رایج‌ترین معایب خودروهای سمند سورن که قبل از خرید باید بدانید

1 47,195

سمند سورن یکی از محصولات ایران‌خودرو است که در سال ۱۳۸۵ رونمایی شد. این خودرو در اصل فیس لیفت سمند معمولی X7 و سمند LX است که هم از نظر طراحی نمای بیرونی بدنه و امکانات تغییر کرده و هم از نظر امکانات فنی بهتر شده است. قصد داریم در این مطلب معایب سمند سورن را بررسی کنیم و مدل‌های مختلف آن را بهتر بشناسیم.

آشنایی با خودروی سمند سورن و مدل‌های آن

سمند سورن به جز مدل پایه، در چند مدل دیگر هم به بازار عرضه شده است. این مدل‌ها شامل سمند سورن ELX، سمند سورن ELX توربو و سورن پلاس هستند که در ادامه هریک از آنها را بررسی خواهیم کرد.

سمند سورن پایه یا معمولی

سمند سورن اولیه در سال ۱۳۸۵ رونمایی و یک‌سال بعد تولید انبوه آن آغاز شد. این مدل پیشرانه ۱٫۸ لیتری دارد و قدرت آن ۱۰۰ اسب بخار است. چهار سیلندری ۸ سوپاپه و گیربکس آن ۵ سرعته دستی است. حداکثر سرعت آن ۱۸۵ کیلومتر در ساعت است و برای رسیدن به شتاب صفر تا صد به ۱۴٫۵ ثانیه زمان نیاز دارد. برخی از آپشن‌های آن عبارت‌اند از:

کیسه‌هوای راننده و سرنشین، فرمان هیدرولیک، ترمز ABS، سیستم تهویه اتوماتیک و دریچه تهویه برای سرنشینان عقب، تنظیم برقی آینه‌های جانبی و شیشه بالابر برقی برای درهای جلو و عقب.

خرید و قیمت خودروی دست دوم و کارشناسی شده

سمند سورن ELX

در سال ۱۳۹۰ مدیران ایران‌خودرو سمند سورن جدیدی را با تغییراتی در ظاهر و امکانات آن وارد بازار کردند. این سدان هم از نظر ظاهری و هم از نظر فنی بهتر شده بود و باز هم با استقبال خوبی مواجه شد. حجم موتور این مدل نسبت به موتور معمولی تغییر نکرده و همان ۱۷۶۱ سی‌سی بود و باز هم ۱۰۰ اسب بخار قدرت داشت؛ با این تفاوت که ۴ سیلندر بود ولی به‌جای ۸ سوپاپ ۱۶ سوپاپه شده بود. گیربکس آن ۵ سرعته دستی بود و شتاب ۰ تا ۱۰۰ آن به ۱۲ ثانیه زمان نیاز داشت. برخی از آپشن‌های آن عبارت بودند از:

کیسه هوا، دو سیستم پیشرفته ترمز ABS و EBD، فرمان هیدرولیک مجهز به کلیدهای کنترلی، شیشه بالابر برقی برای درهای جلو و عقب، شیشه‌های سولار (ضد اشعه)، تریم بژ، قطعات دکوراتیو طرح متال افکت، ایموبلایزر، قفل مرکزی با ریموت کنترل و هشداردهنده موانع عقب.

سمند سورن ELX توربو

در سال ۱۳۹۵ شرکت ایران خودرو، فیس‌لیفت دیگری از سمند سورن ELX را با تغییرات فنی و استفاده از موتور توربوشارژ روانه بازار کرد. این مدل به شکل قابل‌توجهی سریع‌تر شده بود.

حجم موتور این مدل ۱۶۵۰ سی‌سی است و از نوع ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه است. قدرت آن ۱۵۰ اسب‌بخار است و بیشینه سرعت آن ۲۰۵ کیلومتر در ساعت است که سرعت قابل‌توجهی به‌شمار می‌رود. شتاب صفر تا ۱۰۰ سورن توربو فقط ۱۰ ثانیه است که بهتر از مدل‌های قبلی آن است. آپشن‌های این مدل دقیقا مشابه سورن ELX است.

