اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

بررسی شاهین پلاس اتوماتیک و تغییرات آن نسبت به شاهین CVT

سایپا بعد از آزمون و خطاهای بسیار با نسخه‌های مختلف شاهین، به‌تازگی نسخه جدیدی از شاهین با نام شاهین پلاس را عرضه کرده است. شاهین پلاس در حقیقت همان شاهین اتوماتیک است که با گیربکس و پیشرانه جدید عرضه می‌شود. در این مطلب از کارنامه قصد داریم پرچمدار جدید سایپا را بررسی کنیم، با ما همراه باشید.

معرفی شاهین پلاس

سایپا با هدف رقابت با محصولات پرطرفدار ایران‌خودرو مانند دنا پلاس و تارا، خودروی شاهین را روانه بازار کرد. اما انتخاب پیشرانه نامناسب و برخی ایرادهای فنی، محبوبیت اولیه این خودرو را تحت‌الشعاع قرار داد. به همین دلیل، سایپا تصمیم گرفت با عرضه شاهین پلاس، این مشکلات را رفع کند و محصولش را ارتقا دهد. شاهین پلاس سایپا، یک سدان کلاس C است که روی پلتفرم SP100 ساخته شده است و با بهره‌گیری از موتور ۱۶ سوپاپ ME16 (نسخه‌ای بهبودیافته از TU5 پلاس ایران‌خودرو) و امکانات بیشتر نسبت به نسخه‌های قبلی، در اردیبهشت ۱۴۰۲ رونمایی شد و پس از تغییراتی جزئی، در تابستان ۱۴۰۳ به خط تولید رسید. اما آیا تغییرات ایجادشده می‌تواند شاهین پلاس را به خودرویی ارزشمند تبدیل کند؟

مشخصات ظاهری شاهین پلاس

در قسمت مشخصات ظاهری تقریبا هیچ تغییری نسبت به شاهین CVT دیده نمی‌شود و همان کپی نسبتا خوب از بیوک اکسل در نسخه جدید هم تکرار شده است.

ابتدا نگاهی به جدول مشخصات ظاهری بیندازیم:

مشخصات ظاهری
طول ۴,۴۴۶ میلی‌متر
عرض ۱,۷۷۱ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۴۹۰ میلی‌متر
فاصله محوری ۲,۶۵۰ میلی‌متر
وزن ۱,۳۲۰ کیلوگرم

همان‌طور که گفته شد، طراحی شاهین و نسخه‌های مختلف آن کپی کم‌نقصی از بیوک اکسل هستند؛ به همین دلیل است که طراحی این خودرو معقول‌تر از دیگر محصولات داخلی به نظر می‌رسد. طراحی چراغ‌های اصلی خوب است اما در خودروهای مدرن، دیگر چراغ‌های مه‌شکن را در این قسمت‌ها قرار نمی‌دهند!

نمای کناری شاهین پلاس، طول مناسب و فاصله محوری خوب آن را به نمایش می‌گذارد که تا‌به‌حال در محصولات سایپا ندیده بودیم. فاق لاستیک‌ها بسیار زیاد است تا خودرو سواری نرمی داشته باشد اما ترکیب فاق زیاد و رینگ ساده خیلی جذاب نیست.

مثل کوییک، طراحان سایپا در شاهین هم از محصولات ب‌ام‌و برای طراحی چراغ‌های خطر الهام گرفته‌اند. در این قسمت هم هیچ تغییری نسبت به شاهین CVT وجود ندارد و تنها علامت + به اسم شاهین اضافه شده است.

طراحی شاهین معقول است اما جذاب یا مدرن نیست!

مشخصات فنی شاهین پلاس

مهم‌ترین تغییرات ایجادشده در شاهین پلاس مربوط به پیشرانه و گیربکس این خودروست. اما بیایید ببینیم آن همه هیاهو و تبلیغات پیرامون شاهین پلاس برای چه بوده و دقیقا چه فایده‌ای برای مصرف‌کنندگان دارد!

سایپا برای اینکه مشکلات شاهین CVT را برطرف کند، از پیشرانه ME16 در شاهین پلاس استفاده کرده است. این موتور که نسخه بهبودیافته TU5 پلاس ایران‌خودرو است، با تغییراتی در سرسیلندر، بلوک سیلندر و سیستم پاشش سوخت، قدرت و گشتاور بیشتری نسبت به موتور قبلی تولید می‌کند. قرار بود شاهین پلاس در دو نسخه دنده‌ای و اتوماتیک عرضه شود، اما تاکنون فقط نسخه اتوماتیک با گیربکس ۶ سرعته DAE معرفی شده است.

