چرا باید روی استارت زدن خودرو حساس باشیم؟

استارت زدن خودرو
0 7,253

استارت زدن خودرو اولین کاری است که برای به حرکت درآمدن خودرو انجام می‌دهید. به همان اندازه که حرکت برایتان اهمیت دارد، باید به مرحله جزئی اما پراهمیت استارت نیز توجه داشته باشید. آمار عجیبی از مراجعه به تعمیرگاه به خاطر خرابی باتری خودرو، موتور خودرو و جعبه دنده داریم که به دلیل استارت زدن اشتباه در طول زمان ایجاد شده‌اند.

در این مطلبف مراحل استارت زدن صحیح، استارت زدن ماشین روشن، استارت زدن در حالت دنده و خلاصی را به همراه نکات مهم آن، با هم مرور خواهیم کرد. با ما در کارنامه همراه باشید.

عملکرد استارت خودرو

هنگام استارت زدن، با چرخاندن سوئیچ، انرژی الکتریکی از باتری به میل‌لنگ منتقل می‌شود. برای به‌کارانداختن موتور باید به آن انرژی و نیروی لازم را وارد کرد و این کاری است که استارتر خودرو انجام می‌دهد.

روشن کردم ماشین
روشن کردم ماشین

استارتر انرژی الکتریکی باتری را به انرژی حرکتی در موتور تبدیل می‌کند. بدین صورت که با حرکت میل لنگ، در موتور احتراق ایجاد می‌شود و به حرکت درمی‌آید. خود استارتر خودرو، نقش یک موتور الکتریکی اولیه را دارد که داخل آن سیم‌پیچی و ذغال قرار دارد. هر بار که شما استارت می‌زنید:

  • جریان الکتریکی از باتری خودرو وارد استارتر می‌شود.
  • یک میدان مغناطیسی در آن ایجاد می‌شود که آرمیچر را به چرخش درمی‌آورد.
  • وقتی آرمیچر به سرعت به حرکت درآمد، چرخ‌دنده‌ها نیز به حرکت در می‌آیند.
  • چرخ دنده، سیستم استارت را به سمت موتور رانده و موتور به حرکت درمی‌آید.

یادتان باشد وقتی سوئیچ را می‌چرخانید تمام این‌ اتفاق‌ها می‌افتد. برای جلوگیری از درگیری بین چرخ‌دنده‌ها بهتر است که به محض روشن شدن خودرو، سوئیچ را رها کنید تا به حالت اول برگردد. چرا که استارت زدن و نگه داشتن آن زمانی که خودرو روشن است، به مرور موجب شکستگی قطعات موتور استارت خواهد شد.

موتور استارترر خودرو
موتور استارترر خودرو

نکات مهم قبل از استارت زدن

پیش از اینکه استارت بزنید چه کاری باید انجام دهید؟ بسیاری از افراد در مورد دو بار استارت زدن، مراحل استارت زدن و عوارض استارت زدن در دنده و یا استارت ماشین روشن از ما سوال می‌پرسند. به چند نکته ضروری و مهم در این رابطه دقت داشته باشید:

