اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

معرفی تیپ‌های خودرو سمند: کدام مدل سمند را بخریم؟

نزدیک به دو دهه پیش، یعنی سال ۱۳۸۰، همه این خبر را شنیدیم که یک خودروی ملی به نام سمند تولید شده است. رسانه‌ها تبلیغات زیادی برای سمند انجام دادند و دیگر کمتر کسی بود که آن روزها نام این خودرو را نشنیده باشد.

امروز سمند ۲۱ ساله شده و روزهای زیادی را پشت سر گذاشته است. البته خودروسازان ایرانی از حدود دهه ۷۰ به فکر تولید خودروی ملی دیگری بودند که آن را جایگزین پیکان کنند، اما فناوری موردنیاز و تجربه کافی نداشتند.

به همین دلیل، در طراحی و تولید این خودرو از مهندسان خارجی هم کمک گرفتند. اینها نکات جالبی است که بد نیست در مورد سمند بدانید:

  • خطوط تولید سمند کار مهندسان کره جنوبی بود؛
  • طراحی بدنه و شاسی را فرانسوی‌ها و انگلیسی‌ها انجام دادند؛
  • قالب‌های بدنه‌ را ژاپنی‌ها طراحی کردند؛
  • پلتفرم سمند نیز در فرانسه ساخته شد.

در طول این سال‌ها تیپ‌های مختلفی از سمند تولید و روانه بازار شده است که برخی‌شان هنوز هم تولید می‌شوند. در این مقاله قصد داریم که به معرفی این تیپ‌ها بپردازیم، پس با ما همراه باشید.

۱. سمند X7

سمند X7 اولین مدل سمند بود که به آن سمند معمولی یا سمند کلاسیک هم می‌گویند. موتور XU7 ۱٫۸ لیتری و ۸ سیلندری این خودرو توان تولید ۱۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۳ نیوتن-متر گشتاور را دارد.

سمند X7 امکانات رفاهی خاصی ندارد و تنظیم صندلی‌ها و آینه‌های جانبی و بالابر شیشه‌های عقب همه به‌صورت دستی کار می‌کنند. نکته دیگر اینکه سمند X7 هم در مدل بنزینی و هم در مدل دوگانه‌سوز تولید می‌شد.

این نوع سمند از سال ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۸ در خط تولید قرار داشت و کارکرده‌های آن همچنان در بازار معامله می‌شود.

قیمت سمند X7 در سال ۱۴۰۱، با توجه به سال تولید خودرو، میزان کارکرد و … بین ۵۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان متغیر است.

۲. سمند EL

سمند EL همان سمند زردرنگی است که در خیابان‌ها می‌بینیم. از نظر مشخصات فنی و ظاهری مشابه سمند X7 است. این نوع سمند در سال ۱۳۸۶ به‌منظور استفاده در تاکسی‌رانی کشور تولید شد. به همین دلیل تصمیم بر این بود که با قیمت پایین‌تری عرضه شود. درنتیجه ایران‌خودرو آپشن‌های زیرا را از آن حذف کرد:

  • سیستم هشداردهنده
  • شیشه برقی عقب
  • کنسول وسط
  • دریچه تهویه عقب
  • مه‌شکن جلو

قیمت سمند EL در سال ۱۴۰۱، با توجه به سال تولید خودرو، میزان کارکرد و … بین ۷۰ تا ۱۳۰ میلیون تومان متغیر است.

۳. سمند LX

سمند LX به دلیل بهره‌مندی از مزایایی مثل بدنه مستحکم، قطعات یدکی ارزان و در دسترس و همچنین راحتی سرنشینان پرفروش‌ترین مدل سمند بود که در سال ۱۳۸۳ به بازار عرضه شد.

طراحی این سمند با ظرافت بیشتری انجام گرفته است و چراغ‌های آن نسبت به دو مدل قبلی زیباتر و متمایزتر هستند.

سمند LX در سه مدل EF7، EF7 دوگانه‌سوز و معمولی تولید می‌شود. گیربکس این مدل مثل باقی مدل‌ها از نوع ۵ سرعته دستی است. شتاب صفر تا صد سمند LX معمولی ۱۳ ثانیه، حداکثر سرعت آن ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت و مصرف سوخت ترکیبی آن در حدود ۸٫۵ لیتر است.

سمند LX با موتور EF7 نیز از شتاب صفر تا صد ۱۴٫۵ ثانیه، حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت و مصرف سوخت ترکیبی ۷٫۵ لیتر بهره می‌برد.

از امکانات رفاهی سمند LX می‌توانیم به ایربگ سرنشینان جلو، رینگ‌های آلومینیومی، تنظیم برقی صندلی راننده، بالابر برقی شیشه‌های عقب، تنظیم برقی آینه‌های جانبی، بازشو برقی درب صندوق عقب، سنسور عقب و فرمان تلسکوپی اشاره کنیم.

قسمت سمند LX صفر کیلومتر در بازار حدود ۲۵۹ میلیون تومان است. سمند LX EF7 حدود ۲۷۰ میلیون تومان و نسخه دوگانه‌سوز آن نیز ۳۴۰ میلیون تومان قیمت دارد.

۴. سمند SE

تولید سمند SE که به سمند اقتصادی معروف است، از سال ۱۳۸۹ آغاز شد و ایران‌خودرو در سال ۱۳۹۷ خط تولید آن را متوقف کرد.