بیایید نگاهی به جدول مشخصات فنی شاهین پلاس داشته باشیم:

مشخصات فنی شاهین پلاس
پیشرانه ۴ سیلندر
گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک
حجم موتور ۱.۶ لیتر
قدرت ۱۱۱ اسب بخار
گشتاور ۱۵۰ نیوتن متر
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۱۲.۵ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف ترکیبی ۷.۵ لیتر در صد کیلومتر

 

بسیار خوب، تغییرات ایجادشده در شاهین پلاس چه چیز جدیدی به خریداران این خودرو ارائه می‌دهد؟ شاهین پلاس فقط مشکلات شاهین CVT را برطرف کرده اما هنوز مشخص نیست که خودش هم خودروی بی‌عیب‌ونقصی باشد. واقعیت این است که نسخه جدید شاهین، تنها ۱ اسب بخار قدرت بیشتر در اختیارتان قرار می‌دهد و در عوض، ۲۸ نیوتن‌متر از گشتاور را در مقایسه با شاهین CVT پس می‌گیرد!

با توجه به اینکه طراحی و پلتفرم شاهین پلاس تغییری نسبت به نسخه‌های قبلی نداشته است، سیستم تعلیق و هندلینگ خودرو مشابه نسخه قبلی است؛ بنابراین سواری نسبتا راضی‌کننده و خوب است.

امکانات کابین و طراحی داخلی

متأسفانه کابین شاهین پلاس بسیار ناهماهنگ است و در سراسر آن از پلاستیک خشک استفاده شده است. پلاستیک مشکی مات، مشکی پیانویی، قهوه‌ای با طرح چوب، پلاستیک کرم و تزئینات کرومی، همه و همه در کنار هم قرار گرفته‌اند تا تصویری از ناهماهنگی رنگ‌ها و موادسازنده به نمایش بگذارند!

نکته مثبت در داخل کابین شاهین پلاس، فضای خوب کابین است که باعث می‌شود فضای سر و پای کافی برای هر دو ردیف در دسترس باشد. تنها تفاوت ظاهری این خودرو نسبت به شاهین‌های قبلی، بزرگ‌تر شدن اندازه صفحه نمایش مولتی‌مدیاست.

آپشن‌های رفاهی و ایمنی شاهین پلاس

شاهین پلاس در قسمت آپشن‌ها هم پیشرفت خاصی نسبت به شاهین CVT نداشته است. با وجود این، آپشن‌های جذابی در این خودرو دیده می‌شوند؛ مثل: سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سنسور پارک و دوربین عقب، دکمه استارت، سانروف برقی، کروز کنترل، محدودکننده سرعت، سنسور نور و باران و گرمکن صندلی‌های جلو. متأسفانه به بخش ایمنی سرنشینان توجه کافی نشده و تنها دو کیسه هوا برای این سدان خانوادگی در نظر گرفته شده است.

آپشن‌ها و امکانات رفاهی شاهین پلاس
کنترل پایداری دارد
کروز کنترل دارد
کروز کنترل هوشمند ندارد
کنترل کشش دارد
کنترل شروع حرکت در سربالایی دارد
کنترل سرعت در شیب ندارد
ریموت استارتر ندارد
استارت دکمه‌ای دارد
سنسور جلو و عقب فقط عقب
سنسور تصادف ندارد
سنسور نور و باران دارد
رادار نگه‌دارنده بین خطوط ندارد
رادار نقطه کور ندارد
رادار تغییرلاین ندارد
دوربین ثبت وقایع ندارد
ترمز ضدقفل دارد
حالت‌های رانندگی دارد (نرمال و برفی و اسپرت)
ترمز اضطراری خودکار ندارد
ترمز پارک برقی ندارد
اتوهلد ندارد
اتوپارک ندارد
چراغ مه‌شکن جلو دارد
دی لایت دارد
اتولایت دارد
نوربالا اتوماتیک ندارد
فرمان برقی دارد
دنده پشت فرمان ندارد
دوربین ۳۶۰ ندارد
دوربین جلو و عقب فقط عقب
دوربین جانبی ندارد
ایربگ ۲ عدد
ورود بدون کلید دارد
سیستم تهویه اتوماتیک دارد
صندلی‌ راننده دستی
صندلی سرنشین جلو دستی
گرمکن صندلی دارد
سرد کن صندلی ندارد
ماساژور صندلی ندارد
شارژر وایرلس دارد
سیستم تهویه مطبوع تک کاناله
کول باکس ندارد
سانروف دارد
سقف پاناروما ندارد
آینه جانبی با تنظیم برقی دارد

قیمت و رقبای شاهین پلاس

قیمت شاهین پلاس از سوی سایپا ۷۵۸ میلیون تومان اعلام شده است که البته دور از انتظار نبود. به‌هرحال، براساس قیمت، شاهین سایپا باید علاوه‌بر دنا پلاس و تارا، با کراس‌اوورهای ساب‌کامپکت چینی مانند ایکس ۳۳ کراس و جک اس ۳ هم رقابت کند. به نظر شما شاهین پلاس ارزش خرید دارد؟ لطفا نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

کارشناسی رنگ،بدنه،فنی و بیش از 430 نقطه در خودرو
ثبت درخواست
نظرات (0)
نظر بدهید