  • دنده را بررسی کنید و مطمئن شوید در حالت خلاص است. تجربه بد پرش خودرو، هم برای کل سیستم باتری و موتور استارت و موتور خودرو ضرر دارد و هم اگر جلو یا عقب خودرو وسیله یا رهگذری باشد، امکان بروز خسارت و آسیب نیز وجود دارد. پس حتما دنده را ابتدا خلاص کنید.
  • هیچگاه قبل و یا به محض استارت زدن خودرو، کولر یا بخاری آن را روشن نکنید. بهتر است چند دقیقه منتظر بمانید تا موتور گرم شود.
  •  از فشار دادن پدال گاز همزمان با استارت زدن پرهیز کنید.
  • ترمز دستی را چک کنید. یکی از مهم‌ترین نکات در مورد استارت زدن این است که چک کنید ترمز دستی شما بالا باشد. چرا که احتمال حرکت بعد از استارت زدن اگر ترمز دستی خوابیده باشد وجود دارد. بخصوص اگر خودروی شما روی سربالایی و یا سرازیری پارک شده باشد.
  • کلاچ را فشار دهید. بسیاری از کارشناسان و رانندگان بر این عقیده هستند که فشار دادن کلاچ پیش از حرکت، به عملکرد صحیح و عاری از مشکل آن کمک زیادی خواهد کرد. چرا که از چرخش دنده‌های گیربکس جلوگیری می‌کند. همین به معنای روانی کامل مجموعه گیربکس و موتور است.
  • بعد از این‌که تمام این موارد را انجام دادید، سوئیچ را باز کنید و حدود چند ثانیه صبر کنید تا جریان برق خودرو وصل شود. این مورد خیلی اهمیت دارد و حواستان باشد بیشتر از ۱۰ ثانیه خودرو را در این حالت باقی نگذارید چرا که در درازمدت به خرابی باتری خودرو منجر خواهد شد.
  • گام بعدی استارت زدن است که حدود ۲ ثانیه طول می‌کشد. اگر خودرو با اولین استارت روشن نشد، حدود ۱۰ الی ۱۵ ثانیه صبر کنید سپس مجدد استارت بزنید.
promotion banner

چرا استارت زدن صحیح مهم است؟

استارت زدن خودرو اولین کار برای به حرکت درآوردن خودرو است. یک استارت صحیح در واقع آسیبی به بخش‌های حیاتی مانند باتری، موتور و سیستم چرخ‌دنده‌ها وارد نخواهد کرد. برای همین اگر سلامت باتری، سلامت موتور و سیستم الکتریکی خودرو برایتان اهمیت دارد، باید در استارت زدن خودرو نیز دقیق باشید.

روشن کردن خودرو
روشن کردن خودرو

در کل به خاطر داشته باشید که فرآیند یک استارت صحیح ممکن است حدود ۲۰ ثانیه فقط طول بکشد و این مدت زمان برای هر فردی کوتاه و قابل تخصیص است. چرا که استارت زدن درست، سلامت و طول عمر دیگر قطعات را به دنبال خواهد داشت. شما شاید بارها در طول روز استارت بزنید و این یعنی اگر درست آن را انجام ندهید به صورت تصاعدی روی کاهش طول عمر قطعات تاثیر خواهید گذاشت.

آسیب‌های استارت‌زدن ماشین روشن

احتمال این‌که ماشین روشن باشد و شما مجدد استارت بزنید پایین است اما چه اتفاقی خواهد افتاد؟

شاید پیش آمده باشد که به جای خاموش کردن خودرو، استارت را در جهت روشن کردن بزنید و به عبارتی زمانی که خودرو روشن است، قصد روشن کردن آن را داشته باشید.

این کار به دنده استارت و دنده‌های قرار گرفته بر روی فلایویل آسیب وارد می‌کند. البته تنها زمانی آسیب جدی ایجاد می‌شود که چندین بار مرتکب این عمل شوید. برای همین دقت  لازم را برای جلوگیری از استارت زدن خودروی روشن داشته باشید.

غیرفعال سازی استارت ماشین روشن

اگر زیاد دچار این مسئله یعنی استارت زدن در حالت روشن هستید، یک راه حل وجود دارد. می‌توانید از افراد فنی و متخصص درخواست کنید که تغییراتی در سیستم استارت شما انجام دهند که دیگر در حالت روشن، امکان استارت زدن خودرو وجود نداشته باشد. یکی از روش‌ها این است که یک رله در مسیر استارت به کار می‌برند. تحریک منفی رله به سنسور فشار روغن وصل است و تنها زمانی ماشین استارت می‌خورد که فشار روغن پایین باشد، یعنی زمانی که خودرو خاموش است.

البته در راستای تغییر دادن سیستم استارت این را به خاطر داشته باشید که عموما سرویس دوره‌ای خودرو و خدمات گارانتی زمانی به شما تعلق می‌گیرد که در خارج از مراکز مورد تایید شرکت خودروسازی کار یا تغییر روی بخش‌های مختلف خودرو انجام نداده باشید.