حتما بخوانید: سریع‌ترین و پرشتاب‌ترین خودروهای برقی جهان در سال ۲۰۲۱

سمند سورن پلاس

این مدل یکی از آخرین فیس‌لیفت‌های سمند سورن است که در سال ۱۳۹۸ به بازار آمد. حجم موتور سورن پلاس ۱۶۵۰ سی‌سی است و از نوع چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ است. بیشینه قدرت آن ۱۱۵ اسب‌بخار است و در ۱۲ ثانیه از صفر به ۱۰۰ می‌رسد. نوع تنفس موتور آن توربوشارژ است و گیربکس ۵ سرعته دستی دارد. بیشینه این خودرو سرعت آن ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت است و از نظر مصرف سوخت بهینه‌تر از مدل‌های دیگر سورن است. از نظر امکانات، سورن پلاس از آپشن‌های کاربردی‌تر و به‌روزتری بهره می‌برد که از برخی از آنها می‌توان به کروز کنترل، ایزوفیکس، ترمزهای جلو و عقب دیسکی، شیشه دودی درهای عقب و شیشه عقب خودرو اشاره کرد.

promotion banner

معایب سمند سورن

معایب سمند سورن از ایرادات ظاهری گرفته تا ایرادات فنی

در این بخش می‌خواهیم درباره معایب سمند سورن صحبت کنیم. با وجود اینکه این خودرو جزو خودروهای قدرتمند و پرطرفدار ایرانی است؛ بااین‌حال معایبی هم دارد که منطقی است قبل از خرید درباره آنها اطلاعات داشته باشید. کارشناسان ما در کارنامه با بررسی تعداد قابل‌توجهی از مدل‌های مختلف سمند سورن، معایبی را در برخی از آنها یافته و براساس میزان فراوانی طبقه‌بندی کرده‌اند. دانستن این معایب می‌تواند به شما دید بهتری نسبت به این خودروها بدهد.

معایب سمند سورن معمولی

داده‌های حاصل از بررسی بیش از ۳۲ دستگاه خودروی سمند سورن پایه یا معمولی که کارشناسان کارنامه مشاهده کرده‌اند، نشان داد بیشترین تعداد ایراد مشاهده شده در این خودروها به صندلی‌ها و سنسور پارک آن مربوط بوده است. بعد از آن در تعدادی از خودروها وجود مشکلاتی در باتری، فندک و آنتن مشاهده شد و در برخی موارد هم ایراداتی در داشبورد، دینام، سیستم تهویه و سیستم اگزوز گزارش شده است.

حتما بخوانید: علائم خرابی اگزوز؛ از کجا بفهمیم کی زمان تعویض اگزوز رسیده است؟

معایب سمند سورن ELX

داده‌های حاصل از بررسی ۶۲ خودروی سمند سورن ELX نشان می‌دهد این مدل معایب کمتری نسبت به سورن معمولی دارد. بیشترین ایرادات فنی این خودروها مربوط به صندلی‌ها و باتری بود و بعد از آن در برخی از خودروها که البته تعدادشان زیاد هم نبود، با مشکلاتی در ترمز دستی، داشبورد، آنتن، فندک، سنسور پارک، دربازکن موتور، استارت و سیستم تهویه مواجه شدیم.

معایب سمند سورن ELX توربو

تعداد جامعه آماری سورن توربو بسیار محدود بود و به ۱۳ دستگاه ختم شد. پس از طبقه‌بندی داده‌ها مشخص شد این مدل هم از نظر ایرادات فنی مشکل باتری دارد و با توجه به تعداد کم خودروهای بررسی‌شده، این تعداد میزان قابل‌توجهی را نشان می‌دهد. به جز این مورد، سایر ایرادات ناچیز بودند و به فندک، بدنه، سیستم تهویه مربوط می‌شدند. برخی از آنها هم با عملکرد برقی صندلی‌هایشان مشکل داشتند.

