اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

حمل خودرو با قطار و تمام نکاتی که باید بدانید

می‎‌خواهید خودرویتان را به شهر دیگری ببرید اما رانندگی نکنید؟ می‌توانید خودرو را با قطار به مقصد موردنظرتان بفرستید! برای حمل خودرو با قطار باید به شرکت رجا مراجعه کنید. این شرکت کارهای مربوط به حمل، بارگیری و انتقال خودرو با واگن‌های ویژه حمل ماشین را انجام می‌دهد. همراهمان بمانید؛ می‌خواهیم تمام نکات مربوط به حمل خودرو با قطار را برایتان بگوییم.

شرایط و نکات تحویل خودرو در مبدأ

اولین کاری که برای حمل خودرو با واگن‌های ویژه قطار باید انجام دهید این است که بلیت تهیه کنید. (کمی پایین‌تر، نحوه خرید بلیت را توضیح داده‌ایم.)

ساعت حرکت قطار حمل خودرو روی بلیت‌تان نوشته شده است. تا آن ساعت فرصت دارید خودروی خود را تحویل دهید. معمولا از ساعت ۸ صبح نیز پذیرش خودروها شروع می‌شود. بهتر است در همان ساعات اولیه خودروی خود را تحویل دهید.

چنانچه زمان حرکت قطار از مبدأ در ساعت‌های اول صبح باشد، یک روز قبل از حرکت خودروی خود را تحویل دهید.

برای حمل خودرو با قطار ارائه‌دادن مدارک شناسایی مالک خودرو و سند یا کارت مالکیت خودرو الزامی است. ممکن است بسته به نوع حمل و نوع ماشین، لازم باشد مدارک دیگری هم همراهتان داشته باشید.

باتری خودرو باید سالم باشد. برای افزایش ایمنی، دو سر باتری خودرو در مبدأ جدا و در مقصد مجددا نصب می‌شود.

قبل از تحویل خودرو به واگن‌های خودروبَر، وسایل اضافی را از خودرو خارج کنید. مواردی چون جک و زاپاس تایر را می‌توانید در داخل خودرو نگه دارید اما شرکت ارائه‌دهنده خدمات ریلی مسئولیتی بابت سلامت و امانت چمدان، لوازم شخصی و اسباب سفرتان ندارد.

خودروهایی که به هر دلیلی نقص فنی دارند یا تصادفی هستند، پذیرش نمی‌شوند.

برای تأمین ایمنی در طول مسیر حمل خودرو با قطار، نباید بیشتر از یک‌چهارم حجم باک بنزین پُر باشد. زمانی که خودروی خود را برای تحویل به واگن‌های خودروبر می‌برید، اطمینان حاصل کنید که حجم بنزین موجود در باک خودرویتان حدود یک‌چهارم ظرفیت باک است.

خودروهای دوگانه‌سوز باید خالی از سوخت تحویل داده شوند. همچنین تأییدیه معاینه فنی معتبر سیستم CNG/LPG برای پذیرش خودروهای دوگانه‌سوز الزامی است. اگر ظاهر کپسول گاز خودرویی غیرعادی باشد یا ضربه شدیدی خورده باشد، خودرو پذیرش نمی‌شود.

 

حمل خودرو با قطار

خرید بلیت حمل خودرو

  • از طریق نشانی اینترنتی https://www.raja.ir/userregister در سایت رجا ثبت‌ نام کنید.
  • وارد پنل کاربری خود شوید.
  • از بخش «بلیت قطار»، مبدأ و مقصد، تاریخ، تعداد خودروها و حمل خودرو را انتخاب کنید.
پیش از سفارش و خرید بلیت شرایط و قوانین را به‌دقت مطالعه کنید.
  • در گام بعدی اطلاعات مربوط به مالک خودرو، نوع خودرو، شماره پلاک، تلفن، آدرس و … را وارد کنید.

اطلاعات واردشده بعدا قابلیت ویرایش ندارد. پس اطلاعات را با دقت وارد کنید تا دچار مشکل نشوید.

اگر بلیت را گم کردید، می‌توانید بلیت المثنی درخواست دهید ولی باید هزینه صدور مجدد را پرداخت کنید.

شرایط استرداد و پس دادن بلیت حمل خودرو با قطار

اگر به هر دلیلی از حمل خودرو با قطار منصرف شُدید، بسته به مدت زمان باقی‌مانده تا حرکت قطار، درصدی از مبلغ بلیت به شما پس داده می‌شود. یعنی:

  • تا ساعت ۱۲ روز قبل از حرکت: استرداد ۹۰ درصد مبلغ بلیت
  • از ساعت ۱۲ روز قبل از حرکت تا ۳ ساعت مانده به حرکت: استرداد ۷۰ درصد مبلغ بلیت
  • از ۳ ساعت مانده تا زمان حرکت: استرداد ۵۰ درصد مبلغ بلیت
بعد از حرکت قطار امکان پس‌گرفتن هزینه بلیت برای مالکان خودرو وجود ندارد.

