معرفی کامل شاهین اتوماتیک؛ از مشخصات فنی تا آپشن‌های رفاهی و ایمنی

10 93,312

 همزمان با عرضه تارا توسط ایران خودرو، سایپا هم خودروی ملی جدید خود را با نام شاهین معرفی کرد. بااین‌حال، شاهین در مقایسه با تارا به موفقیت مطلوبی دست نیافت و یکی از دلایل اصلی آن، عرضه نشدن نسخه اتوماتیک شاهین بود. به‌تازگی سایپا، نسخه اتوماتیک شاهین را با امکانات بیشتر و طراحی داخلی متفاوت، معرفی کرده است. با این تغییرات، به نظر می‌رسد که تارا اتوماتیک به‌عنوان رقیب اصلی شاهین اتوماتیک در بازار خودروهای ایرانی ظاهر شود. همراه‌مان بمانید؛ در این مقاله تمامی مشخصات شاهین اتوماتیک از نظر فنی، کابین، بدنه و آپشن‌های رفاهی و ایمنی را بررسی می‌کنیم. اگر شما هم از متقاضیان شاهین اتومات هستید، پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر اقدامی با این خودرو بیشتر آشنا شوید.

مشخصات کلی شاهین اتوماتیک

شاهین، یک سدان ملی است که روی پلتفرم SP100 تولید می‌شود و تاکنون به‌صورت دنده‌ای در تیپ G عرضه می‌شد. شاهین اتوماتیک به‌عنوان اولین تیپ جدید این خودرو در سال ۱۴۰۲، به خط تولید اضافه شده است. با سیاست‌های جدید سایپا، پروژه ارتقای کیفیت شاهین آغاز شده و شاهین اتومات با بهبود سطح کیفیت قطعات عایق‌بندی، سیم کشی خودرو و قوای محرکه، مونتاژ شده است.

لیست مشخصات کلی شاهین اتوماتیک:

  • سال (طراحی): ۱۴۰۱
  • موتور: ۴ سیلندر ۸ سوپاپه
  • حجم موتور: ۱,۴۹۷ سی‌سی
  • تنفس موتور: توربوشارژ
  • انتقال نیرو: دیفرانسیل جلو
  • حداکثر قدرت: ۱۰۹ اسب بخار در ۵,۰۰۰ دور در دقیقه
  • حداکثر گشتاور: ۱۷۸ نیوتون‌متر در ۲,۵۰۰ دور در دقیقه
  • گیربکس: CVT
  • وزن: ۱۳۲۰ کیلوگرم
  • طول: ۴,۴۴۶ میلی‌متر، عرض: ۱,۷۷۱ میلی‌متر، ارتفاع: ۱,۴۹۰ میلی‌متر
  • فاصله بین دو محور: ۲,۶۵۰ میلی‌متر

طراحی بدنه شاهین اتوماتیک

شاید بتوان گفت سایپا شاهین اتوماتیک با هماهنگی بین قطعات مختلف بدنه و طراحی زیبا، یکی از جذاب‌ترین و یکپارچه‌ترین خودروهای تولید داخل در چند سال اخیر است. طراحی شاهین اتوماتیک تفاوت چندانی با شاهین دنده‌ای ندارد، اما برخی تغییرات ظاهری جزئی باعث شده‌اند این خودرو ظریف‌تر شود.

به‌عنوان مثال، افزوده شدن تزئینات کرومی به بدنه، طراحی جدید رینگ‌ها و استفاده از شیشه‌های دودی در قسمت عقب، ازجمله تغییراتی هستند که به ظاهر خودرو جلوه‌ای لوکس‌تر بخشیده‌اند. همچنین، جلوپنجره شاهین اتوماتیک با تزئینات کرومی، حسی شبیه به جلوپنجره خودروهای جدید چری به خود گرفته است. تمامی این تغییرات باعث شده‌اند شاهین اتوماتیک نسبت به نسخه دنده‌ای خود ظاهر بهتری داشته باشد. این زیبایی به‌ویژه در رنگ‌های تیره آن بیشتر مشاهده می‌شود.