حتما بخوانید: دلایل ترکیدن باتری ماشین‌؛ برای پیشگیری از انفجار باتری چه باید کرد؟

معایب سمند سورن پلاس

بررسی ۸۰ دستگاه سمند سورن پلاس نشان داد به‌طورکلی سورن پلاس کم‌ایرادتر از سایر مدل‌های سمند سورن است. از بین این تعداد بیشترین ایراد مشاهده شده در این خودروها به بدنه آن ارتباط داشت که تأکید می‌کنیم تعدادش زیاد نبود و بعد از آن مشکلاتی در صندلی‌ها، باتری، فندک، دربازکن موتور، دربازکن صندوق عقب و آنتن گزارش شد.

معایب سمند سورن

هزینه و قطعات مصرفی

خودروهای سمند سورن جزو خودروهای تقریبا پرمصرف به‌شمار می‌روند و قطعات آنها بسیار گران تمام می‌شود. احتمالا هم قبلا شنیده‌اید که به‌طورکلی سمند پرخرج است. بیمه ماشین، لنت ترمز، روغن، فیلتر هوا، صفحه‌کلاچ، باتری و لاستیک‌های گران‌قیمت‌تر از ماشین‌های همتای خودش همگی از هزینه‌هایی هستند که باید برای نگهداری از این خودرو هزینه کنید.

علاوه بر این موارد، سمند سوخت زیادی هم مصرف می‌کند. برای مثال مصرف سوخت سمند سورن معمولی در حالت ترکیبی ۸٫۶ لیتر است و البته این مقدار در سورن پلاس بسیار بهینه‌تر شده و به ۷٫۴ لیتر در هر صد کیلومتر رسیده است. با این حال باز هم این مقدار با استانداردهای جهانی برای خودرویی با این سطح نه‌چندان بالا از امکانات، فاصله دارد و باید بهینه‌تر از این می‌بود.

فروش سریع خودروی شما راحت و بی‌دردسر

جمع‌بندی

خودروی سمند سورن ترکیبی از سمند X7 و سمند LX است. این خودرو محصولی از ایران‌خودرو است و طرفداران زیادی دارد. خودروی خوبی است و به‌جز معایبی که شاید اصلا به آنها اهمیت ندهید، کمی پرخرج است و در هر صورت برای خرید آن باید فکرهایتان را بکنید. اگر به‌دنبال مدلی از سمند سورن هستید که بهینه‌تر و امروزی‌تر باشد، سمند سورن پلاس برایتان مناسب است. اگر سرعت آن برایتان مهم‌تر است می‌توانید مدل توربو آن را بخرید و اگر دنبال مدل ارزان‌تری می‌گردید همان سورن ELX یا سورن معمولی انتخاب بهتری است.

در این مطلب تلاش کردیم برخی از معایب سمند سورن و مدل‌های آن را با استفاده از داده‌های جمع‌آوری‌شده در فرایند بررسی و کارشناسی این خودروها در کارنامه برایتان بازگو کنیم تا راحت‌تر تصمیم بگیرید. حالا اگر شما تجربه‌ای از رانندگی با سمند سورن دارید، برایمان بگویید کدام ویژگی این خودرو برایتان مهم‌تر بود و به‌نظر شما چه معایبی در آن هست که فکر می‌کنید بهتر بود آن را رفع کنند. نظرات شما می‌تواند در هنگام انتخاب و خرید این خودرو به خریداران کمک کند؛ لطفا آنها را با ما به اشتراک بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. روح الله
    روح الله می گوید

    سلام
    من با انواع مختلف خودرو رانندگی کردم ولی هربار که با سورن پلاس بیشتر از ۳۰ کیلومتر رانندگی کردم پای راستم که روی پدال گاز است کرخت و مورمور شده طوری که در مسافت طولانی پای راستم بی حس می شود ولی این مشکل را با خودرو های دیگر ندارم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.