سمند SE از نظر مشخصات فنی و امکانات چیزی بین سمند معمولی و LX است. البته این را هم بگوییم که برخی آپشن‌های سمند LX مثل امکان تنظیم برقی شیشه‌های عقب و آینه‌های جانبی و فرمان تلسکوپی، از روی آن حذف شده است.

قیمت سمند SE در سال ۱۴۰۱، با توجه به سال تولید خودرو، میزان کارکرد و .. . بین ۱۰۰ تا ۱۸۰ میلیون تومان متغیر است.

۵. سمند سورن

سمند سورن، که می‌توان گفت متفاوت‌ترین مدل سمند است، از سال ۱۳۸۶ تولید شد. این مدل تفاوت‌های ظاهری قابل‌توجهی با دیگر مدل‌های سمند دارد که از جمله آنها می‌توان به سپر جلو و اجزای آن، جلوپنجره و فرم و گرافیک چراغ‌ها اشاره کرد.

سمند سورن با سه پیشرانه مختلف وارد بازار شد.

سورن معمولی موتور XU7 را دارد. این موتور ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۵۹ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند.

موتور دیگری که در سمند سورن ELX مورد استفاده قرار گرفت موتور EF7 توربو شارژ است. این موتور ۱٫۷ لیتری می‌تواند ۱۵۰ اسب‌بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتن‌متر گشتاور را تولید کند.

سمند سورن توربوشارژ نسبت دیگر تیپ‌های سمند امکانات خیلی بیشتری دارد که از جمله آنها می‌توان به فرمان هیدرولیک، سیستم تهویه اتوماتیک، کیسه هوای راننده و سرنشین، ترمز ABS و EBD، چراغ مه‌شکن جلو و عقب، تنظیم زاویه نور چراغ‌های جلو از داخل، شیشه بالابر برقی درب‌های جلو و عقب، ایموبلایزر و قفل مرکزی با ریموت کنترل اشاره کرد.

همچنین، طراحی کابین مدل سورن با تریم مشکی‌رنگ یکی از نقاط تمایز آن است که طرفداران زیادی دارد.

قیمت سمند سورن ELX در سال ۱۴۰۱، حدود ۲۷۰ میلیون تومان است و نسخه سورن پلاس نیز حدود ۳۰۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

۶. سمند سریر

سمند سریر دوران بسیار کوتاهی را در بازار خودروی ایران گذراند. این خودرو امکانات آپشن‎‌های خوبی داشت نتوانست دل خریداران را به دست بیاورد. ۲ نمایشگر پشت صندلی، DVD پلیر، یخچال و صندلی‌های چرم از جمله امکانات جذاب این مدل سمند بودند.

سمند سریر بیشتر یک خودروی تشریفاتی (برای مراسم‌های مختلف مثل ازدواج) محسوب می‌شد و از نظر طولی ۳۰ سانتی‌متر نیز بلندتر بود. اما از نظر فنی تفاوتی با دیگر سمندها نداشت.

نسخه دست دوم سمند سریر به دلیل تولید اندک خیلی کم پیدا می‌شود، با این حال، قیمت حدودی آن بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان است.

کدام مدل سمند را بخریم؟

از نظر نوع پیشرانه، باید بگوییم که به‌طور کلی EF7 نسبت به XU7 برتری دارد و در حالت گازسوز می‌تواند قدرت بیشتری تولید کند. با این وجود، احتمال خرابی موتور EF7 نسبت به XU7 بیشتر است. اما اگر به‌طور خلاصه بخواهیم بگوییم که کدام نوع سمند را می‌توان از نظر فنی نسبت به سایرین برتر دانست، سمند سورن ELX توربوشارژ را انتخاب می‌کنیم، چون بیشترین آپشن‌ها را نیز دارد و از نظر ایمنی و رفاهی کامل‌تر است.

برای جمع‌بندی، نگاهی می‌اندازیم به جدول مقایسه امکانات تیپ‌های مختلف سمند

مشخصات سمند SE سمند LX سمند LX EF7 سورن سورن ELX توربو
حداکثر قدرت (اسب بخار) ۱۰۰ ۱۰۰ ۱۱۳ ۱۱۳ ۱۵۰
حداکثر گشتاور (نیوتون متر) ۱۵۳ ۱۵۳ ۱۵۵ ۱۵۵ ۲۱۵
نوع موتور ۴ سیلندر خطی ۴ سیلندر خطی ۴ سیلندر خطی ۴ سیلندر خطی ۴ سیلندر خطی
کد موتور XU7JP/L3 XU7JP/L3 EF7 EF7 EF7 TC
شتاب صفر تا صد ۱۳.۱ ۱۳.۱ ۱۲ ۱۲ ۱۰
حداکثر سرعت ۱۸۵ ۱۸۵ ۱۹۰ ۱۹۰ ۲۰۵
استاندارد آلایندگی یورو ۴ یورو ۴ یورو ۴ یورو ۴ یورو ۴
تعداد سوپاپ ۸ ۸ ۱۶ ۱۶ ۱۶
حجم باک (لیتر) ۶۶ ۶۶ ۶۶ ۶۶ ۶۶
حجم صندوق عقب (لیتر) ۵۰۰ ۵۰۰ ۵۰۰ ۵۰۰ ۵۰۰
حجم (لیتر) ۱.۸ ۱.۸ ۱.۷ ۱.۷ ۱.۷
نوع گیربکس ۵ سرعته دستی ۵ سرعته دستی ۵ سرعته دستی ۵ سرعته دستی ۵ سرعته دستی

کارشناسی رنگ،بدنه،فنی و بیش از 430 نقطه در خودرو
ثبت درخواست
نظرات (0)
نظر بدهید