شاهین CVT با مجموعه‌ای از تغییرات بهبودیافته همراه بوده است؛ ازجمله: تغییراتی در دستگیره‌ها، جلوپنجره و گارنیش پشتی که با کروم‌کاری زیبا شده‌اند. همچنین داشبورد داخلی این خودرو با طراحی دورنگ و جذابی بهبود یافته است.
promotion banner

مشخصات فنی شاهین اتوماتیک

ورود نسخه اتوماتیک شاهین به بازار، با موتور M15T خواهد بود ولی در آینده ممکن است با موتور جدید ME16 به فروش برسد. موتور M15T توربوشارژ با حجم ۱.۵ لیتر، حداکثر ۱۱۰ اسب بخار قدرت دارد و ۱۷۸ نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند. این نیرو از طریق گیربکس CVT نسل سوم به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. از نظر عملکرد، نسخه اتوماتیک ممکن است کمی ضعیف‌تر از نسخه دنده‌ای باشد، اما اعداد و ارقام دقیق مربوط به عملکرد آن تاکنون منتشر نشده است.

پیشرانه توربوشارژر M15T در این نسخه از شاهین ۴ سیلندر و ۸ سوپاپ دارد. جعبه‌دنده شاهین اتوماتیک توسط شرکت پانچ بلژیک تولید می‌شود که در سطح جهانی شناخته شده است و در بازارهای جهانی حضور فعال دارد. این جعبه‌دنده در تیپ ترونیک قابلیت تعویض دنده ۷ سرعته به‌صورت مصنوعی را دارد.

 

آپشن‌های رفاهی و ایمنی شاهین اتوماتیک

برخی از آپشن‌های شاهین اتوماتیک با آپشن‌های نسخه دنده‌ای تیپ G مشترک است؛ مثلا:

  • سنسور نور؛
  • دی لایت؛
  • استارت دکمه‌ای؛
  • فرمان کمکی برقی؛
  • تریم داخلی چرم مصنوعی؛
  • تهویه اتوماتیک؛
  • سنسور باد تایر؛
  • سامانه GSI؛
  • نمایشگر لمسی؛
  • بلوتوث؛
  • دوربین و سنسور پارک عقب؛
  • رهیاب ماهواره‌ای؛
  • کروز کنترل؛
  • رینگ‌های آلومینیومی ۱۶ اینچی؛
  • شیشه‌های UV.

اما شاهین اتوماتیک آپشن‌های دیگری هم دارد؛ ازجمله:

  • سانروف برقی؛
  • ترمزهای دیسکی؛
  • سیستم‌های ABS، EBD، BAS، TCS، ESC و HSA؛
  • کنترل سیستم صوتی از روی فرمان؛
  • سیستم کنترل پایداری الکتریکی؛
  • سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی؛
  • تنظیم حالت رانندگی عادی و اسپرت و برفی
  • آنتن کوسه‌ای؛
  • دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو؛
  • سیستم مولتی مدیا با نمایشگر ۱۰ اینچی شامل GPS و ورودی USB.

سامانه کنترل پایداری الکتریکی (ESP و TCS) شاهین در حال توسعه و طی کردن مراحل آزمایشی است. این قابلیت احتمالاً در نسخه پایه شاهین اتوماتیک عرضه نخواهد شد و نسخه اتوماتیک این سدان سایپا، همچنان با ساختار قبلی تولید خواهد شد. در صورت نهایی شدن نصب سامانه کنترل پایداری الکتریکی در شاهین، این خودرو می‌تواند تجهیزات استانداردی مانند سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی و کنترل حرکت در سراشیبی را داشته باشد.

همچنین، پروژه کلاستر TFT (جلو آمپر دیجیتال شاهین) هم در سال‌های آینده به مرحله تجاری‌سازی خواهد رسید و در نسخه‌های آتی و کامل‌ترِ خانواده SP100 عرضه خواهد شد.

بررسی کابین شاهین اتوماتیک

اتاق شاهین اتومایتک

در داخل کابین شاهین اتوماتیک، تغییرات بسیار جذابی اعمال شده است. تریم کابین این خودرو دو رنگ است و بخش‌هایی از داشبورد و روکش داخلی درها با رنگ کرم تزئین شده‌اند. ترکیب رنگ‌های کرم و مشکی به‌همراه قطعات دکوراتیو با طرح چوب، کابین این خودرو را بسیار زیبا و شیک کرده است. به گفته سایپا، از مواد اولیه بهتری در ساخت کابین شاهین اتوماتیک استفاده شده است. صفحه نمایش سیستم سرگرمی شاهین اتومات لمسی ۱۰ اینچی است و دکمه‌های کنترل کروز در سمت راست فرمان، تجربه رانندگی را بهبود می‌بخشد.