نکاتی درباره حمل انواع خودرو با قطار

هر مدل خودرو از هر شرکت سازنده با ارتفاع کمتر از ۱۵۸ سانتی‌متر و عرض کمتر از ۱۸۰ سانتی‌متر (با احتساب لوازم جانبی مانند باربند و …) را می‌‌توان با قطار حمل کرد.

اگر در مبدأ و در زمان پذیرش خودرو، ارتفاع و عرض خودرو بیشتر از این مقادیر باشد، خودرو پذیرفته نمی‌شود و مسئولیت آن با مالک خودرو است.

خودروهای سازمانی

اگر خودروی شما متعلق به ارگان یا شرکت خاصی است، باید از سوی آن سازمان یک برگه معرفی داشته باشید.

خودروهای صفرکیلومتر

برای شماه‌گذاری خودروهای صفری که هنوز پلاک نشده‌اند، از ۶ رقم آخر شماره شاسی آن‌ها استفاده می‌شود. ارائه برگه فروش خودرو به واگن‌های خودروبَر در زمان تحویل الزامی است.

خودروهای گذرموقت

اگر مهلت عبور و مرور خودروی گذر موقت از نظر قانونی تمام نشده باشد، به شرط گرفتن بلیت با شماره پلاک گذر موقت می‌توانید خودرو را به شرکت‌های حمل خودرو با قطار بسپارید.

خودروهای سبز گمرکی

برای حمل خودروی خارجی با قطار باید برگ سبز گمرکی را به مراکز حمل‌ونقل ریلی خودرو تحویل دهید.

خودروهای سیاسی

این خودروها به معرفی‌نامه قانونی از سفارت مربوطه نیاز دارند.

شرایط تحویل خودرو در مقصد

تحویل‌دادن خودروهای حمل‌شده با قطار در ساعات مشخصی انجام می‌شود. به همین خاطر تحویل گرفتن ماشین در مقصد همواره با کمی معطلی همراه است. اگر می‌خواهید این زمان معطلی را کمتر کنید، چند نکته زیر را در نظر بگیرید:

  • نام تحویل‌گیرنده خودرو در مقصد، در بارنامه نوشته می‌شود. طبیعی است که خودرو به کسی جز او تحویل داده نمی‌شود. تحویل دادن خودرو به فرد دیگری، به مدرک و ادله نیاز دارد و در اکثر مواقع هم موردقبول واقع نمی‌شود.
  • از یک روز پیش از حرکت خود به مقصد، خودرو را به واگن‌های حمل خودرو بسپارید. در زمان رسیدن به مقصد نیز ابتدا با ایستگاه ریلی تماس بگیرید و بازه زمانی مناسب برای مراجعه و تحویل گرفتن خودرو را استعلام بگیرید. سپس در ساعتی که به شما اعلام شده است با به همراه داشتن کارت شناسایی و مدارک معتبر به ایستگاه مربوطه مراجعه کنید.
در صورتی که در بازه زمانی مشخص‌شده برای تحویل گرفتن خودرو مراجعه نکنید، خودرو به‌مدت ۲۴ ساعت به‌صورت رایگان در پارکینگ می‌ماند. بعد از آن، هر ساعت ماندنِ خودرو در پارکینگ برایتان هزینه خواهد داشت. مقدار این هزینه به نرخ روز و مطابق تعرفه پارکینگ مقصد محاسبه می‌شود و در زمان تحویل نهایی خودرو از شما دریافت می‌شود.

شرایط خسارت و بیمه

مالک خودرو علاوه بر هزینه بلیت خودرو باید مبلغی را به‌عنوان حق بیمه حمل خودرو به شرکت حمل ریلی پرداخت کند. مبلغ این بیمه، درصدی از ارزش تخمینی خودرو است و به‌صورت نقدی دریافت می‌شود.

قبل از انتقال خودروها به داخل واگن‌های حمل ماشین، کارشناسان از بدنه و دیگر بخش‌های خودرو عکسبرداری و سلامت فیزیکی خودرو را بررسی می‌کنند. اگر خودرویتان مشکل خاصی دارد، حتما آن را به اطلاع مسئولین مربوطه برسانید.

اگر در طول جابه‌جایی و حمل خودرو با قطار مشکل یا آسیبی برای خودرو پیش بیاید، شرکت بیمه یا شرکت حمل‌ونقل مربوطه، خسارات وارده را به شما پرداخت خواهند کرد. البته تا الان مشکلی از بابت وارد شدن آسیب به خودروها گزارش نشده است و تنها مشکلی که گاها گریبا مالکان خودرو را می‌گیرد، تحویل با تأخیر در مقصد است.