برای همین حتما به نمایندگی‌های معتبر و مراکز ارائه دهنده خدمات سرویس‌ دوره‌ای خودروی خود مراجعه کنید.

استارت زدن خودرو در دنده

گاهی اوقات به دلایلی از جمله پارک در سراشیبی، راننده بعد از پارک و کشیدن ترمز دستی، دنده را در حالت دنده یک یا عقب قرار می‌دهد. در ادامه زمانی که مجدد قصد روشن کردن خودرو را دارد، باید ابتدا دنده را خلاص کند، سپس استارت بزند یا اینکه پای خود را بر روی کلاچ بگذارد. چرا که وظیفه اصلی کلاچ، قطع و وصل کردن ارتباط میان گیربکس و موتور خودرو است. زمانی که پا بر روی کلاچ فشار می‌دهید، ارتباط میان موتور و گیربکس به طور کامل قطع شده و تمام نیروی استارتر صرف روشن شدن موتور می‌شود. همین در طولانی‌مدت به سلامت باتری خودروی شما نیز کمک خواهد کرد.

اگر خودروی شما در دنده باشد و استارت بزنید خودرو به طرف جلو پرش خواهد داشت. اگر در دنده باشد و کلاچ را بگیرید سپس استارت بزنید، ایرادی ندارد.

کلاچ گرفتن قبل از استارت زدن
کلاچ گرفتن قبل از استارت زدن

آیا باید در زمان استارت زدن، کلاچ را بگیریم؟

اگر خودروی شما باتری مناسب دارد و از طرفی موتور خودرو به درستی تنظیم است، نیازی به گرفتن کلاچ در زمان استارت زدن نیست. تنها کاری که باید بکنید این است که خودرو را به حالت خلاص در بیاورید. اما در حالت کلی فشار دادن کلاچ در زمان استارت زدن ضرری ندارد. در روزهای زمستانی و برای خودروهایی که قدیمی هستند، همچنان فشار دادن کلاچ قبل از استارت زدن خودرو می‌تواند از بار روی سیستم استارت بکاهد و مفید واقع شود. چرا که در هوای سرد، روغن در مسیر انتقال قدرت غلیظ تر شده و کلاچ خود نیروی اضافی به موتور وارد می‌کند.

صفحه کلاچ خودرو
صفحه کلاچ خودرو

جمع بندی

همانطور که در این مقاله خواندیم، برای استارت زدن باید دنده خودرو را به حالت خلاصی درآورد و یا اینکه کلاچ را فشار دهیم و سپس استارت بزنیم. در هر صورت یک استارت صحیح و اصولی که مراحل آن به طور کامل گفته شد و حدود ۲۰ ثانیه طول می‌کشد، شما را به مراتب از خرابی‌های مربوط به باتری، گیربکس و موتور در امان نگه خواهد داشت.

برایمان در بخش کامنت‌ها بنویسید که مدل خودروی شما کدام است و استارت زدن آن چه قلقی دارد؟

سوالات متداول

دلایل روشن نشدن خودرو در زمان استارت زدن چیست؟

به دلایل مختلف از جمله خالی بودن باتری، خرابی دینام، خرابی موتور استارت و مشکلی در روغن موتور.

یک استارت صحیح و اصولی چقدر طول می کشد؟

حدود ۲۰ ثانیه

اقدامات مهم پیش از استارت زدن کدامند؟

ابتدا دنده را در حالت خلاصی قرار دهید. سوئیچ را یک مرحله به جلو پیش ببرید و به اصطلاح باز کنید. سپس بعد از ۵ الی ۱۰ ثانیه استارت بزنید.

استارت سریع و اشتباه چه مشکلاتی ایجاد می کند؟

خراب شدن موتور استارت، خرابی دنده‌ها، گیربکس، باتری خودرو و دیگر قطعات درگیر با فرایند استارت.

تاثیر باتری در استارت زدن چیست؟

موتور برای روشن شدن، نیروی لازم را از باتری خود دریافت می‌کند. برای همین روشن شدن خودرو در گرو سلامت باتری است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.