برتری‌های شاهین اتوماتیک نسبت به شاهین دنده‌ای:

  • کیفیت بهتر متریال کابین؛
  • ترکیب رنگ‌های متفاوت نسبت به نسخه دنده‌ای؛
  • اضافه کردن کیسه هوای جانبی؛
  • صندلی‌های برقی در تیپ SP100.

مقایسه کامل شاهین اتومات CVT با شاهین دستی

مقایسه شاهین اتوماتیک و دستی

مقایسه تجهیزات ایمنی، امکانات رفاهی و اختصاصی شاهین اتوماتیک و شاهین دستی

رقبای شاهین اتوماتیک در بازار

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که تقریباً ۴۰ درصد از مشتریان، علاقه‌مند به خرید خودروی اتوماتیک هستند. خودروهای اتوماتیک از نظر تنوع امکانات و راحتی در سواری، بسیار جذاب‌ هستند. از آنجایی‌که قیمت نهایی محصول تأثیر زیادی بر رقابت در بازار دارد، اگر شاهین اتوماتیک با قیمت مناسب‌تری نسبت به تارا اتوماتیک عرضه شود، می‌تواند رقابت جذابی با این خودرو در بازار ایران رقم بزند. برخی از خودروهای چینی ازجمله جک J4 هم می‌توانند به‌عنوان رقیب شاهین اتوماتیک شناخته شوند.

در جدول زیر، ویژگی‌های شاهین اتوماتیک، تارا اتوماتیک و جک J4 را مقایسه کرده‌ایم:

مشخصات شاهین اتوماتیک جک J4 تارا اتوماتیک
موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ ۸ سوپاپ ۱٫۵ لیتری تنفس طبیعی ۱۶ سوپاپ ۱٫۵ لیتری تنفس طبیعی ۱۶ سوپاپ
توان (اسب بخار) ۱۰۹ اسب بخار ۱۰۴ اسب بخار ۱۱۳ اسب بخار
گشتاور (نیوتن‌متر) ۱۷۸ نیوتن‌متر ۱۳۷ نیوتن‌متر ۱۴۴ نیوتن‌متر
مصرف سوخت (۱۰۰ کیلومتر) ۷٫۵ لیتر ۶٫۲ لیتر ۷٫۳ لیتر
سیستم تعلیق محور جلویی مک‌فرسون                مک‌فرسون مک‌فرسون
سیستم تعلیق محور عقب میل پیچشی بازو جناقی میل پیچشی
فضای صندوق بار   ۴۲۰ لیتر ۵۵۰ لیتر ۶۴۰ لیتر

 

می‌توان گفت هم شاهین اتوماتیک و هم جک J4 هر دو خودروهایی هستند که در رده خودروهای اقتصادی قرار نمی‌گیرند. شما بنا به اولویت‌های خود می‌توانید یکی از این سه خودرو را انتخاب کنید. اگر به‌دنبال توان و فضای صندوق بار بیشتر هستید، شاید تارا اتوماتیک بتواند انتخاب بهتری باشد. اگر هم به‌دنبال مصرف سوخت کمتر هستید، جک J4 می‌تواند انتخاب بهتری باشد.

قیمت شاهین اتومات در پاییز ۱۴۰۲

شورای رقابت در تاریخ ۲۱ شهریورماه ۱۴۰۲، پایه قیمت شاهین اتومات (قیمت خام) را معادل ۵۴۵ میلیون و ۹۹۲ هزارتومان تعیین کرد. در تاریخ ۵ مهرماه، شرکت سایپا قیمت نهایی این خودرو را ۶۴۱ میلیون و ۷۱۸ هزارتومان اعلام کرد.

سؤالات متداول

۱. در تیپ‌های بعدی شاهین منتظر چه تغییراتی باشیم؟

در تیپ‌های بعدی شاهین، امکاناتی مانند کیسه هوای جانبی، رینگ آلومینیومی ۱۶ اینچی، صندلی‌های برقی، گرمکن صندلی، سنسور باران و دیگر امکانات اضافه خواهند شد.

۲. آیا از تولید شاهین اتوماتیک استقبال شده است؟

بله، این خودرو تاکنون با استقبال خوبی در پیش‌فروش روبه‌رو بوده است. 

 

سخن آخر

شاهین اتوماتیک از خودروهای جدیدی است که توسط سایپا به بازار عرضه شده است.  قیمت کارخانه شاهین اتوماتیک حدود ۶۱۳ میلیون تومان است اما قیمت آن در بازار آزاد هنوز مشخص نشده است.