اگر شرکت ریلی خودرو را با تأخیر تحویل داد، چه کنیم؟

چنانچه شرکت مقصد در بازه زمانی مقرر خودرو را تحویل‌تان نداد، می‌توانید از آن خسارت بگیرید. برای ۲۴ ساعت تأخیر می‌توانید ۵۰درصد مبلغ کرایه را به‌عنوان خسارت طلب کنید. اگر تأخیر بیشتر از ۲۴ ساعت باشد، کل مبلغ کرایه برگشت داده می‌شود.

برای گرفتن خسارت به‌مدت یک ماه مهلت دارید که با شماره ۱۵۳۹ تماس بگیرید یا به یکی از نمایندگی‌های فروش بلیت حمل خودرو با قطار شرکت رجا مراجعه کنید. فراموش نکنید اصل بلیت خود و کارت شناسایی‌تان را هم به‌همراه ببرید.

شرایط حمل ریلی خودرو به مقصد

هزینه حمل خودرو با قطار

ظرفیت قطارها برای حمل خودرو محدود است. بهتر است از دو تا سه هفته پیش از سفر خود، نسبت به خرید بلیت اقدام کنید. بسته به شهر مبدأ و مقصد، تعرفه حمل خودرو با قطار متفاوت است و حدودا در بازه ۵۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان قرار دارد.

در جدول زیر فهرست مسیرهای مختلف حمل ریلی خودرو به‌همراه قیمت و فاصله تقریبی شهرها آورده شده است.

هزینه حمل خودرو (تومان) فاصله تقریبی به کیلومتر مسیر
۵۷۸,۲۰۰ ۹۱۰ تهران-مشهد و برعکس
۸۰۹,۰۰۰ ۱۴۰۰ بندرعباس-مشهد و برعکس
۸۲۸,۰۵۰ ۱۳۶۰ شیراز-مشهد و برعکس
۶۱۴,۹۵۰ ۹۲۰ تهران-شیراز و برعکس
۱,۰۰۲,۳۵۰ ۱۲۸۰ تهران-بندرعباس و برعکس
۳۸۳,۱۵۰ ۶۲۵ تهران-یزد و برعکس
۵۵۲,۳۰۰ ۹۳۵ اصفهان-بندرعباس و برعکس
۶۳۵,۸۵۰ ۹۹۰ تهران-کرمان و برعکس
۸۰۵,۳۵۰ ۱۵۲۰ تهران-زاهدان و برعکس
۶۳۲,۵۵۰ ۸۰۰ تهران-اهواز و برعکس
۴۴۴,۵۰۰ ۶۲۰ تهران-تبریز و برعکس
۸۸۶,۵۵۰ ۱۶۱۰ اهواز-مشهد و برعکس

*این جدول مربوط به تابستان ۱۴۰۱ است و در صورت اعلام قیمت جدید، آپدیت خواهد شد.

سؤالات متداول

۱. از کجا بلیت حمل خودرو با قطار بخریم؟

به‌صورت آنلاین و از طریق سایت رسمی رجا یا با مراجعه حضوری به دفاتر فروش رجا یا تماس با شماره ۱۵۳۹ می‌توانید بلیت تهیه کنید.

۲. بهترین زمان خرید بلیت برای حمل ماشین با قطار چه زمانی است؟

دو الی سه هفته پیش از حرکت به‌سوی مقصد.

۳. برای حمل خودرو با قطار چه مدارکی نیاز است؟

مدرک شناسایی مالک خودرو به‌همراه دیگر مدارک سلامت و مالکیت خودرو.

۴. از کدام شهرها می‌‌توان خودرو را با قطار به مقصد فرستاد؟

تهران، اهواز، بندرعباس، مشهد، یزد، تبریز، اصفهان، کرمان، زاهدان و شیراز.

سخن آخر

اگر قصد دارید که قطار خودروی شما را به مقصدی که می‌خواهید برساند، بهتر است که ابتدا برنامه حرکت قطارهای رجا را براساس زمان سفر خود بررسی کنید. توصیه می‌شود که یک روز پیش از حرکت خود، قطار را به مقصد بفرستید تا برنامه‌ریزی‌هایتان بهم نریزد.

تابه‌حال ماشین‌تان را با قطار به شهر دیگری فرستاده‌اید؟ لطفا تجربه‌هایتان را برایمان بنویسید.

/blog/ship-cars-by-train/amp/
کارشناسی رنگ،بدنه،فنی و بیش از 430 نقطه در خودرو
ثبت درخواست
نظرات (0)
نظر بدهید