهتر شده باشی تفاوت رو میتونی قیاس کنی وگرنه بعد پراید و تیبا یا ماشین های اسقاطی ۱۰ ۲۰ سال پیش ایران خودرو سوار شاهین بشی جز به به و چه چه چیزی نداری موعظه کنی اما اون کیفیت سواری و شتاب اولیه و ثانویه و کم استهلاکی و مخصوصا صدای ناچیز موتور رو تو یه خودروی دیگه ببینی محاله که شاهین از نظرت خودروی خوبی باشه. بزرگترین حسن و امتیاز شاهین قیافه و چهره جذاب و امروزی اون هست اما متاسفانه مهمترین چیزی که تو یه خودرو اولویت هست و اون پیشرانه هست رو شاهین نداره. ببین M15 توربو شده چی بوده که سایپا اومده سراغ اتمسفر طبیعی TU5 با پسوند شاهین پلاس! بعد بعضی از هموطنان تعصبی و کم آگاه تا دیروز سنگ موتور تیبایی شاهین رو به سینه میزدن و خدارو بنده نبودن، بعد از این میتونن یکم باآبروتر طرفداری TU5 رو بکنن! وای که چه درگ هایی با دنا و تارا و رانا میذاشتن تو پیج های طرفداریشون اونم کاملا بصورت از قبل هماهنگ شده و در این درگ همیشه شاهین اول بود خخخخخ
    یه مدت هم اگه اخبار رو دنبال میکردید پی میبردید که سایپا آویزون ایران خودرو بود برای EF7 که نداد بهش بعد پشت پرده تعاملاتی با هم انجام دادن و آخر سر به TU5 بسنده کردند تحت نام ME16 که همون موتور TU5 پلاس اصله که تفاوت زیادی با TU5 فاقد پلاس از نظر گشتاور و توان موتور نداره.

    • منوچهر

      سلام وقت بخیر
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • ناشناس

    سلام. من یه استاد دانشگاه هستم. از وقتی شاهین رو گرفتم و سوار میشم، احساس میکنم این ماشین میتونه سرآغاز یک تحول در خودروسازی ما باشه. واقعا سواری نرم و روانی داره. گیربکس خیلی نرمه. صندلی ها در مقایسه با محصولات ایران خودرو ضعیفه. حداقل شیشه بالابر سمت راننده باید اوتوماتیک بود که نیست. سیستم قفل خودکار درب ها (که برای خانواده های با بچه خیلی خوبه) یا نداره یا اینکه من هنوز کارکردش رو پیدا نکردم. صدای موتور مخصوصا تو اول شتاب گیری میاد تو کابین که البته آزار دهنده نیست چون با توجه به شتاب و گشتاور خیلی خوبی که میده حس اسپرتی میده بهتون.
    در کل تو این بازار و با توجه به سایر رقیبان واقعا ارزش خرید برای مشتریان ماشین های داخلی داره.
    ضمن اینکه شما با یک موتور ساده، کم خرج و شناخته شده طرف هستید که ختی در صورت خرابی یا تعمیرات در بلند مدت هم زیاد اذیت نخواهید شد.

    • منوچهر

      سلام وقت بخیر

      ممنون از دیدگاه خوبتون ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

    • شاه

      سلام
      من قبل اینکه شاهین بخرم واقعا ازش بد شنیدم و باهاش حال نمیکردم ولی به جرعت میگم که پشت فرمونش بشینی عشق میکنی، بقدری خوبه ک من ۲۰۷ نخریدم و این رو انتخاب کردم.
      درباره موتور هم باید بگیم که درسته موتور تیبا روشه ولی دقیقا همون موتور رو برنداشتن بیارن بزارن روی اونکه؟ مثل اینکه بگی موتور ef7 سمند هم روی دنا قرار داره پس بدرد نمیخوره!
      بعد مگه چندتا سرعت میخواید برید؟البته که شتاب و قدرتش عالیه باید تست کنی ک به حرف من برسی. شتاب صفر تا صد ۵ ثانیه ای هم چقدر میتونه برای شما کاربرد داشته باشه؟ مگه میخواید تو مسابقه شرکت کنید‌؟ سواری و امکانات رو در نظر بگیرید ک از رانندگی لذت ببرید. تا کی تو پلتفرم ۲۰ سال پیش بشینیم؟
      راستی تمام ماشین های تولید داخلی مشکل دارن چه ایران خودرو چه سایپا، اگه زرنگ باشید فقط کافیه لیست مشکلات و در بیارید و ماشین رو ببرید بزارید تو نمایندگی و تا وقتی ک رفع نکردن تحویل نگیرید بعد یه ماشین خیلی خوب دارید

      • کارشناس کارنامه

        سلام وقت بخیر
        ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • حمید

    سلام من س ماه هست شاهین خریدم . ماه اول خوب بود . دو ماه هست کارم شده رفتن ب نمایندگی . روغن ریزی از چند جا پیدا کرده و لوازمش کلا در نمایندگی هم پیدا نمیشه . الان ده روز هست مونده در نمایندگی تا قطعه بیاد . خنک کننده روغن خراب شده و ماشین آب و روغن قاطی کرده . چ اشتباهی کردم شاهین خریدم . خلاصش

  • بیگلری

    سلام به همگی
    تو رو خدا اونایی که ندارن و سوارش نشدن الکی به گفته اینو اون نظر ندن
    بنده هم تیبا داشتم هم پژو پرشیا تیوفایو هم ۲۰۶صندوق داروالان شاهین
    بخدا که این ماشین یه سر گردن از اون ماشینا سر تره
    هم تو آپشن هم تیپ و قیافه و هم شتاب و قدرت وهم نرمی و راحتی
    مخصوصاً تو جاده که واقعاً باهر ماشینی کورس انداختم کم نیاورده😊😊😊
    خلاصه که ماشین خوبیه