در این مطلب تلاش کردیم شاهین اتوماتیک را به‌طور کامل بررسی کنیم. امیدواریم پاسخ سؤالات‌تان را دریافت کرده باشید. اگر هنوز سؤالی درباره این خودرو دارید، در پایین همین صفحه در بخش نظرات، آن را بپرسید. کارشناسان ما در کارنامه، آماده پاسخگویی به سؤالاتتان هستند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
10 نظرات
  1. علی
    علی می گوید

    قیمت نهایی شاهین ۶۱۳ملیون زده ولی ما در ۲۷مهرماه یه حواله خریدیم ۶۴۱۷۱۸ملیون به حساب شرکت ریختیم حوله طرح مادران بود

  2. حسین
    حسین می گوید

    نسبت به خودروهای داخلی بسیار خودروی خوب و با کیفیتی است با آپشن های بروز و پلتفرم جدید

  3. حمید
    حمید می گوید

    ۶۱۳؟؟؟
    پس چرا در آذر ماه حواله را با مبلغ ۶۴۱۷۱۸۰۰۰ تومان زده تمام و کمال باید پرداخت شود

  4. هادی
    هادی می گوید

    باسلام طر ح مادران شاهین اتومات ثبت نام کردم ولی الان پول کم آوردم ومی خواستم با شاهین دنده ای تعویض کنم کسی اطلاع نداره باید چکارکنم

  5. حمید
    حمید می گوید

    با سلام
    شاهین به نظر بنده بین خودروهای ایرانی بینظیره
    من قبلا ۲۰۶ تیپ ۵ ال نود و پارس داشتم واقعا سواری شاهین و شتابش فوق العادس
    اپشناش هم در حد ماشین ۵۹۰ تومنی خیلی عالی و مناسبه

  6. محمد
    محمد می گوید

    سلام خیلی متشکرم از اطلاعات خوب که جهت مقایسه و تصمیم گیری بسیار مفید بود سوال این هست آیا در شاهین اتومات مشکل عایق صدای موتور که بسیار زیاد وارد اتاق در مدل های دنده می‌شود حل شده و اگر جواب مثبت هست بفرمایید به چه روشی

  7. محمد
    محمد می گوید

    من قصد خرید شاهین اتومات دارم تا حدودی تحقیق کردم به نظر من شاهین اتومات با توجه رفع خیلی ایرادها نسبت به دنده ای یه ماشین بروز و خوبیه متاسفانه وقتی یه ماشین جدید وبه روز به بازار میاد خیلیا بیخودی جبهه میگرن طرف حتی از نزدیک شاهین ندیده آن چنان نظر میده انگار ۱۰ ساله سوارش میشه یادمه پراید تازه به بازار اومده بود همه میگفتن چرخ پیکان به پراید مبارزه بعدش دیدید که پراید چقدر محبوب شد برید سرچ کنید ببینید موتورهای ۴ سیلندر۸ سوپاپ توربوشارژر رو چه ماشینهای معروف دنیا سوار میشه بعد رو موتور شاهین نظر بدید

    1. رضا
      رضا می گوید

      کاملا موافقم.

  8. رضا
    رضا می گوید

    سلام،چند وقته شاهین دنده ای خریدم،در ابتدا با چیزهایی که از اطرافیان شنیدم که معمولا نسبت به ماشین های جدید گارد میگیرن و با توجه به پولی که داشتم با اکراه خریدمش ولی بعد اینکه سوارش شدم و چند وقته دارمش بینهایت ازش راضی هستم.
    بشدت توصیه میکنم اگر قصد خرید خودرو تو این رنج قیمت دارین حتما شاهین بخرین.

  9. حمید
    حمید می گوید

    به‌نظرمن‌شاهین‌ماشین‌زیبا‌‌وسواری‌نرمی‌دارد‌من‌خودم‌شاهین‌معمولی‌داشتم‌وراضی‌بودم‌الان‌هم‌اتوماتش‌روبه‌خاطر‌آپشن‌های‌بیشتری‌‌‌که‌دارد‌‌ثبت‌نام‌کردم.بعضی‌از‌مردم‌‌‌از‌چیزی‌که‌اطلاع‌ندارند‌بیهوده‌نظر‌میدن‌‌طرف‌تا‌به‌حال‌سوار‌پراید‌نشده‌میکه‌شاهین‌ماشین‌خوبی‌نیست‌‌سعی‌کنید‌به‌حرف‌انسانهای‌بی‌تجربه‌توجه‌نکنید‌باتشکر.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.